Zastávky v Praze a okolí budou jen na znamení
STŘEDOČESKÝ KRAJ - Od soboty bude sjednocen charakter všech autobusových i trolejbusových zastávek v Praze a Středočeském kraji. Nově budou úplně všechny zastávky na znamení, takže bude nutné stisknout tlačítko.
Upraví se kvůli tomu i systém vyhlašování příští zastávky, která bude s informací o nutnosti stisknout tlačítko vyhlášena nově až po odjezdu...
Ilustrační foto (7. března 2019, ČSAD Střední Čechy)
V celé Praze i Středočeském kraji bude od 29. června sjednocen charakter všech autobusových a trolejbusových zastávek PID. Pro výstup v každé zastávce bude potřeba stisknout dostatečně včas tlačítko ve voze. Pro nástup postačí stát na zastávce tak, aby byl cestující viděn řidičem. Mávat již není potřeba. Výhodou nového systému je zrychlení cestování, vyšší pravděpodobnost eliminace nebo snížení případného zpoždění, plynulejší jízda odstraněním zbytečného brždění a rozjezdů, i lepší tepelná pohoda ve vozidle, protože v zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě bude účinněji fungovat klimatizace. Výhodou je také to, že cestující už nebude muset zkoumat, jestli daná zastávka na znamení je nebo není.
Zastávky na znamení nejsou pro cestující v rámci systému PID ničím novým. Jen v Praze je už stálých zastávek jen zhruba 30 procent, počet zastávek na znamení v posledních letech rychle narůstal díky odstranění nutnosti na autobus mávat. "Jde o trend, který už je leckde zaveden řadu let. Bohužel, panovaly různé varianty režimů jednotlivých zastávek. Ve Středočeském kraji i v Praze tedy celý systém sjednotíme. Už nyní autobusy zastavovaly na znamení asi na polovině území a systém se velmi osvědčil. Co se týče ostatních krajů, pak toto funguje celoplošně v krajích Ústeckém a Libereckém, přičemž nemáme informace, že by zde vznikaly problémy," řekl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Ilustrační foto (3. července 2020, Vlčoun/Filip Vlček)
"Aktuálně máme v rámci systému PID ve Středočeském kraji celkem 5500 autobusových zastávek a z toho je již přes 3000 v režimu na znamení. Celoplošné zavedení zastávek na znamení tedy nebude pro většinu cestujících ve Středočeském kraji žádnou novinkou a jsem přesvědčen, že bude bezproblémové," dodal ředitel IDSK Zdeněk Šponar. Pro cestující bude tato změna znamenat jediné: ve voze bude potřeba stisknout tlačítko v dostatečném předstihu před zastávkou tak, aby řidič včas věděl, že má zastavit a samotné zastavení proběhlo bezpečně a plynule. Při čekání na zastávce nemusí cestující pro zastavení udělat vůbec nic. Stačí stát tak, aby byl řidičem viděn, mávat už nemusí.
Od června až do září bude probíhat informační kampaň v médiích, ve vozidlech i na zastávkách, aby tato změna nikomu neunikla. V každém autobusu i trolejbusu bude informační leták a na dveřích budou nalepeny kulaté upozorňující samolepky. Na letáky i plakáty v různých formátech narazí cestující i na zastávkách povrchové dopravy, ale třeba také u vstupů do metra nebo v tramvajích. "V příštích dnech budeme nový systém zastávek podrobně představovat a vysvětlovat na sociálních sítích PID i jednotlivých dopravců, měst či obcí," doplnil ředitel ROPIDu Petr Tomčík s tím, že kampaň se pak sice vrátí i po prázdninách, ale na pražských školních linkách pro ty nejmenší budou však autobusy zastavovat i nadále vždy ve všech zastávkách.
Ilustrační foto (2023, ROPID)
Ve vozidlech bude od července upraven způsob hlášení zastávek. Místo 'příští zastávka je na znamení' uslyší cestující upozornění 'pro výstup stiskněte tlačítko'. Informace o příští zastávce bude nově vyhlašována až po odjezdu z předchozí zastávky, aby cestující intuitivněji navedla na správný okamžik, kdy má v dostatečném předstihu stisknout tlačítko pro výstup. Řidiči budou mít také k dispozici speciální upozorňující hlášení, které budou moci pustit do reproduktorů ve voze, pokud to uznají za vhodné. V prvních týdnech po změně bude toto speciální hlášení pouštět v pravidelných intervalech do všech vozů pražského dopravního podniku jeho dispečink.
"Postupné zavádění zastávek na znamení zajistilo již v minulosti jednak zvýšení plynulosti autobusové MHD, ale také nemalé ekonomické i přínosy ve prospěch životního prostředí. Tato poslední etapa znamená zjednodušení systému pro řidiče i cestující a umožní využívat benefity větší plynulosti provozu autobusů a trolejbusů zejména ve večerních, nočních nebo víkendových obdobích i na zastávkách, které jsou během přepravních špiček pracovního dne silně vytíženy," uzavřel Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Ilustrační foto (2023, MÚ Litoměřice)