Konečně! Cestující si budou dveře otvírat sami
ÚSTÍ NAD LABEM - Ústecký dopravní podnik v prosinci spustí poptávkové otevírání dveří. Na nesporné výhody tohoto systému přitom upozorňuje Informační portál Vlčoun.cz již téměř čtyři roky.
Dopravní podnik tuto službu zavede v celkem 50 trolejbusech a 38 autobusech, ostatní vozy nejsou poptávkou vybaveny...
Tlačítko poptávkového otevírání uvnitř vozu (1. listopadu 2013, Filip Vlček).
Poptávkový systém otevírání dveří uvede Dopravní podnik města Ústí nad Labem do provozu od neděle 10. prosince. Samoobslužný systém cestujícím umožní otevřít si pouze ty dveře, které chtějí využít pro nástup či výstup z vozidel MHD. Tlačítka samoobslužného systému jsou umístěna vně vozidel v blízkosti dveří a jsou označena šipkami směřujícími od sebe. Uvnitř vozidel jsou umístěna na přídržných madlech a označena textem DVEŘE nebo tlačítkem se šipkami směřujícími od sebe. Ještě před zahájením provozu budou v blízkosti tlačítek pro samoobslužné otevírání dveří instalovány samolepky pro jejich zvýraznění.
Při posledním nákupu nových vozidel dopravní podnik prezentoval tento systém a plánoval jeho uvedení do provozu. Tuto myšlenku také podpořila cestující veřejnost, která se dožadovala zavedení systému do praxe. A čtenáři Informačního portálu Vlčoun.cz tuto možnost také uvítali. V anketě, která se uskutečnila již v březnu 2014, se pro zavedení tohoto systému vyslovily čtyři pětiny hlasujících.
Tlačítko venku je umístěno v blízkosti dveří (1. listopadu 2013, Filip Vlček).
V současné době je poptávkovým systémem vybaveno celkem 38 ze 75 autobusů a 50 ze 72 trolejbusů. Další nová vozidla, která bude ústecký dopravní podnik v budoucích letech pořizovat, budou samozřejmě tímto systémem vybavena a rozšíří tak počet vozidel se samoobslužným otevíráním dveří.
Přínosem celého systému bude na jedné straně zrychlení odbavování cestujících a zvýšení tepelného komfortu. "Zejména v zimním období, kdy nebude docházet k otevírání všech dveří na méně frekventovaných zastávkách, kde nastupuje jen jeden cestující a dochází tak ke zbytečnému úniku tepla," uvedl výkonný ředitel dopravního podniku Libor Turek. Na druhé straně se pak z hlediska provozu sníží opotřebení dveřních mechanismů a s tím spojené náklady na jejich výměnu a údržbu.
V některých vozech je označeno textem dveře (27. února 2016, David Koritenský).
Poptávkový systém otevírání dveří cestující znají z jiných dopravních podniků a zejména z pražského metra, a tak to pro ně nebude novinka. Cestující čekající na zastávce bude muset vyčkat, až vozidlo zastaví, poté stiskne tlačítko poptávky, které je umístěno v blízkosti dveří a následně dojde k jejich otevření. Naopak cestující ve vozidle, který bude chtít na následující zastávce vystoupit, může tlačítko stisknout před příjezdem do zastávky a po zastavení vozidla v zastávce pouze vyčkat,
až se dveře otevřou.
I tady ale dopravní podnik počítá s počátečními nesrovnalostmi. "Je třeba upozornit na skutečnost, že se zavedením tohoto systému budou vznikat situace, při kterých budou cestující i dopravní podnik muset reagovat bez zbytečných emocí a s nadhledem, abychom společně tento systém uvedli do plynulého provozu ke spokojenosti všech zúčastněných stran," apelovala Jana Dvořáková ze sekretariátu dopravního podniku.
Čtěte také...
- Poptávkovému otevírání dveří svitla naděje (vydáno 24. dubna 2017).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Dveřní prostor s tlačítky k otevírání dveří (27. února 2016, David Koritenský).