Ostrava ustupuje od vodíku, dává mu ještě čas
OSTRAVA - Dát vodíkovým autobusů ještě čas a více se soustředit na elektrobusy chce Dopravní podnik Ostrava. Zrušil tak tendr na vodíkovou mobilitu a bude se soustředit na obnovu dosluhujících CNG vozů.
I přes problémy, které postihly elektrobusy koncem loňského roku, chce dopravní podnik pokračovat v nákupu elektrobusů i vozů s pohonem na CNG...
Elektrobusy jsou nyní na pořadu dne v Ostravě (6. dubna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik Ostrava pokračuje v ukotvené strategii Bez dieselu, kdy ve standardní denní výpravě používá prioritně elektrobusy a CNG vozy, dieselové vozy slouží dále jako zálohy. Dopravce v první fázi rozvoje elektromobility vybudoval tři nabíjecí uzly a pořídil celkem 26 elektrobusů s průběžným dobíjením. Nyní na tento projekt navazuje a plánuje nasazení elektrobusů na dalších linkách. Ty by mohly obsluhovat elektrobusy tentokrát s nočním dobíjením, jako vhodná alternativa za některé dosluhující CNG vozy.
Současně s tím dochází k odložení projektu Vodíkové mobility a došlo ke zrušení tendru na vodíkové autobusy a stavbu plničky. "Vodík je pro nás stále důležité téma a i nadále budeme tento technologický směr bedlivě sledovat. S ohledem na vývoj posledních dvou let od vypsání soutěží momentálně z pohledu péče řádného hospodáře cítíme, že je potřeba dát této technologii ještě prostor jak z finančních, tak technických důvodů. Dopravní podnik má momentálně 227 CNG vozů. Některé z nich čeká v horizontu několika let obnova. S ohledem na aktuální situaci na trhu vidíme řešení právě v elektromobilitě," uvedl Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava.
DP plánuje se soustředit na noční dobíjení (6. dubna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Vedle rozvoje trolejbusové dopravy se dopravní podnik chce zaměřit na elektrobusy s nočním dobíjením. "Ty by mohly být schopné obsloužit na jedno noční nabití vzdálenost i více než 350 kilometrů. Můžeme je tak nasadit v podstatě kdekoli. Stále si však uvědomujeme, že limitem bude kapacita nabíjení, a proto věříme v rozvoj a budoucnost vodíkové mobility," dodal Morys. V Ostravě je realizován největší elektromobilní projekt ve veřejné dopravě svého typu. Dopravní podnik má 32 elektrobusů. Celkem 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokáže napájet pomocí strategicky rozmístěných rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara nově i v centru města, kde jsou tři nabíjecí ramena. Díky tomu může být každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus.
Ekologie je jedním ze strategických pilířů dopravního podniku. Pod názvem Bez dieselu bylo toto téma v roce 2021 ukotveno ve strategii podniku, kdy jsou ve standardní denní výpravě používány přednostně vozy nízkoemisní, nebo bezemisní. Na vhodných linkách jezdí elektrobusy, ostatní zajišťují CNG autobusy. Zbývajících třicet pět dieselových autobusů slouží pouze jako záloha. Ty vyjely například na přelomu listopadu a prosince loňského roku, když elektrobusy kvůli silným mrazům do ulice Ostravy vůbec nevyjely.
Čtěte také...
- Mráz úplně vyřadil elektrobusy ostravské MHD (vydáno 30. listopadu 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Na přelomu listopadu a prosince elektrobusy nejezdily (29. listopadu 2023, Vlčoun/Filip Vlček)