Vzpomínáte? Povodně v Praze: 15. srpna 2002
PRAHA - Ačkoli Vltava má již po kulminaci a hladina začíná klesat, pod zemí se dokonává dílo zkázy. Postupně jsou zaplavovány stanice metra, kde byla voda jen v kolejišti. Autobusy se naopak pomalu vrací do svých tras.
Pojďme se ve čtvrtém díle seriálu Informačního portálu Vlčoun.cz podívat na novinky, jaké přinesl čtvrtek 15. srpna 2002.
Letecký pohled na oblast Florence (dole) a Vltavské (nahoře). Foceno 15. srpna 2002.
Pro zaplavení komunikací v oblasti Florence musely trasu změnit noční linky číslo 509 a 511, které místo Florence končily v zastávce Masarykovo nádraží. Ostatní noční tramvajové a autobusové linky se nemění.
Dopravní podnik již podruhé přes noc nechává tisknout letáky se schematem provozu a distribuuje je do jednotlivých vozoven. Velkou část dostávají také informátoři, kteří hned ráno vyráží do ulic (především k uzavřeným stanicím metra) a rozdávají je cestujícím.
Již druhé schema metra, tramvají a důležitých autobusů (reprofoto).
Voda v metru už jen dokonává dílo zkázy. Postupně tak zaplavuje stanice Anděl, Karlovo náměstí, Národní třída a Vysočanská na trati B a Malostranská, Staroměstská, Můstek a k večeru také Muzeum na trase A.
Na trase B se snaží dostat skrz tlakový uzávěr do stanice Smíchovské nádraží. Silný nápor vody ale udrží. Od zahájení denního provozu vyjíždí opět do úseků Skalka - Náměstí Míru (A), Zličín - Nové Butovice (B) a Háje - Pražského povstání - Muzeum (C) vlaky metra.
Zaplavený Karlín lákal nejen Pražany, ale také televizní štáby. Foceno 15. srpna 2002.
Náhradní dopravu zajišťují pouze autobusy na lince X-B z Nových Butovic k Andělu, prodloužené autobusové linky z Černého Mostu na Lehovec a odkloněné tramvajové linky v oblasti Pražského povstání.
Česká i zahraniční média se soustředí na informování o povodňové situaci v České republice a Praze. I díky tomu se stal Karlín symbolem pražských povodní v srpnu 2002. Zraky diváků sledují zaplavený Karlín i do výše prvního patra s otevřenými ústy.
Zaplavené Ústřední autobusové nádraží Florenc. Foceno 15. srpna 2002.
Výpadek proudu je další ránou pro tramvaje. V 10.40 hodin se tak zastavují tramvaje v dlouhém úseku ze Špejcharu přes Strossmayerovo náměstí až k Masarykovu nádraží. Tramvajová síť je v tuto chvíli paralyzována a rozdělena do tří samostatných úseků. Dispečink operativně stahuje autobusy na náhradní dopravu X-26, která jezdí ve vyloučeném úseku.
Po hodině a půl je částečně obnoven tramvajový provoz mezi Špejcharem a Výstavištěm, kam se prodlužují všehny linky z Dejvic, Petřin i Bílé Hory. Náhradní autobusová linka X-26 je zkrácena jen do trasy Výstaviště - Senovážné náměstí. Provoz se podařilo obnovit až v 18.40 hodin.
Sokolovská ulice protínající Karlín pod vodou. Foceno 15. srpna 2002.
Během dne dochází k návratu některých autobusových linek. Jde především o oblasti Braníku, Zbraslavi a centra Prahy. Tady se vrací autobusová linka 176 přes Jiráskův most zpět na Karlovo náměstí. Ruší se tak operativní zajíždění Na Knížecí, ke kterému došlo 13. srpna od 14.00 hodin.
Voda v Braníku začala pozvolna ustupovat. Foceno 15. srpna 2002.
Večer dochází z technických důvodů k opětovnému zastavení provozu metra na trase B mezi Novými Butovicemi a Zličínem. Autobusová linka X-B je tak prodloužena do trasy Anděl - Zličín.
Další den se připravuje výrazná úleva tramvajové dopravě. Tramvaje se totiž znovu rozjedou přes Malostranskou...
Tak trochu zoufalý humor. Prodejna nakonec zůstala v suchu. Foceno 15. srpna 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu a dále panu Tomáši Rejdalovi. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.