Šámal: Radnice chce na svoji MHD dohlížet
ČESKÁ LÍPA - Dohlížet na rozsah, cenu i kvalitu městské dopravy chce českolipská radnice. Proto připravuje založení společného dopravního podniku se společnosti BusLine, uvedl tiskový mluvčí magistrátu Václav Šámal.
/ROZHOVOR/ Obyvatelé se bojí například omezování dopravy. Počet ujetých kilometrů se sníží, ale ne na úkor počtu spojů...
Nad dopravním podnikem bude mít město přehled (19. května 2016, František Živnůstka).
Dobrý den, pane Šámale. Proč právě BusLine MAD Česká Lípa?
Protože už několik let zajišťuje MHD v našem městě ke spokojenosti většiny občanů. A protože loni v lednu oslovil město s nabídkou vytvořit společný dopravní podnik.
Proč právě společný dopravní podnik?
Protože na rozdíl od současnosti, kdy se musíme dlouhodobě řídit vysoutěženými podmínkami, chceme aktivně dohlížet na rozsah, cenu a kvalitu dopravy ve městě. Zároveň chceme mít vliv na modernizaci vozového parku, a především držet v rukou cenu MHD v České Lípě – tedy nejen výši jízdného pro občany, ale hlavně cenu za ujetý kilometr. Samozřejmě nám to umožní i reagovat na měnící se nákladové položky provozu, např. na cenu nafty apod. Tato forma společného podnikání umožní městu kontrolu i získání potřebného know how.
Bude rozsah MHD pro Českolipany zachovaný?
Ano, zůstane zachováno 17 současných linek v České Lípě a Sosnové, sníží se počet najetých kilometrů o několik spojů, kterými téměř nikdo nejezdí, na cca 1 035 000 km/rok, které zajistí 20 autobusů plus dva náhradní.
ROzsah dopravy by měl být zachován (19. května 2016, František Živnůstka).
Bude mít město rozhodovací pravomoci?
Ano, mít silné slovo je i náš cíl. V čele společnosti budou stát dva jednatelé (za každého společníka jeden), kteří musí jednat ve shodě. Nejvyšším orgánem je valná hromada, kde jsou nastavena pravidla tak, že bez účasti zástupců města není VH schopna se usnášet a bez souhlasu města nepřijme valná hromada žádné rozhodnutí. Dozorčí rada je pětičlenná a město Česká Lípa má 4 členy, tedy výraznou kontrolní sílu. Proto také místa v dozorčí radě nejsou jen politické židličky, ale navrhujeme tam lidi, kteří mají zkušenosti s ekonomikou a řízením.
Co bude město založení společného dopravního podniku stát?
Základní kapitál nově vzniklého podniku je 100 000 Kč, město Česká Lípa vloží 24 000 Kč, BusLine MAD Česká Lípa, s.r.o. pak 76 000 Kč. Jako nepeněžitý vklad město vloží do společného podniku pozemky, společnost BusLine MAD Česká Lípa, s.r.o. pak majetek nutný k provozování městské hromadné dopravy včetně zaměstnanců.
Město se zatím chce vyhnout výběrovým řízením (19. května 2016, František Živnůstka).
Je založení společného dopravního podniku v souladu s českými i evropskými předpisy?
Ano, je. Náš záměr posuzovala renomovaná advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři, s.r.o. Konstatovala, že je možné společný podnik realizovat, neboť tento záměr je v souladu jak s evropskými, tak i českými právními předpisy.
Proč město nevolí cestu výběrového řízení?
Tato možnost stále existuje jako další v pořadí. Ale není to nejlepší cesta, protože neumožní být aktivními účastníky v organizaci MHD a ani držet v rukou cenu. Jaká se vysoutěží, takovou budeme muset dlouhodobě akceptovat, a je tu velmi výrazné riziko, že ta cena bude mnohem vyšší než dosud. To pak nutně povede ke zdražení MHD nebo omezování provozu MHD, a to není naším cílem. Velké veřejné zakázky už dávno nejsou o získání nejlepší nabídky. Zakázka je složitý mechanismus, Liberecký kraj dopravu neúspěšně soutěží několik let a stále není u konce.
Jednou z možností byl i návrh, že MHD bude provozovat město samo.
Tohle řešení už zastupitelé odmítli, je nejproblematičtější. Město neumí provozovat dopravu, nemá na to lidi ani know how, navíc aktuálně nejsou na trhu práce volní ani odborníci, ani řidiči. Tato varianta je nejvíc riziková a hodně drahá.
Děkuji za rozhovor.
MHD zajišťuje celkem 17 autobusových linek (19. května 2016, František Živnůstka).