Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Konec tramvají T6A5 v Brně
přijde do dvou let

 Budějovické 15Tr a 25Tr
dojezdí do příští rok

 Jihlavu trápí problémy
s parciálními trolejbusy

 RegioPanteři PID jezdí
na všech spojích do Kralup

Den ostravských dopraváků přilákal tisíce lidí

OSTRAVA - Den ostravských dopraváků se uskutečnil uplynulou sobotu v areálu Dopravního podniku Ostrava v Martinově. Zájemci si mohli prohlédnout jak zázemí dílen, tak i dceřiné společnosti Ekova.

Akci si nenechalo ujít 5,5 tisíce návštěvníků z řad obyvatel Ostravy a okolních měst i vzdálenějších dopravních fanoušků...


Parciální trolejbus a historická tramva v areálu dílen (1. září 2018, Filip Vlček).

Rozlehlý areál dopravního podniku se veřejnosti otevřel v 9.00 hodin, akce pak nabídla bohatý doprovodný program jak pro dospělé, tak i děti. Dopravní podnik Ostrava nabídl přehlídku historických i současných vozidel všech trakcí od tramvají přes trolejbusy po autobusy. Nechyběly samozřejmě ani speciální tramvaje, autobusy či montážní vozidla. Kromě toho byly připraveny také dynamické ukázky hasičů či policie.

Dopravní podnik zpřístupnil celý areál

Co se samotného zázemí týče, zpřístupnil Dopravní podnik Ostrava dílnu opravny osobních vozidel, opravnu kolejových vozidel, středisko vrchní stavby i středisko vrchního vedení a trakčních měníren. Příležitostně se návštěvníkům nabídla také prezentace plnící stanice autobusů na CNG, když tady tankovaly vozy z linky.


Samozřejmostí byla také vystavená i jezdící historická vozidla (1. září 2018, Filip Vlček).

Prakticky neodmyslitelnou součástí podobných akcí je také prezentace historických vozidel. Nejinak tomu bylo i v Ostravě, kde bylo možné si prohlédnout a v některých případech se také svézt historickými tramvajemi, trolejbusy i autobusy. Z tramvají bylo možné spatřit například oblíbenou modrou Barborku z roku 1965, motorový vůz ev.č. 25 z roku 1919 i předchůdkyni legendárních 'té trojek' tramvaj T1 vyrobenou v roce 1957. Z autobusů nechyběly jak nejstarší Praga RND, tak i oblíbený čabajka coby autobus Ikarus 280, ŠM11 i Karosa B731. Poslední tři uvedené autobusy jezdily na speciální lince Porubou.

Vozidla byla nejen vystavena, ale i jezdila

Z trolejbusů byy vystaveny historické vozy Tatrat T400 ev.č. 26 z roku 1954, trolejbus 8Tr ev.č. 29 z roku 1958 i ve své době rozšířený trolejbus 9Tr ev.č. 82 vyrobený v roce 1977. Na zkušební trati po areálu se pak cestující mohli svézt trolejbusem Škoda 17Tr ev.č. 3902 z roku 1992.


Tramvaj Vario s novým lakem dopravního podniku (1. září 2018, Filip Vlček).

Tahákem byly také vystavené tramvaje opatřené novým korporátním nátěrem Dopravního podniku Ostrava. Tyrkysovou barvou se mohla pochlubit kromě nejnovější tramvaje Stadler také tramvaj KT8D5 ev.č. 1504 a tramvaj Vario ev.č. 1318. Nový tyrkysový nátěr doplněný o šedé pruhy, červné dveře a nutná loga dopravního podniku začal být aplikován na základě plánovaného ucelení jednotného designu na všechna vozidla.

To v závěru srpna Informačnímu portálu Vlčoun.cz potvrdila i tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. "Upravujeme ty vozy, které jsou na řadě s velkou prohlídkou, případně jsou po větších nehodách a vyžadují kompletní přelakování. Přelakování je standardním postupem právě u velké prohlídky, takže se nejedná o žádné náklady navíc nad běžnou údržbu vozidel," reagovala Rycková na dotaz, jak náklady nový lak je. 

Čtěte také...
- Z vozidel MHD mizí žlutá, Ostrava mění nátěr (vydáno 30. srpna 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Část expozice s tehnologickými a montážními vozy (1. září 2018, Filip Vlček).

Zajímavou nabídkou byla možnost svézt se historickými tramvaje nebo třeba technologickými tramvajemi, kterými se cestující obvykle svézt nemohou. Jezdily každých 20 minut v od depozitáře okolo vrátnice do martinovských dílen na obratiště Martinov a zpět. Především o jízdy technologickými vozidly pak byl enormní zájem.

Okružní jízdy na Martinov či do Poruby

Svézt se pak mohli cestující na speciální okružní lince Porubou, na kterou byly nasazovány historické a moderní autobusy i parciální trolejbus. I v tomto případě jezdily spoje v intervalu 20 minut, a to v trase z Dílen DP Ostrava přes zastávky Josefa Skupy, Duha, Jana Šoupala, Heyrovského a Bedřicha Nikodéma přímo zpět do areálu dílen. Především parciální trolejbus působil v ulicích Poruby dost zajímavě.


Plnící stanice CNG takříkajíc v akci (1. září 2018, Filip Vlček).

U depozitáře historických vozidel, který byl pro výstavu všech exemplářů na volné ploše uzavřen, si bylo možné prohlédnout a svézt se i dalšími speciálními vozidly. Kromě montážních plošin určených pro správu a údržbu trolejového vedení tady byly k dispozici také brousící a měřící tramvaj. I tyto tramvaje občas vyjížděly na okružní jízdu do Martinova a zpět. Nechyběla ani Karosa, ve které byla umístěna výstava o historii ostravské MHD.

Speciální autobus Solaris pro údržbu řádů

Zajímavý byl také autobus určený pro údržbu zastávek a jízdních řádů. Jde o původní prototyp autobusu Solaris Urbino 12, který se po testování v Polsku usadil právě u ostravského dopravního podniku. Od roku 2015 pak vůz slouží jako servisní vůz, podle toho pak vypadá jeho interiér. V celém autobuse jsou demontovány sedačky, v přední polovině je pak prostor pro zastávkové označníky, zadní část je pak opravená jako pojízdná dílny. Kromě stolu jsou zde i přihrádky s jednotlivými typy označníků používaných v síti ostravské MHD.


(1. září 2018, Filip Vlček).

Průběžně během celé akce bylo možné na podiu zhlédnout vystoupení hvězd muzikálu Mamma Mia a Děti ráje, jako byli Michael Foret, Jitka Asterová, Bořek Slezáček a Ivana Korolová. Podium bylo také dějištěm dalších zajímavých představení, jako například Klaunů z Balónkova nebo prezentace nových stejnokrojů. Ty jsou laděny do šedé s tyrkysovými pruhy, tedy přesně do opačných barev nových nátěrů vozidel, kde je tyrkysová naopak dominantní.

Nejen Mamma Mia lákala k podiu

A kromě dynamických ukázek Hasičského záchranného sboru a Policie České republiky bylo možné zhlédnout také ukázky výcviku služebních psů Městské policie Ostrava. Celá akce, která byla zahájena v 9.00 hodin a skončila v 16.00 hodin, se uskutečnila ve spolupráci s Rádiem Čas a společností Ekova Electric.


Nejnovější Solaris Urbino nové generace na zvláštní lince (1. září 2018, Filip Vlček).

Právě dceřiná společnost Ekova Electric byla také součástí akce, před halou prezentovala dva elektrobusy Ekova Electron 12. Kromě toho bylo možné nahlédnout také do samotné haly. Tady bylo možné spatřit tramvaje ze švédského Göteborgu, na kterých aktuálně probíhá firmou Ekova oprava, nebo třeba vůz Inekon 210 Superior, která je průběžně testována v ulicích Ostravy. Nechyběla ani zkušební tramvaj společnosti Ekova.

Na facebookové stránce Vlčoun.cz se ještě budeme v průběhu následujících dnů ke Dnu ostravských dopraváků průběžně vracet jak jednotlivými fotografiemi, tak rozsáhlou fotogalerií. Sledujte proto Informační portál Vlčoun.cz také na facebooku.


Vystavené elektrobusy společnosti Ekova (1. září 2018, Filip Vlček).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!