Elektrobus jezdí z Karlovy Studánky na Praděd
BRUNTÁL, OSTRAVA - S elektrobusem se mohou ode dneška, od pondělí 6. října, setkat cestující, kteří využívají autobusovou linku číslo 850885 z Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět.
Základní dobíjení vozidla bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále, mezidobíjení pak na Hvězdě.
Setkání generací na Pradědu (3. října 2014).
Představení elektrobusu a jeho předání do provozu proběhlo za účasti zástupců Moravskoslezského kraje, státní správy a samosprávy, Kodisu, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, dopravce Arriva Morava a výrobce SOR Libchavy, na autobusovém stanovišti Hvězda. Odtud vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu a zpět.
"Elektrobus nabízí vysoký komfort cestování, jeho samotná jízda je dynamická a rychlá. Vozidlo se pohybuje velmi tiše, je ekologické, a neprodukuje škodlivé emise. Skupina Arriva je prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus," řekla při slavnostním zahájení provozu Pavla Struhalová, místopředsedkyně představenstva Arriva Morava. Vozidlo, které je z velké části nízkopodlažní a je vybaveno mechanickou plošinou.
Pohled na zadní část elektrobusu (3. října 2014).
"Elektromobilita může významně přispět ke zlepšení kvality ovzduší v celém Moravskoslezském kraji, a tím životních podmínek občanů. Proto plně podporujeme její rozvoj. Jde o dopravu budoucnosti,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.
Dodal, že Moravskoslezský kraj se v loňském roce podpisem memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy na severu Moravy a ve Slezsku. V rámci této spolupráce byla například v roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny.
Elektrobus už je opatřen novým barevných schématem (3. října 2014).
Elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku či dětského kočárku.
Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 kilometry.
Moderní a přehledná přístrojová deska (3. října 2014).
Provozní hmotnost elektrobusu je 9 800 kilogramů, elektrobus má trakční akumulátory. Trakční baterii lze dobít za 8 hodin "pomalým" nabíjením (32A) - včetně vybalancování článků, které je nutné provést jednou denně.. Při nabíjení je možné navolit předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii "rychlonabíjením" (až 250A), úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu.
Vůz je opatřen novým barevným schematem v modro-zelené barvě v kombinaci s krémovou a kromě jiného je osazen moderním informačním systémem. Základní dobíjení vozidla bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále. Pro mezidobíjení bude zřízena malá elektrodobíjecí stanice na AS Hvězda.
Mlhavé dopoledne s novým elektrobusem SOR (3. října 2014).