Ekova zrenovovala dvě tramvaje T2 pro Prahu
OSTRAVA - Společnost Ekova Electric dokončila renovaci dvou tramvají legendárního typu T2. Zakázku Ekova prováděla pro pražský dopravní podnik, který je připravuje nasazovat na turisticky atraktivní retro linku číslo 23.
Po oficiálním předání zástupcům pražského dopravního podniku v závěru roku v Praze proběhne oživení tramvají a první zkušební jízdy...
Finalizace renovace tramvají v Ekově (12. prosince 2019, Filip Vlček).
Ostravská společnost Ekova Electric navrátila historický vzhled dvěma tramvajím T2. Ty sem dorazily z Liberce letos v únoru a prakticky ihned po vykládce začaly práce na jejich odstrojení a úpravy vozových skříní. Během následujících měsíců prošly kompletní opravou a dostalo se jim požadovaného historického vzhledu. Vůz s evidenčním číslem 19 získal podobu z 80. let, vůz číslo 18 pak reprezentuje vzhled těchto tramvají z 60. let.
Renovace tramvají typu T2 nebyla pro společnost žádnou jednoduchou záležitostí. Řada technických výkresů je prakticky nedohledatelná, a to ani v soukromých archivech, stejně tak výroba náhradních dílů již byla dávno ukončena a jejich vytěžení z jiných tramvají již nebylo možné. I proto se Ekova soustředila na rady pamětníků. Samotné renovační práce probíhaly v mnohdy netradičních podmínkách a tak říkajíc na koleni. Pracovníci společnosti Ekova ale odvedli velmi dobrou a kvalitní práci, za kterou si zaslouží velký dík.
Pohled na tramvaj T2 v montážní hale společnosti Ekova (12. prosince 2019, Filip Vlček).
Ve čtvrtek 19. prosince budou práce definitivně ukončeny předáním zástupců Dopravního podniku hlavního města Prahy, kdy budou dopoledne naloženy na návěs a odeslány do Prahy, kde také proběhne jejich oživení a zkušební jízdy. Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje obě dvě tramvaje nasazovat na retro lince číslo 23 spojující oblast Zvonařky přes centrum města okolo Pražského hradu na obratiště Královka. Ačkoli jde o pravidelnou linku, její význam je spíše podporující turistický ruch, protože na jiné linky nejsou klasické "té trojky" nasazovány.
V Praze v minulosti jezdily pouze dva prototypy T2 vyrobené v roce 1955. Jeden z nich zde získal po generální opravě jako první tramvaj T2 dvojici čelních reflektorů. Po deseti letech provozu se jeho domovskou destinací stala Olomouc. Druhý prototyp po krátkém testování v Praze zamířil do Liberce a poté do Bratislavy, odkud se v roce 1977 vrátil do Prahy, kde se z něj stal historický exponát, který dnes mohou návštěvníci obdivovat v muzeu městské hromadné dopravy ve Střešovicích. Tramvaje typu T2 renovované v Ekově nyní tedy doplní stávající vozy T3.
V poslední týden před předáním byly práce v plném proudu (12. prosince 2019, Filip Vlček).
Obě dvě zmíněné tramvaje byly původně vyrobeny pro Ostravu. Po jejich vyřazení ze zdejšího vozového parku je v roce 1996 odkoupil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, kde byly tramvaje v provozu 22 let. A jako jediné na světě zde jezdily až do listopadu loňského roku, kdy byl jejich provoz definitivně ukončen. Jejich novým majitelem se na sklonku loňského roku stal Dopravní podnik hlavního města Prahy, který vyhlásil výběrové řízení na jejich renovaci. A Ekova uspěla. Tramvaje T2 se tak po letech vrátily do svého dávného působiště.
Čtěte také...
- Liberecké tramvajové legendy T2R dojezdily (vydáno 28. listopadu 2019)
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Tramvaje mají jezdit na retro lince 23 v Praze (12. prosince 2019, Filip Vlček).