Trasa metra D je stavebně propojena s céčkem
PRAHA - Stavba trasy metra D je propojena s trasou C. Dělníkům se podařilo trasy propojit hned na dvou místech. Tímto krokem byly zároveň dokončeny veškeré ražby v mezistaničním úseku.
Dále se bude razit už jenom v samotných stanicích Pankrác na trase D a Olbrachtova. Stavba prvního úseku metra D běží už zhruba 30 měsíců...
Průkop mezi trasou C a D pražského metra (4. října 2024, DPP/Petr Hejna)
Téměř půl kilometru dlouhý jednokolejní spojovací tunel mezi trasami C a D, který byl v těchto dnech doražen, bude sloužit pro obsluhu linky D a služební jízdy vlakových souprav až do doby, než bude v Písnici pro Déčko postaveno vlastní depo. Do té doby budou vlaky vypravovány ze současného depa Kačerov. Spojka C a D ústí do pravého traťového tunelu stávající trasy C, do rozbočovací vidlice, která byla vybudována zhruba 30 metrů za samotnou stanicí Pankrác C ještě na začátku 70. let v době výstavby nejstaršího úseku pražského metra mezi Kačerovem a Florencí.
V místě probourání se do části stropní konstrukce neveřejné části stanice Pankrác C vznikne nový přestupní koridor mezi stanicemi Pankrác C a D, navazující na eskalátorový tunel přestupu. Obě místa prorážky do trasy C jsou půdorysně od sebe vzdálena pouhých zhruba 50 metrů. I přesto, že je déčko nově propojeno se stávající trasou C, stavební část je na obou místech od provozované z bezpečnostních a technologických důvodů oddělena dočasnými stěnami, které zhotovitelé vybudovali ještě před prorážkou, a to nejen kvůli zamezení pronikání hluku a prachu ze stavby do traťového tunelu a samotné stanice, ale také kvůli zamezení neoprávněného vstupu nepovolaných osob do kolejiště trasy C, nebo naopak do prostor stavby.
Průkop mezi trasou C a D pražského metra (4. října 2024, DPP/Petr Hejna)
"Jedná se o historický milník na stavbě metra D, což je aktuálně největší dopravní investice v České republice. Dokončili jsme ražbu všech traťových tunelů a nyní nás čekají ražby již pouze v samotných stanicích Pankrác a Olbrachtova. Novým spojovacím tunelem budou až do doby zprovoznění depa Písnice na lince D jezdit každý den vlaky do depa Kačerov. Z tohoto důvodu musí být zajištěna kompatibilita vlaků na obou linkách, a právě proto také připravujeme automatické metro bez strojvedoucích pro obě dvě trasy," uvedl Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora.
Ražby budou v dalších měsících probíhat pouze v obou stanicích – Pankrác D a Olbrachtova. V první jmenované je v současnosti vyraženo 55 procent celkového objemu ražeb. Dokončeny nicméně byly například ražby obou výstupních eskalátorových tunelů, jak do OC Arkády, tak k administrativní budově Gemini . Do konce letošního roku bude vyražen také eskalátorový tunel pro přestup mezi stanicemi Pankrác D a C v délce včetně přístupové chodby 26 metrů. Na Olbrachtově byly na konci září dokončeny ražby obou staničních tunelů, každý v délce 210 metrů včetně poslední propojky mezi nimi. Z celkového objemu ražeb stanice je v současnosti dokončeno 76 procent.
Průkop mezi trasou C a D pražského metra (4. října 2024, DPP/Petr Hejna)
V ulici Na Pankráci mezi OC Arkády a administrativní budovou Gemini stavaři dokončují strop první polovinu podchodu, který po celkovém dokončení bude spojovat vestibul stanice Pankrác C s tramvajovými zastávkami Pankrác a budovou Gemini, a zde umístněným výstupem, resp. vstupem do stanice Pankrác D. Po dokončení stropu podchodu bude možné položit kolejnice i v těchto místech a prodloužit trať ke křižovatce s ulicí Na Strži. Výstavba druhé poloviny podchodu až ke Gemini bude pokračovat v roce 2026. Zprovoznění tramvajové tratě DPP předpokládá v druhé polovině letošního prosince.
"Na začátku ledna 2025 pak bude následovat zhruba roční uzavření stanice Pankrác C kvůli budování přestupu s déčkem a její rekonstrukci. Stanice bude pro cestující uzavřena, vlaky metra ji budou pouze projíždět," doplnila tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. Jako náhradní doprava pro místní obyvatele a návštěvníky oblasti budou sloužit tramvajové spoje.
Čtěte také
- Trasa metra D má za sebou první rok výstavby (vydáno 26. dubna 2023)
- Praha zahájila výstavbu čtvrté trasy metra D (vydáno 17. června 2019)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Průkop mezi trasou C a D pražského metra (4. října 2024, DPP/Petr Hejna)