Nové trolejbusy DSZO ani po dvou letech nemá
ZLÍN - O evropskou dotaci na nákup nových trolejbusů přišla Dopravní společnost Zlín - Otrokovice. Vysoutěžený dodavatel společnost SOR totiž nedodal ani jeden ze čtveřice trolejbusů, dopravce tak od smlouvy odstoupil.
Dopravní společnost navíc kvůli tomu musí udržovat a na linky nasazovat opotřebovaná starší vozidla, která už by jinak mohla vyřadit...
Parciální trolejbusy jezdí v místech bez trolejí (20. července 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Na čtyři nové parciální trolejbusy čekají ve Zlíně marně. "S těmito čtyřmi trolejbusy jsme počítali zejména pro rozšíření bezemisní městské hromadné dopravy v Otrokovicích. Některé starší vozy v našem provozu již měly být vyřazeny a nahrazeny těmito novými trolejbusy. Takto musíme opravovat a nasazovat na linky i značně opotřebovaná vozidla, abychom cestujícím zajistili standardní rozsah provozu," informoval ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.
Dopravce v letech 2021 až 2022 soutěžil, vyhodnotil a vybral dodavatele čtyř parciálních trolejbusů SOR TNS 12 s termínem dodání na jaře 2023. Výrobce SOR Libchavy termín nedodržel a nebyl schopen dodat do Zlína objednané trolejbusy ani do podzimu minulého roku. Nedodržením termínu pro uvedení trolejbusů do provozu Dopravní společnost Zlín - Otrokovice přišla o přiznanou dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 85 procent pořizovacích nákladů. Proto dopravní společnost po marném upomínání dodavatele od smlouvy odstoupila.
Kvůli nedodaných vozům se musí udržovat staré vozy (16. srpna 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Informační portál Vlčoun.cz se s žádostí o vysvětlení či vyjádření obrátil přímo na tiskového mluvčího společnosti SOR Jana Nápravníka. "Necháme to bez komentáře," tlumočil pak Jan Nápravník postoj společnosti SOR k celé situaci. Podle Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice dosud probíhá soudní spor o zaplacení smluvních pokut. Škody, které dopravní společnosti nedodáním trolejbusů vznikly a které spočívají v ušlé dotaci a v nákladech na opravy starých vozů, se vyčíslují. Dá se ale předpokládat, že půjdou do statisíců.
S parciálními trolejbusy se mohou cestující setkat nejčastěji na linkách číslo 4 a 5, které v pravidelném provozu zajíždějí do Lešné. Mimo trolejové vedení pak jezdí trolejbusy i na dalších místech v okolí Zlína i Otrokovic. "Ukazuje se, že i když dodržíme všechna pravidla o zadávání veřejných zakázek a zvítězí nabídka s nejnižší cenou, výsledek nemusí být ekonomicky a provozně příznivý," zobecnil pak poslední zkušenost s nedodanými trolejbusy ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň. "Na trhu jsou bohužel společnosti, které něco slibují, ale nedodají včas a v potřebné kvalitě," uzavřel.
Právě jízda mimo trolejové vedení je značnou předností (31. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)