Ústí 2013 (5): Trolejbusy se vrací do ulic města
ÚSTÍ NAD LABEM - Vytrvalé deště prakticky napříč Českou republikou udělaly z Ústí nad Labem těžko propustné hrdlo. Nicméně od 8. června začalo Labe velmi rychle klesat, a tak se podařilo postupně obnovit provoz trolejbusů...
/DESET LET ZPÁTKY/ V rámci tohoto týdne si připomeneme průběh povodní, které ovlivnily chod Ústí nad Labem během června roku 2013...
Trolejbusy ve Výstupní ulici připravené na pondělní provoz (9. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)
Sobotní ráno 8. června s sebou přineslo poměrně radikální zvrat. Hladina řeky Labe začala velmi prudce klesat, čehož se sice obávali statici, ale naopak to byla dobrá zpráva pro cestující v městské hromadné dopravě. Statici rychlý úbytek vody totiž sledovali s velkými obavami ze statiky vodou postižených domů. Cestující naopak vyhlíželi, jak pojede městská hromadná doprava začátkem nového týdne. A činili se nejen úředníci, ale především hasiči.
Právě hasiči se pustili do odčerpávání vody v podjezdu z Předmostí na Střekov. Voda totiž klesla natolik, že odčerpávání vody pro čerpadla již byla hračka. Sobota proto zatím přinesla do provozu městské dopravy v Ústí nad Labem jen zprůjezdnění křižovatky Předmostí pro linky jedoucí z centra města směrem do Důlců. Větších změn trasy trolejbusových a autobusových linek doznaly až od následujícího rána.
Linky z Krásného Března jezdily odklonem přes Malátovu (9. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)
V neděli 9. června začaly odklízecí práce v prostoru před hlavním nádražím, v podjezdu na Benešův most a v ulici Národního odboje na Střekově, která byla během povodní zaplavena. Nejzásadnější změnu přinesla 15.00 hodina, kdy městský rozhlas oznámil, že došlo k otevření obou silničních mostů (Mariánský most zatím pouze ve směru na Děčín) a obnovení spojení centra města se Střekovem. Od stejného času došlo k prodloužení trolejbusové linky číslo 60 z Mírového náměstí dále na Střekov. Provoz železniční linky spojující západní a střekovské nádraží zůstal i nadále zachován.
Dopravní podnik zároveň, kvůli stále zaplavené křižovatce U Pěti oblouků, začal přetahovat další trolejbusy ze všebořické vozovny do Krásného Března, aby byla dostatečně zajištěna přepravní kapacita od ranního výjezdu v odříznutém provozu v Krásném Březně. Ty byly odstaveny v Neštěmické ulici mezi zastávkami Autoškola a Výstupní coby v provizorní vozovně. Po celou neděli byl i nadále trolejbusový provoz zajištěn náhradní autobusovou dopravou.
Nedělní večerní zaplavení podjezdu po přívalovém dešti (9. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)
V menší drama se změnil nedělní podvečer, kdy se přes Ústí nad Labem přehnala velmi silná a vytrvalá průtrž mračen. Ta opět zaplavila podjezd z Předmostí na Benešův most, což na několik desítek minut zcela zastavilo a následně omezilo provoz městské hromadné dopravy na Střekov. Přívalovým deštěm byl zaplaven také podjezd u Přístavu, což vzhledem k vedení náhradní autobusové dopravy přes Stříbrníky a okolo Zoologické zahrady nemělo na provoz linek žádný vliv.
Ve večerních hodinách se ale podařilo hasičům podjezd pod tratí u hlavního nádraží opět vyčistit a odčerpat z něj vodu, a proto se doprava na Střekov plně obnovila. S ukončením denního provozu došlo také k ukončení zvláštního režimu městské hromadné dopravy.
Odříznutá autobusová linka 13 z Vaňova (10. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)
Pondělí 10. června s sebou přineslo řadu změn. Tou nejzásadnější bylo obnovení trolejbusové dopravy. Trolejbusy tak opět jezdily jak v samotném Ústí nad Labem, tak i na Střekov. Izolovaný byl také trolejbusový provoz v Krásném Březně a Neštěmicích, kde byly linky číslo 51 ze Skalky, 56 ze sídliště Pod Vyhlídkou a 57 z Mojžíře ukončeny jednosměrným objezdem přes Jungmannovu, Autoškolu, Výstupní a Prior. Dopravu tady zajišťovalo osm trolejbusů, které sem byly převezeny v neděli odpoledne.
Náhradní dopravu mezi centrem města a Krásným Březnem zajišťovala opět linka X, která byla zajištěna kapacitními kloubovými autobusy. Trasa linky vedla zprvu přes Střekov a oba silniční mosty. Nicméně v průběhu dne se podařilo vyčistit také křižovatku U Pěti oblouků, díky čemu mohla být náhradní autobusová doprava nejprve přesměrována přes tuto křižovatku a následně mohlo dojít k plnému obnovení trolejbusového provozu.
Provizorní schůdky pro lepší nástup do vlaků ve Vaňově (10. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)
Pondělní podvečer pak s sebou přinesl ještě jednu změnu. Silničářům se díky výraznému snížení hladiny řeky podařilo zprovoznit kruhový objezd pod Větruší. Autobusová linka číslo 13, dosud provozovaná pouze v úseku Vaňov - Čajkovského byla po 17.00 hodině prodloužena právě až na onen kruhový objezd. Cestující z Vaňova se tak dostali blíže k centru města, aniž by museli u Vodárny přestupovat do pravidelných osobních vlaků, které zde zastavovali u provizorních schůdků.
V následujících dnech pak ještě došlo k obnovení autobusové dopravy v Žižkově ulici. Přesný termín se ale redakci Informačního portálu Vlčoun.cz nepodařilo zaznamenat a ani následně nikde přesně dohledat. Dá se ale předpokládat, že do původních tras se všechny linky ústecké městské hromadné dopravy vrátily nejpozději ve středu 12. června.
Odpolední špička na křižovatce pod Autoškolou (10. června 2013, Vlčoun/Filip Vlček)