Po povodních začínají jezdit náhradní autobusy
ČESKÁ REPUBLIKA - Především železniční síť se vzpamatovává z intenzivních srážek, které koncem minulého týdne naprosto paralyzovaly téměř celou republiku. Vlaky stále nejezdí na desítkách tratí, většinou na severu Moravy.
Jak se silničářům daří odklízet a zprovozňovat silnice, jednotliví dopravci začínají zajišťovat náhradní autobusovou dopravu za vlaky...
Zaplavené nádraží v Háji ve Slezsku (16. září 2024, FB/Dušan Vlk)
"V průběhu úterý se podařilo obnovit provoz na dalších železničních tratích, které nebyly povodní vážně poškozené, a na dalších úsecích bylo možné zavést náhradní autobusovou dopravu. V některých oblastech je však vedena stále pouze v omezeném rozsahu," informoval v úterý odpoledne tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský. Jen České dráhy uvádí téměř třicet uzavřených tratí. V ostatních částech České republiky, které nejsou bezprostředně postiženy povodněmi, jezdí vlaky podle plánovaných jízdních řádů a cestující je mohou běžně využívat.
Nejvážnější situace je podle Českých drah stále ve Slezsku a na severní Moravě. Na některých tratích je doprava stále zastavena a zatím není možné vzhledem k poškození pozemních komunikací v mnoha případech zajistit ani náhradní dopravu autobusy. Nejdůležitější povodní zasaženou tratí je koridor z Hranice na Moravě do Ostravy a k polské hranici. Ve velmi omezeném rozsahu je zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou, Správa železnic již pracuje na čištění ostravského hlavního a svinovského nádraží, kde voda opadla.
Pohled na zaplavené hlavní nádraží v Ostravě (16. září 2024, Moravskoslezský kraj)
Například na lince Ex1 jsou vlaky provozovány z Prahy pouze do Olomouce. Dále mohou cestující využít vlaky linka Ex2 nebo R18 a dojet tak do Hranic na Moravě, odkud je v provozu náhradní doprava. "V úseku Hranice na Moravě – Ostrava je v omezené míře zajištěna náhradní doprava autobusy," uvedl Medelský s tím, že podobné omezení se týká také vlaků linky EX z Vídně přes Bohumín do Ostravy a Polska. Vlaky končí v Hranicích na Moravě, některé jsou navíc odřeknuty. Správa železnic nyní mapuje rozsah poškození, aby mohla jasněji určit další situaci.
V dálkové vnitrostátní přepravě je zcela zastaven provoz rychlíkové linky R27 z Ostravy přes Opavu a Krnov do Olomouce. Provoz byl postupně zastaven během pátku a soboty bez zajištění náhradní dopravy. "Díky obnovení sjízdnosti některých pozemních komunikací v Olomouckém a Moravskoslezském kraji zavádí České dráhy částečnou náhradní autobusovou dopravu za dálkové vlaky linky R27. Na trati Olomouc - Krnov budou v provozu autobusy v úseku Moravský Beroun - Bruntál a zpět. Na trati Opava - Krnov pak je od dnešního odpoledne zavedena náhradní autobusová doprava mezi stanicemi Opava východ a Krnov," upřesnil Filip Medelský.
Podchod ve stanici Ostrava-Svinov plný vody (16. září 2024, Správa železnic)
Náhradní dopravu již začaly řešit také další dopravci. "RegioJet nasadil náhradní autobusovou dopravu na trase Hranice na Moravě - Ostrava a zpět a Hranice na Moravě - Suchdol nad Odrou - Studénka a zpět. Tato opatření se vztahují na spoje na lince R8 z Brna do Bohumína a vnitrostátní spoje na lince z Prahy do Ostravy. Na železničních stanicích a zastávkách náhradní dopravy cestující mohou vyhledat koordinátory RegioJet, kteří jim poskytnou asistenci," potvrdila tisková mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová s tím, že autobusy jsou koordinovány tak, aby zajistily hladké a pohodlné přestupy pro cestující. Ze Svinova navíc vlaky odjíždí již od budovy nádraží ze stanoviště náhradní dopravy.
Náhradní autobusy začala zajišťovat také LeoExpress. "Z důvodu nepříznivých povětrnostních a hydrometeorologických podmínek je zastavený provoz v úseku Karviná - Ostrava - Hranice na Moravě. V úseku Ostrava-Svinov – Hranice na Moravě je zavedena NAD, vlakové spoje budou začínat a končit v Hranicích na Moravě," uvádí web dopravce s tím, že jde zatím o tři páry vlakových spojů. V Hranicích na Moravě končí autobusy již na autobusovém nádraží. "Stanice Studénka a Suchdol nad Odrou nebudou NAD obslouženy," varuje dopravce.
Zaplavená trať z Milotic do Vrbna pod Pradědem (16. září 2024, FB/Michal Zajíc)
Zlepšuje se situace také v regionální dopravě. Náhradní autobusy se dnes v poledne rozjely například ze Suchdola nad Odrou do Nového Jičína, z Opavy do Hradce nad Moravicí a nebo mezi Opavou a Hlučínem. Právě tady ale opadnutí vody ukázalo rozsah škod. Trať je mezi Opavou a Malými Hošticemi výrazně podemletá, drážní těleso je v délce několika stovek metrů zcela odplavené, poškozen je také železniční most. Poškozená je také trať z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. Dopravce stačil ještě v pátek evakuovat odstavený motorový vlak z Vrbna pod Pradědem, kde došlo k zaplavení kolejiště celého nádraží. Na řadě míst je trať podemletá, na části tratě chybí koleje. Situace velmi připomíná stav po povodni v roce 1997.
Čtěte také...
- ONLINE: Vlaky na Ostravsku dlouho nepojedou (vydáno 16. září 2024)
- ONLINE: Déšť sílí, vlaky stojí na desítkách tratí (vydáno 14. září 2024)
- ONLINE: Voda brzdí vlaky, prosakuje i do metra (vydáno 13. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Pohled na zaplavené hlavní nádraží v Ostravě (16. září 2024, Správa železnic)