Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Konec tramvají T6A5 v Brně
přijde do dvou let

 Budějovické 15Tr a 25Tr
dojezdí do příští rok

 Jihlavu trápí problémy
s parciálními trolejbusy

 RegioPanteři PID jezdí
na všech spojích do Kralup

Dopravácký den v Jihlavě byl plný Škodovek

JIHLAVA - Uplynulou neděli se v Jihlavě uskutečnil Dopravácký den. Zájemci se mohli projet třemi linkami, které jezdily napříč městem a na které byla nasazena zajímavá vozidla. Nechyběl ani bohatý doprovodný program.

Možné byly i komentované prohlídky areálu Dopravního podniku města Jihlavy v Brtnické ulici a k dostání byly také propagační předměty...


Zrenovovanou 'čtrnáctku' již Jihlavané znají (22. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Největším lákadlem byly tři linky s historickými vozy. Na třech linkách označených jako T1 až T3 byla nasazena vozidla, které v Jihlavě nejsou provozována a původně jezdila v jiných dopravních podnicích. Všechny tři linky byly vedeny přes Masarykovo náměstí. Linka T1 začínala u Dopravního podniku v Brtnické ulici, kde se konaly komentované prohlídky v areálu dopravního podniku. Linka dále pokračovala přes Masarykovo náměstí, Kaufland do Bedřichova a vybrané spoje zajížděly po nově postavené trati k firmě BOSCH.

Další dvě linky začínaly na náměstí. Linka T2 byla vedena k Hlavnímu nádraží, linka T3 byla vedena přes zastávky Na Hliništi a Nemocnice do Horního Kosova. Mimo komentované prohlídky zázemí dopravního podniku v Brtnické ulici se konala v horní části Masarykova náměstí také přehlídka vozů s celovozovými reklamami. Nechyběl ani informační stánek a e-shop dopravního podniku. Ovšem největším lákadlem bylo představení prvního jihlavského autobusu Škoda 706 GND z roku 1942. Ten prošel náročnou generální opravou a stal se provozuschopným exemplářem soukromé sbírky.


Do Jihlavy se po letech vrátila i Karkulka (22. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Dopravní podnik města Jihlavy vypravil pro Jihlavu netypický trolejbus. Šlo totiž o kloubový trolejbus původem z Ústí nad Labem, respektive z Dopravního podniku města České Budějovice. Trolejbus typu Škoda 15Tr ev.č. 543 patřící ústeckému dopravnímu podniku byl odeslán na generální opravu do Szegedu v Maďarsku. Jelikož se ale poškození jevilo jako rozsáhlejší, než se předpokládalo a byl zjištěn shnilý skelet trolejbusu, tak pro jeho obnovu byla použita pouze výzbroj. Skelet trolejbusu byl nahrazen z původně českobudějovického trolejbusu ev.č. 38. Dopravní podnik jej letos odkoupil z Ústí nad Labem, kde byly tyto trolejbusy vyřazovány, za 70 tisíc korun a v Jihlavě bude sloužit jako historické vozidlo. A to i přesto, že kloubové trolejbusy nikdy v Jihlavě nebyly provozovány.

Čtěte také...
Ústí definitivně ukončilo provoz trolejbusů 15Tr (vydáno 25. března 2024)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Nově zrenovovaná Škoda 706 GND z roku 1942 (22. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Dalším trolejbusem, se kterým se bylo možné v Jihlavě během Dopraváckého dne projet, byla Škoda 15Tr ev.č. 005 původně provozovaného Dopravním podnikem měst Chomutova a Jirkova. Tady byl trolejbus v roce 2018 odstaven z provozu a definitivně vyřazen. Následoval jeho odprodej občanskému sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů. Trolejbus musel být ale pro provoz pod jihlavskými dráty upraven. Jihlava má totiž trolejbusový provoz pod napětím 600V, kdežto v Chomutově trolejbus jezdil pod napětím 750V. Nicméně úprava se evidentně podařila. 

Třetím vozem byla pro Jihlavany známá Škoda 14Tr ev.č. 46 původně z pardubického dopravního podniku, odkud byl odkoupen rovněž sdružením Za záchranu historických trolejbusů a autobusů na podzim roku 2020. Vůz tehdy dostal slušivý nátěr, který vozily právě trolejbusu tohoto typu. Vůz se poprvé představil při výročí 111 let městské hromadné dopravy v Jihlavě a při každé dopravní akci je vůz nasazen na historické nebo speciální linky v Jihlavě.


V Jihlavě jezdil i původně chomutovský trolejbus (22. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Posledním historickým trolejbusem byl původně jihlavský trolejbus Škoda 21Tr ev.č. 55, který byl poslední zástupcem 21Tr v Jihlavě v provozu s cestujícími. Odstavený z provozu byl v Jihlavě v roce 2015, odkud následně putoval do Dopravního podniku města Brna. V jihomoravské metropoli prošel trolejbus opravou, byla dosazena klimatizace řidiče a provedeny byly drobné úpravy po vzoru tamního dopravního podniku. Vůz byl opatřen i novým lakem. Po osmi letech trolejbus dojezdil ale i v Brně. Následovala ale záchranná akce opět členy spolku Za záchranu historických trolejbusů a autobusů, díky kterému se trolejbusy nyní vrátil zpátky do Jihlavy. 

Cílem převozu zpět do Jihlavy je obnovení původního vzhledu, jež měl před odkupem do Brna. Tím byl typický červený nátěr, díky kterému se trolejbusu v Jihlavě přezdívalo Karkulka. Přes platformu pro jednorázové komunitní financování kreativních projektů Startovač se pak rozjela podpora projektu, ve kterém se za vybrané příspěvky renovace trolejbusu provede. Je úctyhodné, že bylo vybráno přes 200 procent potřebných finančních prostředků. Trolejbus byl vypraven na linky T2 a T3. Ve vozidle byly letáčky na finanční pomoc s odkazy na Startovač. Také jsme mohli vidět i jména osob a firem co projekt na záchranu Karkulky podpořili.


Původně ústecký trolejbus nyní v Jihlavě (22. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!