Vzpomínáte? Povodně v Praze: prosinec 2002
PRAHA - Sbohem a šáteček. Tak by se dal stručně nazvat prosinec roku 2002, během kterého se Pražané konečně rozloučili s druhou linkou náhradní dopravy za metro A. To vyjma dvou stanic začalo opět jedit normálně.
V závěru prosince pak obyvatelé hlavního města obdrželi vánoční dárek v podobě obnovení provozu v několika stanicích metra.
Cestující čekají na Andělu na vlaky ve střední lodi. Foceno v prosinci 2002.
Hned zkraje měsíce byl na trasách A a B ve večerních hodinách přerušován provoz z důvodu odvozu další části sutin a stavebního materiálu. V obou případech byly zavedeny náhradní linky X-A a X-B, které provoz metra plnohodnotně suplovaly.
Od 15. prosince došlo k výraznému omezení zvláštních železničních spojů. Vlaky mezi Smíchovským a hlavním nádražím a mezi Masarykovým nádražím a Běchovicemi přestaly jezdit o víkendech. České dráhy ale i nadále uznávaly přepravu v pravidelných vlakových spojích kategorie R, Sp a Os.
Pohled do eskalátorového tunelu stanice Anděl při odčerpávání. Foceno v září 2002.
Trasa metra B se přiblížila centru. Od pondělí 16. prosince byly zavedeny nové kyvadlové vlaky metra, a sice mezi Smíchovským nádražím a Karlovým náměstím a na východní části trasy mezi Palmovkou a Kolbenovou. Stanicí Českomoravská metro projíždělo.
Společně s tím došlo k otevření stanice Vltavská na trase C. Autobusové linky číslo 133, 135 a X-8, které byly z Florence prodlouženy přes Vltavskou na Strossmayerovo náměstí, se vrátily pouze na Florenc.
Pendlující vlaková souprava na trase A. Foceno v prosinci 2002.
Netrvá dlouho a po dvoudenním zkušebním provozu je od 21. prosince 2002 obnoven provoz metra také v úseku Muzeum - Dejvická. Stanice Staroměstská a Malostranská byly ale nadále uzavřeny. Odpadla tím nutnost přestupování ve stanici Náměstí Míru.
Díky obnovení provozu metra přistoupil dopravní podnik ke zrušení tramvajové linky X-A a jejímu dočasnému nahrazení linkou číslo 31 (ve zkrácené trase jen na Čechovo náměstí), aby byla zajištěna náhradní obsluha uzavřených stanic. Znovu se na kolejích objevila také tramvajová linka číslo 23, která zanikla se zavedením linky X-A po povodních v srpnu 2002.
Linka X-A v druhé polovině prosince dojezdila. Foceno v prosinci 2002.
Na konci roku jezdí oproti běžnému stavu pouze deset linek s výlukovou trasou. Jedna linka (3) je zrušena a plně nahrazena linkou X-B nahrazující metro. K tomu je v provozu zvláštní tramvajová linka číslo 31.
Mimo provoz je devět stanic metra (Staroměstská, Malostranská, Národní třída, Můstek B, Náměstí Republiky, Florenc B, Křižíkova, Invalidovna, Česmokoravská) a tramvajová trať Florenc - Palmovka, kde je provoz nahrazen linkou X-8.
Preferenční opatření pro tramvaje na Těšnově. Foceno v prosinci 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu, dále pak panu Tomáši Rejdalovi a v neposlední řadě také panu Zdeňku Liškovi. Fotografie poskytl také Petr Čáp. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.