Do pražské Libuše začnou jezdit tramvaje
PRAHA - Po nutném ověření průjezdnosti je nová tramvajová trať z Modřan do Libuše připravena svézt první cestující. V souvislosti se zahájením provozu dojde od soboty 27. května k několika změnám v tramvajové a autobusové dopravě...
Jedna tramvajová linka bude prodloužena, sedm autobusových linek změní svoji trasu, jedna linka bude zavedena a jedna pak naopak zrušena...
Zkušební jízdy na nové konečné v Libuši (25. května 2023, DPP/Ondřej Kubát)
Po loňském zprovoznění trati z Barrandova do Holyně se Praha dočká dalších kilometrů nové tramvajové tratě. Tentokrát půjde o trať ze Sídliště Modřany přes Sídliště Libuš na dočasnou úvraťovou konečnou Libuš. Nová trať je přípravou na její konečné prodloužení až ke smyčce Libuš a budoucí stanici metra trasy D na Nových Dvorech. Ve čtvrtek 25. května proběhly nutné zkušební jízdy s obousměrnými tramvajemi tak, aby od soboty mohl být na trati zahájen pravidelný tramvajový provoz.
Ačkoli první myšlenka na tuto trať pochází z komplexní studie v roce 1988, stavební povolení Dopravní podnik hlavního města Prahy obdržel až v roce 2022. V dubnu téhož roku pak začala samotná výstavba tramvajové tratě, za kterou dopravní podnik zaplatí přes 304 milionů korun. S tramvajovou tratí dopravní podnik u budoucí zastávky Sídliště Libuš postavil také novou měnírnu Libuš, která bude sloužit k napájení nejen budované tratě Modřany - Libuš, ale i připravovaného pokračování na Nové Dvory.
Pravidelný provoz bude zahájen od soboty (25. května 2023, DPP/Ondřej Kubát)
"Tato trať v první fázi umožní rychlejší cestování obyvatel sídliště Libuš a okolí přímými spoji do Modřan, Braníka, na Palackého náměstí a dále do centra. Význam této tratě je nicméně nutné vnímat v širším kontextu ve vazbě na metro D. Po zprovoznění prvního úseku metra D tato tramvajová trať získá další silný synergický efekt, kdy se poptávka po MHD z Modřan může otočit směrem na Nové Dvory, kam se cestující tramvají dostanou zhruba za 10 minut, a pak mohou pokračovat autonomním systémem metra na Pankrác a dále do centra Prahy," řekl při zahájení výstavby tratě loni v dubnu generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
Mezi prvními cestujícími může být kdokoliv, a to ještě dnes. Od 12.00 do 18.00 hodin totiž na trati budou vedeny zvláštní spoje zajištěné historickými tramvajemi a tramvají KT8D5 ze střešovického muzea. Nástup bude možný v zastávkách Levského nebo Libuš a každý účastník obdrží jízdenku zdarma.
Prvními cestujícími mohou být v pátek zájemci v rámci akce DPP (25. května 2023, DPP)
A co se změní od neděle 27. května? Změněny budou názvy tří zastávka, kdy se zastávka Pavlíkova přejmenuje na Libuš, stávající Libuš ponese jméno Stará Libuš a zastávka Na Drahách bude přejmenována na Zbraslav. Od zahájení denního provozu bude na trať prodloužena tramvajová linka číslo 17. Polovina spojů tak ve směru z centra nebude končit v zastávce Sídliště Modřany, ale pojede přes zastávky Hasičská stanice Modřany, Observatoř Libuš a Sídliště Libuš až do zastávky Libuš. Noční tramvaje sem zatím zajíždět nebudou, a to do doby vybudování tramvajové smyčky.
Mezi zásadní změny v autobusové dopravě patří prodloužení poloviny spojů linky číslo 139 až na Sídliště Zbraslav, zkrácení linky číslo 154 do trasy Strašnická - Háje - Kunratice - Sídliště Libuš, linky číslo 197 ze Smíchova jen na Roztyly a 213 z Želivského zpět jen na Jižní Město. Za zkrácené linky bude naopak zavedena nová autobusová linka číslo 126 v trase Koleje Jižní Město - Chodov - Háje - Nádraží Uhříněves. Delší trasu bude mít také linka číslo 246, která ze Zličína a Radotína bude pokračovat přes Komořany a Nádraží Modřany k modřanské poliklinice. Okrajově lze pak zmínit prodloužení dvou ranních spojů linky 122 až na Opatov nebo trasu linky 247 mezi Nádražím Radotín a Zbraslaví.
Současná konečná je jen dočasná, v plánu je smyčka (25. května 2023, DPP/Ondřej Kubát)