Legendární Škoda 14Tr v Pardubicích skončila
PARDUBICE - Uplynulý víkend se ve městě perníku nesl v duchu nostalgie. Dopravní podnik města Pardubic totiž ukončil provoz trolejbusů typu 14Tr v běžném provozu. Poslední vůz tohoto typu dojezdil v neděli v podvečer...
I nadále si ale dopravní podnik dva vozy tohoto typu ponechává. Jeden - místním dobře známý - historický trolejbus a druhý jako pracovní vozidlo...
Předposlední den čtrnáctek v Pardubicích (10. června 2023, čtenář Marcin Grussmann)
Celá rozlučková akce byla rozložena do tří dnů od pátku 9. do neděle 11. června tak, aby si každý přišel na své. Hned v pátek byl na vybrané ranní spoje nasazen historický trolejbus ev.č. 311, odpoledne jej pak na linkách číslo 3 a 33 doplnil poslední provozní trolejbus určený pro běžný provoz - bílý vůz Škoda 14Tr ev.č. 345. V sobotu pak byl tentýž trolejbus nasazen na mimořádné spoje linky číslo 2. Protože Dopravní podnik města Pardubic má ve svém vozovém parku ještě jeden trolejbus stejného typu, který slouží jako pracovní vůz, i ten vyjel do ulic, byť jen jako statická výstava věnovaná právě provozu trolejbusů 14Tr v Pardubicích. Vůz ev.č. 376 stál odpoledne na Masarykově třídě poblíž Grandu.
Úplně poslední den, kdy bylo možné v ulicích města spatřit trolejbus typu 14Tr na lince s cestujícími, byla neděle 11. června. Stejně, jako v sobotu, tak i v neděli byl na Masarykově třídě u Grandy odstaven pracovní trolejbus s výstavou mapující provoz trolejbusů 14Tr ve městě. Po půl desáté vyjel konvoj všech tří trolejbusů typu 14Tr z vozovny na Dukle v rámci fotojízdy, odpoledne pak byly trolejbusy ev.č. 345 a 311 nasazeny na mimořádné spoje linek číslo 2 a 13. Jejich zátahem definitivně skončil provoz trolejbusů Škoda 14Tr v Pardubicích.
Pracovní trolejbus fungující jako statická výstava (11. června 2023, čtenář Marcin Grussmann)
Zatímco první trolejbusů vyjely v Pardubicích v lednu roku 1952, první trolejbus ze škodovácké výroby s označením 14Tr byl do Pardubic dodán v roce 1983. V polovině devadesátých let pak začala Škodovka dodávat modifikované trolejbusy ve verzi 14TrM, což na první pohled cestující poznali například umístěním informačním digitálních panelů na čele, boku a na zádi trolejbusu. Celkem pak bylo do Pardubic dodáno celkem 68 těchto trolejbusů, z nichž rovná dvacítka byla ve zmíněné verzi 14TrM.
S trolejbusy stejného typu bylo možné se kromě Pardubic potkat téměř ve všech trolejbusových provozech v České republice. Jezdily v Plzni, Mariánských Lázních, Teplicích, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Jihlavě, Zlíně, Ostravě i Opavě. Posledním městem, kde je možné se s trolejbusy tohoto typu ještě svézt, je Brno, ale to jen do poloviny června. Zdejší dopravní podnik totiž plánuje na neděli 18. června velkolepou rozlučku, na které budou definitivně odstaveny trolejbusy typu 14Tr, 15Tr a Karosa B961E. Městská hromadná doprava v Brně se tak stane zcela bezbariérová.
Konvoj na jedné z fotozastávek (11. června 2023, čtenář Marcin Grussmann)