Povodně: 17. ledna 2011
Poprvé se lednové povodně přenášejí do organizace městské dopravy. Cestující jsou nuceni při cestě z Krásného Března dále do centra dvakrát přestupovat. Na přestupních zastávkách jsou k dispozici informátoři, kteří cestující o změnách informují.
V průměrném intervalu 4 až 5 minut ve špičce jezdí náhradní autobusová doprava označení písmenem X. Celkem šest autobusů pendluje mezi centrem města a Krásným Březnem.
Prosakující voda z Labe v podjezdu u kruháče pod Větruší. Foceno 16. ledna 2011.
Voda se dál zvedá, Labe ráno dosahuje 740 centimetrů. V průběhu dne město upřesňuje dobu kulminace. Labe nakonec skutečně kulminuje v 10.00 hodin v úrovni 753 centimetrů. Dál ještě kolísalo, ale přes tuto hranici již nešlo.
Poslední spoj linky 15 z Vaňova v noci na pondělí. Foto 16. ledna 2011.
Od ranního výjezdu je díky provizorní vozovně Krásné Březno trolejbusová doprava rozdělena na dva samostatné celky, a sice na ústecký a krásnobřezenský. V ústeckém jsou změněné trolejbusové linky vedeny takto:
Linka 51:
Mírová - ... - Divadlo - Mírové náměstí (manipulačně Uhlozbyt a zpět)
Linka 55:
Severní Terasa - ... - Divadlo - Mírové náměstí (manipulačně Uhlozbyt a zpět)
Linka 56:
Všebořice - ... - Divadlo - Mírové náměstí (manipulačně Uhlozbyt a zpět)
Linka 57:
Staré Předlice - ... - Divadlo - Mírové náměstí (manipulačně Uhlozbyt a zpět)
Linky 58 a 59:
Školní trolejbusové linky nejsou z provozních důvodů v provozu.
Bílina zaplavující ulici Přístaviště. Foceno 17. ledna 2011.
Náhradní doprava je řešena ve známých trasách na dvou linkách, a sice X a 55.
Linka X:
Mírové náměstí - Krajský soud - Autoškola - Mírové náměstí - Revoluční
Linka 55 (NAD):
Mírové náměstí - Krajský soud - Přístav - ... (po trase linky 55) ... - Žežická
Zaplavená křižovatka U Pěti oblouků, voda stále stoupá. Foceno 17. ledna 2011.
Některé autobusy ale zastavovaly odlišně od toho, co bylo uvedeno. Magistrát i web dopravního podniku například uváděl, že autobusy linky X nebudou zastavovat v zastávkách Přístav a Vojanova. Některé autobusy tam ale zastavovaly, některé pouze na znamení a některé skutečně projížděly.
Autobus náhradní dopravy za linku 55. Foceno 17. ledna 2011.
Hodně vstřícným krokem bylo zřízení zastávky Krajský soud na Střekově pro spoje náhradní dopravy. Zastávky využívali především lidé z Krásného Března, kteří jinak tuto přímou vazbu v běžném provozu nemají.
Končící spoj trolejbusové linky na Mírovém náměstí. Foceno 17. ledna 2011.
V Krásném Březně jezdí trolejbusy pouze na linkách 51, 56 a 57. Linka 55 je vedena náhradní autobusovou dopravou již z Mírového náměstí, protože trolejbusy by se neměly kde otočit, a navíc je obratiště Žežická velmi blízko od manipulačního obratiště Autoškola.
Linka 51:
Skalka - ... - Jungmannova - Autoškola - Výstupní - Prior - Krčínova - Pivovar - ... - Skalka
Linka 56:
Pod Vyhlídkou - ... - Pivovar - Jungmannova - Autoškola - ... - Pod Vyhlídkou
Linka 57:
Mojžíř - .. - Jungmannova - Autoškola - Výstupní - Prior - Krčínova - Pivovar - ... - Mojžíř
Spoj náhradní dopravy mířící do Krásného Března. Foceno 17. ledna 2011.
Vyjma velmi krátkých nárazových situací, kdy autobusy náhradní dopravy na lince "X" uvízly v koloně aut a sjelo se několik spojů bez návaznosti na trolejbus, byla situace velmi poklidná. Cestující dokonce v mnohých případech vyjadřovali soucit se zaměstnanci oddělení přepravní kontroly coby informátorů.
Pondělní situaci v dopravě jsem zachytil v článku, který vyšel na webu Deníku.cz.
Trolejbus mířící za Uhlozbyt a autobus směr Autoškola. Foceno 17. ledna 2011.
Informovanost cestujících byla podle mého v tento kritický den (první pracovní den s povodňovými optřeními) na skvělé úrovni. Nicméně vadou na kráse byla nejednotnost označení vozidel.
Autobusy náhradní dopravy (až na výjimku) byly označeny pouhým písmenem X. Bez jediného označení konečné zastávky. Výjimku tvořil pouze vůz, který byl na digitálním transparentu označen jako "Náhradní doprava". A přitom stačilo tak málo, a sice nahrát dva cíle ve smyslu "Náhradní doprava: Autoškola" a "Náhradní doprava: Revoluční".
Pilní dělníci na stavbě zanádražního prostoru. Foceno 17. ledna 2011.
U trolejbusů s digitální orientací byla situace daleko lepší, spoje končící na náměstí byly označeny správnou cílovou konečnou zastávkou. Obecně lze však konstatovat, že i informovanost doznala kladných změn. Díky!
Zastávka autoškola s přijíždějícím trolejbusem linky 57 od Mojžíře. Foceno 17. ledna 2011.
Komplikace ale nepřinesla jenom zatopená křižovatka U Pěti oblouků. Pod vodou se již o víkendu ocitly oba jízdní pruhy Žižkovy ulice u kruhového objezdu pod Větruší. Cestující tak byli překvapeni, když s nimi autobusy na linkách 2, 13 a 19 jely po jiné trase.
Trolejbus linky 57 ze zastávky Autoškola pojede do Mojžíře. Foceno 17. ledna 2011.
Na výše uvedených linkách bylo přijato opatření objízdných tras. Linky z centra nejely přímo přes Žižkovu ulici, ale po Tovární, Majakovského a Tyršově ulici okolo Globusu, kde se napojily do Žižkovy ulice na zastávku Drogerie. Cesta zpět byla řešena opačně.
Autobusy linek 2, 13 a 19 tak nevynechávaly žádnou zastávku a obslužnost byl zachována.
Trolejbus linky 57 projíždí okolo odstaveného vozu stejné linky. Foceno 17. ledna 2011.
Co se dopravy v krajském měřítku týče, tak na dálnici D8 byla přijata opatření, která vedla k odklonu nákladní dopravy tak, aby se kamiony úplně vyhnuly městu.
Zároveň se do stavu pohotovosti daly služby technické správy komunikací, aby byly připraveny na úklid ihned po opadnutí vody. Především šlo o to co nejdřív obnovit provoz přes křižovatku U Pěti oblouků. Jejím zprovozněním pak bude možné obnovit trolejbusový provoz i provozi individuální automobilové dopravy.
Zaplavená křižovatka U Pěti oblouků. Foceno 17. ledna 2011.
Pod labskou vodou se ocitlo i staveniště ostře sledované investice v Přístavní ulici. Protipovodňová vana se kvůli nedokončenému druhému jízdnímu pruhu zaplnila vodou, což se hned, z nevědomosti, stalo terčem kritiky.
Náhradní autobus za linku 55 směr Žežická. Foceno 17. ledna 2011.
"Vana má chránit, a zatím se potopila, jako další podobné stavby," znělo z mnoha míst. Protipovodňová vana ovšem nebyla dokončená, zaplnila ji tak především spodní voda z druhé poloviny stavby.
Překvapivě se až v pondělí na stavbě objevili dělníci. Přemístili se totiž na stavbu takzvaného zanádražního prostoru.
Trolejbus linky 57 jede po manipulační stopě od Jugmannovy k Autoškole. Foceno 17. ledna 2011.
I přes kulminaci Labe v dopoledních hodinách bylo stále ještě ohroženým místem podjezd u kruháče pod Větruší. Nicméně nakonec se dopravní opatření náhradní vlakové dopravy spustit nemuselo. Dopravní podnik měl dokonce už hotový její jízdní řád.
Zaplavená křižovatka U Pěti oblouků. Foceno 17. ledna 2011.
Z Hlavního nádraží měly vlaky odjíždět následovně:
04:00 až 08:00 hod. - xx:25 a xx:55
08:00 až 12:30 hod. - xx:40
12:30 až 18:00 hod. - xx:25 a xx:55
18:00 až 23:30 hod. - xx:40
Z náhradní zastávky "Vodárna" měly vlaky odjíždět následovně:
04:00 až 08:00 hod. - xx:30 a xx:00
08:00 až 12:30 hod. - xx:25
12:30 až 18:00 hod. - xx:30 a xx:00
18:00 až 23:30 hod. - xx:25
V odpoledních hodinách se Labe umoudřilo a jeho hladina začala velmi pomalu klesat. Nicméně bylo zcela jasné, že organizace dopravy se v úterý rozhodně nezmění.
Odbočující trolejbus linky 51 do smyčky Uhlozbyt. Foceno 17. ledna 2011.
16. ledna 2011 < | 17. ledna 2011 | > 18. ledna 2011