Už je doma! Stadler sveze cestující v srpnu
OSTRAVA - Přes tři a půl hodiny trvalo, než se první ostravská tramvaj Stadler nOVA z podvalníku dotkla ostravských kolejí. Téměř 26 metrů dlouhou tramvaj teď čekají zkoušky, první cestující by měla svézt v srpnu.
Nyní bude následovat pokračování transportu zbývajících 39 nových tramvají, každý měsíc do Martinova dorazí čtyři tramvaje...
Příprava na nakolejování nové ostravské tramvaje (23. dubna 2018, Filip Vlček).
Historický milník v tramvajové dopravě se dnes udál v Dopravním podniku Ostrava. Dorazila sem totiž první tramvaj zahraniční výroby, která bude jezdit na českém území. Článková tramvaj nOVA z dílny společnosti Stadler nejprve bude podstupovat nutné technologické zkoušky. Následně tramvaj, která byla postavena přesně na míru ostravskému dopravnímu podniku, vyjede na nutné zkušební jízdy bez cestujících.
"První tramvaj nyní musí v rámci testů ujet 10 tisíc kilometrů bez cestujících i bez zátěže, dále 10 tisíc kilometrů se zátěží a pak dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími," informovala tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. Na první svezení touto moderní tramvají se cestující mohou těšit již v létě.
Pomalý sesun tramvaje z podvalníku na koleje (23. dubna 2018, Filip Vlček).
"Středokapacitní tramvaj, která uveze téměř 190 cestujících, je vybavena moderní technikou, kamerami pro bezpečnost cestujících, přípojkami USB a celovozovou klimatizací," uvedl při dnešní akci v areálu martinovských opraven ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Ten zdůraznil, že jde nejen o nejmodernější tramvaj na českých kolejích, ale také vůbec první tramvaj zahraniční výroby, která bude sloužit v pravidelném provozu.
To potvrdil také Bohumil Kráčmar, ředitel konstrukční kanceláře společnosti Stadler. "Navíc je tramvaj vybavena bezpečnostními prvky chránící řidiče i cestující," uvedl s tím, že je ještě k tomu vybavena třemi deformačními zónami, které v podstatě chrání tramvaj i v případě nárazu s autobomobilem na trati.
Je 11.33 hodin a tramvaj se dotkla ostravských kolejí (23. dubna 2018, Filip Vlček).
Nová tramvaj Stadler nOVA má otočné podvozky s flexibilním rámem, které zajišťují nižší hlučnost vozidla při provozu a to i při vyšších rychlostech. "Tichý provoz bude zřetelný především na modernizovaných či nově vybudovaných tratích, jako například na trati na Porubě," doplnil Morys. Tramvaje získaly od obyvatel Ostravy jméno nOVA. Jsou to moderní vozidla zajišťující vysoký komfort cestování a nízké provozní náklady. Tramvaj je plně nízkopodlažní, klimatizovaná s ergonomicky tvarovanou kabinou řidiče, která zajišťuje větší bezpečnost a zvyšuje ochranu chodců.
Dopravní podnik Ostrava uzavřel v prosinci 2016 smlouvu na dodávku 40 zcela nových tramvají, které nastaví nový standard v městské hromadné dopravě. Podle slov ředitele Daniela Moryse budou do Ostravy dodávány čtyři tramvaje měsíčně, poslední nOVA by tak do moravskoslezské metropole měla dorazit na přelomu letošního roku. Jedna tramvaj stojí přibližně 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky tak přesahuje 1,1 miliardy korun.
Interiér tramvaje v pracovní úpravě (23. dubna 2018, Filip Vlček).
Díky pondělnímu dodání tramvaje mohou začít první zkoušky potřebné pro schválení typu vozidla. Tramvaje Stadler nOVA jsou totiž vyrobeny zcela na míru pro Ostravu s použitím nových technologií. První tramvaj byla přivezena z polského závodu společnosti Stadler v brzkých ranních hodinách na podvalníku, samotný transport proběhl bez problémů. Na ostravské koleje dosedla prvním podvozkem v 11.33 hodin, následně jí čeká noční přetah do vozovny Poruba.
"Tramvaj kvůli testování a zkušebním jízdám ještě není naše," připomněla tisková mluvčí Karolína Rycková. Tramvaj 24,9 metru dlouhá, 2,5 metru široká a 3,6 metru vysoká, která uveze 188 cestujících, je opatřena tyrkysovým nátěrem doplněným o tři vykřičníky coby symbol města Ostrava nad druhými dveřmi.
Odtah tramvaje do haly zajistila tramvaj společnosti Ekova (23. dubna 2018, Filip Vlček).