První chytrou tramvaj Škoda 40T testují v Plzni
PLZEŇ - Na testovacím okruhu v Plzni začala jezdit tramvaj, která dokáže komunikovat s okolím. Řidiče tak upozorní na blížící se sanitku potřebující průjezd, na křižovatkách nebude čekat zbytečně dlouho na zelenou.
V průměru dojde v Plzni ke třem až čtyřem stovkám menších či větších nehod. Nový systém by zajistil snížení počtu nehod i zraněných cestujících...
První chytrá tramvaj se testuje v Plzni (22. července 2024, Škoda Group)
Po třech letech důkladného výzkumu a testování se západočeská metropole postupně mění na chytré město, kde bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mohou být v budoucnu i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni. Na vývoji technologie spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující Intens Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze v rámci výzkumného projektu Didymos, který je financován z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.
Moderní tramvaj, která vznikla v rámci výzkumného projektu Didymos, je osazena speciálními jednotkami umožňujícími komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a lidarům. Za využití aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže reagovat na nepředvídatelné události, které mohou během jízdy nastat. Mezi ně patří například překážky na trati či přecházející chodci. "Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů," popsal přínosy jednatel společnosti Intens Corporation Martin Volný.
První chytrá tramvaj se testuje v Plzni (22. července 2024, Škoda Group)
Pro projekt byla využita tramvaj Škoda 40T, do které Škoda Group instalovala vlastní antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. Ten je jedním ze základních stavebních prvků autonomní dopravy. Během úspěšných pilotních testů výzkumníci ověřili reakce tramvaje v kritických situacích. Testy zahrnovaly nasazení nově instalovaných technologií, jako jsou lidary, kamery a komunikační jednotky V2X, v kombinaci s antikolizním systémem tramvaje. Testování pokrývalo automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS. Během testů se ověřovala i schopnost tramvaje automatizovaně detekovat a dále informovat okolní vozidla o nehodě.
Podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka dojde v Plzni v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám. "Jen na tramvajích je to každým rokem okolo 100 dopravních nehod se škodou až 5 milionů korun. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází," upřesnil Ptáček. Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s tramvajovou smyčkou. Doplněný model v budoucnu umožní další testování autonomních systémů, a to nejen na tramvajích, ale i na automobilech.
První chytrá tramvaj se testuje v Plzni (22. července 2024, Škoda Group)
"Tramvaj s chytrými bezpečnostními prvky je přesně typ potřebné inovace, která je konkrétním výsledkem spolupráce technologických společností se vzdělávacími institucemi. Je to také další krok k tomu, aby byla doprava, nejen v Plzni, ale postupně i po celé České republice, bezpečnější, efektivnější a ekologicky šetrnější. Těší mě, že je český výrobce aktivní na poli inovací v dopravě, kdy nejde jen o vývoj autonomní tramvaje, ale také například o nedávno představený bateriový RegioPanter, který bude sloužit na trati Ostrava - Studénka - Veřovice," uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
K vývoji autonomní tramvaje přispívá i testovací polygon, který byl na Borech zprovozněn loni v létě. „Chytré křižovatky byly rozšířeny o další čidla pro zkoušky antikolizního systému, jenž autonomní tramvaj potřebuje. Projekt Didymos, financovaný z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR, probíhá od roku 2022. Letos byly představeny dosažené výsledky, které se postupně začnou zavádět do praxe, nejprve v testovací verzi a následně jako standardní součást tramvají a tramvajových tratí.
Čtěte také...
- Veřejnost zhlédla první bateriový RegioPanter (vydáno 11. června 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
První chytrá tramvaj se testuje v Plzni (22. července 2024, Škoda Group)