Pisárecká smyčka je v provozu, urychlí zátahy
BRNO - Dopravní podnik města Brna dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí.
V areálu vozovny byla také zmodernizována odstavná plocha pro tramvaje a vzniklo i největší kolejové rozvětvení s automatizovanými výhybkami v Česku...
Dokončovací práce na vjezdu do smyčky (15. srpna 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Třetí fáze modernizace vozovny v Pisárkách obnášela stavbu vratné smyčky a řadu dalších velkých stavebních úprav. "Dokončený projekt přinesl dopravnímu podniku značnou úlevu, jelikož umožní otáčení tramvají přímo v areálu vozovny a významně sníží provozní náklady. Výhody pocítí i cestující, neboť nebude prázdnými režijními jízdami negativně ovlivňována přilehlá trať linky 1 a již tak velmi vytížený dopravní uzel Mendlovo náměstí," uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková s tím, že nová vratná smyčka také přinese benefit ve formě snadnějšího odbavení návštěvníků Areny Brno, kteří budou moci využít blízkého nástupiště přímo ve smyčce. První cestující by tento terminál mohli využít už v roce 2026.
"Vedle smyčky ležící na mostní konstrukci dopravní podnik také zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v České republice," popsal pak unikátnost stavby Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu.
Výjezd ze smyčky před zahájením provozu (15. srpna 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
"Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifukční halou Arena Brno, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postup stavby. Jedná se o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale," řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Smyčkou denně projede až 60 tramvají, každá tramvaj a řidič příjezdem do vozovny přes smyčku ušetří 12 minut, tedy celkem až 720 minut denně.
Stavba byla náročná jak po technické stránce, tak realizací za nepřerušeného provozu vozovny Pisárky. "V posledních měsících jsme se museli vyrovnat i s náročnými klimatickými podmínkami, kdy neustále panovaly extrémně vysoké teploty. Každopádně se podařilo všechny práce stihnout v termínu. Těší nás zájem veřejnosti o tuto stavbu, zejména o betonáž desky nosné konstrukce vratné smyčky. Z vytvořeného ochozu ji sledovaly desítky, možná i stovky lidí," popsali ředitel Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. Pavel Borek a Martin Matuška, ředitel Dopravní stavby Brno. Náklady na třetí fázi modernizace vozovny činí 678 miliónů korun. DPMB zažádal o dotaci z Operačního programu Doprava, která by mohla pokrýt až 81 procent této částky.
Unikátní kolejová harfa ve vozovně Pisárky (září 2024, DPMB)