Trasa metra D má za sebou první rok výstavby
PRAHA - Uplynul rok od zahájení stavby prvního úseku čtvrté trasy metra D z Pankráce na Olbrachtovu. V současnosti je vyraženo více než jeden a půl kilometru tunelů, letos bylo proinvestováno bezmála 1,8 miliardy korun...
Ražby na prvním úseku metra D budou probíhat ještě tři roky, letos na podzim se pak chystá zahájení výstavby i druhého úseku trasy D na Nové Dvory...
Výstavba pražského metra trasy D v těchto dnech (duben 2023, Hochtief)
Již dnes 26. dubna 2023 v Neveklovské ulici Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s konsorciem zhotovitelů otevře také Informační centrum pro veřejnost, které bude k dispozici každou středu v čase od 14.00 do 17.00 hodin. Bude sloužit zejména pro občany, kteří nemají přístup k internetu, e-mailu a webovým stránkám metra D. Stavbyvedoucí zhotovitelů zde budou zodpovídat dotazy týkající se prvního úseku metra D Pankrác - Olbrachtova. V informačním centru budou k dispozici vizualizace celé stavby prvního úseku metra D, včetně obou stanic a další informační materiály k aktuální výstavbě.
"Stavba metra D je nejen jednou z priorit nového vedení pražské radnice, ale bezpochyby největším dopravním projektem v metropoli v tomto desetiletí. Prvních zhruba 1,6 kilometru tunelů a štol je už vyraženo, další metry a kilometry budou doufejme rychle přibývat," řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda.
Čtěte také...
- Praha zahájila výstavbu čtvrté trasy metra D (vydáno 17. června 2019)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Výstavba pražského metra trasy D v těchto dnech (duben 2023, Strabag)
Metro D je bezesporu největší pražská investice tohoto století. "Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez strojvedoucích projedu už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 km nových tunelů metra D. Je mi nesmírnou ctí, že jsem jeho stavbu v minulém volebním období měl tu čest podpořit a zahájit jako primátor a nyní v ní v roli náměstka pro dopravu pokračuji se současnou radou," zmínil náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. "Déčko dáme do dekády! Tuto větu jsem pronesl při zahájení geologického průzkumu a stále platí," dodal Hřib.
Hlavní město a především jeho vedení bere výstavbu déčka jako příležitost. Na Nových dvorech Praha chystá výstavbu městské čtvrti krátkých vzdálenosti s dvěma tisíciovkami bytů, školami, školkami a také kulturním centrem. "Praha potřebuje kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu. Proto jsme se zavázali k pokračování v masivních investicích do jejího rozvoje. Jednou z takových investic budoucnosti pražské dopravy je právě metro D. Budeme jednoznačně usilovat o spolufinancování této stavby státem, podobně jako je tomu v Mnichově, Vídni či Budapešti," doplnila náměstkyně primátora pro oblast životního prostředí a klimatického plánu Jana Komrsková.
Výstavba pražského metra trasy D v těchto dnech (duben 2023, Hochtief)
"Razit se bude ještě necelé tři roky a v celkovém součtu je před námi ještě minimálně stejná porce štol, ale hlavně ražby obou stanic a hloubení jejich vestibulů. Délkou jsme zhruba v polovině, ale objemově na zhruba čtvrtině ražeb prvního úseku metra D. My se ale díváme dále, rádi bychom co nejdříve dokončili veřejnou zakázku na stavbu druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a letos na podzim začali stavět. Současně intenzivně pracujeme na projektu automatizace trasy C a přípravě veřejné zakázky na nákup automatických vlaků a dopravního systému. Jsem rád, že se nám stavba nové trasy D, i díky významné podpoře vedení města, před více než čtyřmi lety podařila rozhýbat," dodal generální ředitel dopravního podnik Petr Witowski.
Více informací...
- Webové stránky k výstavbě čtvrté trasy metra D (vydáno 2022)
(zdroj: www.dpp.cz)
Výstavba pražského metra trasy D v těchto dnech (duben 2023, Hochtief)
Dost práce za sebou má také stavební firma Strabag. "Při výstavbě stanice metra Olbrachtova jsme ještě před zahájením hloubení šachty museli provést nezbytné přeložky mnoha inženýrských sítí, od optických kabelů, přes kanalizaci až po vodovodní potrubí. Celkem byly realizovány přeložky 5 000 metrů inženýrských sítí a dalších 5 000 metrů nás ještě čeká v oblasti budoucího jižního vestibulu, kde si práce aktuálně vyžádaly dopravní uzávěru ulice Na Strži, za což se místním obyvatelům omlouváme," uvedl člen představenstva Strabag Pavel Brychcín.
"U severního vestibulu jsme s ohledem na blízkou zástavbu vybudovali v loňském roce protihlukovou halu, v níž je umístěn portálový jeřáb o nosnosti 40 tun. Tímto jeřábem vyvážíme na povrch vytěžený materiál a zároveň jím dopravujeme materiál na dno šachty. Nyní se nacházíme 33,5 m pod povrchem a v nejbližší době začneme razit severní propojku stanice a samotné staniční tunely. Hloubení jámy pro jižní vestibul plánujeme zahájit v polovině letošního roku. Kromě tradičních technologií využíváme na stavbě metra D i moderní metody strojního navádění, digitální nástroje a platformy," uzavřel Brychcín.
Výstavba pražského metra trasy D v těchto dnech (duben 2023, Hochtief)