Muzeum MHD v Ostravě dostává první obrysy
OSTRAVA - Návštěvníci moravskoslezské metropole budou mít za 4 roky další důvod, proč navštívit Ostravu. Město totiž vybralo návrh, podle kterého v prostoru u hlavního nádraží vznikne Muzeum MHD.
Jeho stavba má začít už za dva roky s jeho dokončením v roce 2021, další objekty pak budou v areálu otevírány postupně...
Pohled na nový areál s Muzeem MHD v Ostravě (vizualizace, Magistrát města Ostravy).
Radnice již vybrala vítězný návrh, podle kterého se prostory areálu v blízkosti ostravského hlavního nádraží ohraničené ulicemi Wattova a Špálova změní k nepoznání. Projekt přitom počítá s využitím současných objektů podobně, jako například trojhalí u Karoliny v Ostravě nebo staré trolejbusové depo v Plzni, které nyní slouží především kulturním akcím typu koncerty či projekce.
Ačkoli k podání nabídky bylo vyzváno celkem 7 subjektů v České republiky, Německa a Rakouska, nakonec se přihlásili se svým projektem jen tři, a sice Eva Macholánková ze Sudic, Art Consultancy z Opavy a BWM Architekten und Partner z rakouské Vídně. Ta byla nakonec vybrána jako vítězná.
Kolejová část muzea má mít jen jednu kolej (vizualizace, Magistrát města Ostravy).
Nastolený návrh počítá s využitím stávajících budov, což vítá ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák. "Nejpozitivnější na ideovém návrhu je, že z velké části respektuje stávající budovy. Jinými slovy ušetří poměrně velké množství stavebních nákladů," řekl Semerák na nedávné tiskové konferenci. Muzeum městské dopravy o rozloze přes pět tisíc metrů čtverečních není jedinou součástí projektu, v areálu bude club, výstavní ateliér nebo zvláštní nadzemní dráha.
Projekt samotné haly, ve které budou deponována historická vozidla, nijak detailně nerozvádí napojení na stávající síť. V projektu je například znázorněno, že v celé hale bude jen jedna jediná kolej. Dopravní podnik Ostrava přitom má ve svém stavu 21 kolejových vozidel. Mezi vystavenými exponáty bude také pět trolejbusů. Projekt ovšem neuvádí, zda bude hala s vystavenými vozy napojena na trolejovou síť, a na kolejovou síť je propojení znázorněno jen velmi jednoduše. Dopravní podnik přitom vozidla vypravuje.
Také půdorys počítá s jednou kolejí (vizualizace, Magistrát města Ostravy).
Cílem projektu je zpřístupnit veřejnosti hravou formou nejen historii, ale také současnost městské dopravy, dále vytvořit předpoklady pro zájem návštěvníků o techniku a technické obory a také pro vzdělávání v této oblasti nenásilnou a zábavnou formou. "V neposlední řadě cílí na popularizaci MHD a tvorbu atraktivních prostor pro trávení volného času pro všechny věkové skupiny," dodala mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská.
Vozový park historických vozidel, tedy tramvají, trolejbusů, autobusů a speciální techniky v tuto chvíli čítá 35 vozidel. Ty Dopravní podnik Ostrava vystavuje pouze při zvláštních příležitostech, jako jsou Dny otevřených dveří a Muzejní noc, a nebo je příležitostně nasazuje na speciální historické linky.
Pohled do interiéru nového muzea (vizualizace, Magistrát města Ostravy).