Elektrobusy v Hradci ujely 5 milionů kilometrů
HRADEC KRÁLOVÉ - V uplynulých týdnech dosáhl Dopravní podnik města Hradce Králové důležitého mylníku. Jeho elektrobusy pokořily hranici pěti milionů ujetých kilometrů. Zásluhu na tom mají vozy z roku 2018...
Tehdy si dopravní podnik za 248 milionů korun pořídil nejen dvacítku elektrobusů, ale také mohl postavit infrastruktury v podobě dobíjecích stanic...
Elektrobus SOR u hlavního nádraží (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Součástí tendru bylo i dodání potřebné příslušné nabíjecí infrastruktury. Jde tedy o nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání vozů MHD v areálu společnosti a pěti kusů rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské Předměstí - Cihelna. Přepravní kapacita elektrobusů SOR se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení. Vozy jsou plně klimatizované jak pro řidiče, tak pro cestující. Cestujícím vozy nabízí i USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.
Elektrobusy, které nepoužívají konvenční paliva, neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých látek, tedy především pevných částic a oxidů dusíku. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou EURO II se tak výrazně snížilo znečištění ovzduší v naší krajské metropoli. Díky tichému pohonu také jednoznačně pomáhají se snižováním hlučnosti veřejné dopravy ve městě, což přispívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka.
Elektrobusy umí díky rekuperaci vrátit až 30% energie
Na jedno plné nabití elektrobus ujede – samozřejmě v závislosti na provozu a vnějších podmínkách - zhruba 200 km, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 km. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1 kWh na jeden kilometr. Zajímavostí vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové je, že podíl rekuperované energie (elektromotor při brzdění baterie dobíjí) činí více než 30 procent. Tzn., že řidič správným stylem jízdy a využíváním brzdného účinku a dynamiky elektrobusu dokáže „vrátit“ přes 30 procent energie zpět do baterií.
Elektrobus SOR u hlavního nádraží (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
"Elektrobusy jsou moderní bezemisní vozidla, která přispívají ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Mají intuitivní ovládání, plynulý chod a nemají převodovku. Podle řidičů, kteří mají již za více než čtyři roky s jízdou s elektrobusy velké zkušenosti, je v nich jízda pro cestující - i díky plynulejšímu rozjezdu a brzdění - velmi příjemná a veškeré vybavení pak přispívá k jejich pozitivnímu pocitu pohodlí a bezpečí," poznamenal tiskový mluvčí Dopravního podniku města Hradce Králové František Meduna.
Provoz elektrobusů je oproti naftovým autobusů levnější
Oproti původním klasickým autobusům je levnější jak provoz elektrobusů, tak jejich pravidelná údržba či servis, které jsou navíc i jednodušší. Na místo údržby spalovacího motoru, palivové soustavy a převodovky si elektrobus totiž vystačí „pouze“ s jedním elektrickým motorem bez převodů. Elektrický motor sám o sobě má také minimální nároky na údržbu. Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení. V rámci pravidelného servisu se trakční baterie kontrolují, dotahují se veškeré elektrické spoje, měří se parametry jednotlivých článků, využívá se i termokamera ke kontrole rozdílů teploty.
Nejedná se jen o správné nabíjení baterií, ale i o vozidlové systémy, které se starají o podmínky pro trakční akumulátory. I o tyto systémy je postaráno v rámci pravidelného servisu, prověřuje se jejich správná funkce prostřednictvím diagnostik, např. funkce tzv. balancerů baterií. Některé komponenty je i nutné po nějakém čase vyměnit. Věděli jste například, že prostory na střeše, kde jsou akumulátory uloženy, i proto aby nezabíraly prostor pro cestující, jsou podle teploty okolí buď vytápěné, nebo klimatizované? Tak, aby baterie správně fungovaly v potřebných teplotních podmínkách.
Elektrobus SOR u hlavního nádraží (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Při této příležitosti nelze zapomenout ani na první tři testovací průzkumníky elektrobusové dopravy v Hradci Králové ze SOR Libchavy. Již v září 2013 nasadil DP do provozu model SOR EBN 9,5 - aktuálně ev.č. 401 a v únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 - aktuálně ev.č. 403. U SOR EBN 9,5 v té době šlo nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu českého architekta Patrika Kotase. Vůz 401 má aktuálně ujeto téměř 280 tisíc km a vůz 403 okolo 325 tisíc km.
Třetí elektrobus dodala do Hradce Králové Škoda Electric. Jednalo se o vůz s typovým označením Škoda 26 BB HE (High Energy), jinak známější pod obchodním jménem Škoda Perun HE, který v hradeckém DP získal ev. č. 402. Tento prototyp, který byl vyroben s karoserií Solaris Urbino III. generace, sloužil k řadě předváděcích jízd výrobce. Poprvé byl oficiálně prezentován v listopadu 2013 na veletrhu Czechbus 2013, načež byl v říjnu 2014 pronajat královéhradeckému DP, který elektrobus zařadil do provozu a v prosinci 2015 jej za zůstatkovou hodnotu odkoupil a v podmínkách hradecké MHD ujel téměř 200 tis. km.
Hradecké elektrobusy jsou úspěšné, ujely přes 5 milionů kilometrů
Tyto tři vozy DP využíval k testování, ověřování provozních parametrů, jízdních vlastností a zisku dalších cenných zkušeností, které využil pro specifikaci podmínek pro nákup právě již zmíněné flotily 20 ks elektrobusů NS 12 Electric a při budování příslušné technické infrastruktury. Po testování tyto elektrobusy i nadále jezdily či jezdí v běžném provozu na klasických linkách MHD. Aktuálně jejich proběh překonal hranici 760 000 km a znamená to, že i jejich zásluhou náš DP dosáhl v těchto dnech hranici 5 000 000 mil km ujetých všemi elektrobusy, které se nacházejí v našem vozovém parku elektrobusů.
Elektrobus SOR u hlavního nádraží (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Aktuálně Dopravní podnik města Hradce Králové testuje jako první mezi českými dopravními podniky první kloubový elektrobus SOR NS 18 Electric, kdy jde o unikátní elektrickou verzi kloubového autobusu NS 18. "Půjčený jej má od výrobce SOR Libchavy a od konce března ho zkušebně nasazuje v ostrém provozu na vybrané linky, aby si mohl vyzkoušet různé provozní podmínky," upřesnil tiskový mluvčí dopravního podniku František Meduna.
Kvalitní podmínky nejen pro cestující, ale i pro řidiče
Elektrobus je plně klimatizovaný, vybavený vnitřním i vnějším kamerovým systémem se záznamem, wifi nebo USB zásuvkami. Pracovní prostor řidiče je vybaven plně digitální palubní deskou, lednicí na nápoje a dalšími komponenty reflektujícími poslední technické trendy. Elektrobus je celonízkopodlažní a je vybaven velkokapacitní trakční baterií o kapacitě 600 kWh, kdy výrobce garantuje dojezd na jedno nabití až 350 km v městském provozu. Nabíjení elektrobusu je možné v pomalém režimu přes noc pomocí kabelu dle standardu CCS2 a současně je elektrobus vybaven systémem OPPCharge, pro průběžné denní automatické nabíjení na lince pomocí pantografu umístěného na střeše.
Elektrobus SOR u hlavního nádraží (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)