Trolejbusová doprava v Brně oslavuje 70 let
BRNO - Předposlední červencový den roku 1949 vyjel do ulic první trolejbus na trase od Hlavního nádraží do Slatiny. Dnes, o sedmdesát let později, má Dopravní podnik města Brna nejhustší trolejbusovou síť v České republice.
Stejně tak má k dispozici také nejrozsáhlejší vozový park, pod měděnými dráty trolejového vedení se prohání 150 trolejbusů...
Trolejbusy se staly součástí Brna před sedmdesáti lety (18. května 2019, Filip Vlček).
"Elektomobilita je jedním z předních témat současnosti, tímto směrem se krok po kroku ubíráme. Z tohoto pohledu se právě trolejbusy jeví jako optimální řešení, právě jejich zásluhou máme dvě třetiny vozového parku na elektrickou energii. Navazujeme tedy na práci našich předchůdců a dále vidíme jako důležité trolejbusovou dopravu ve městě rozvíjet," uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Po zprovoznění první trolejbusové linky dne 30. července 1949 mezi Hlavním nádražím a Slatinou se jako další přidala linka vedoucí z dnešní Brandlovy ulice do Králova Pole a na Silvestra byla uvedena do provozu třetí trolejbusová linka z Komárova do Tuřan. Délka trolejbusových tratí byla necelých 14,5 kilometrů. Pro zahájení provozu bylo dodáno 15 trolejbusů Škoda 6Tr, které měly zázemí spolu s tramvajemi ve vozovně v Husovicích. Zatímco šedesátá léta minulého století přála spíše vzestupu autobusové dopravy, léta osmdesátá a devadesátá se nesla opět v duchu rozvoje trolejbusových linek a logickým vyústěním byla stavba vozovny Komín v letech 1994 až 1997.
I dnes se cestující mohou svézt i vozy typu 14Tr (18. května 2019, Filip Vlček).
V současné době jezdí trolejbusy na 12 linkách, délka trolejbusové sítě v Brně činí stavebně přibližně 82 kilometrů. Nejdelší trolejbusovou linkou je 'pětadvacítka' o délce asi 17,7 kilometrů vedené z Novolíšeňské přes Tomkovo a Mendlovo náměstí dále na Osovou, naopak nejkratší je linka číslo 39 z Komenského náměstí na Barvičovu, která má zhruba 2,6 kilometrů. Dopravní podnik města Brna v současnosti provozuje 150 trolejbusů.
Budoucnost trolejbusové dopravy se píše každým dnem. V současnosti Dopravní podnik města Brna prodlužuje trolejbusovou trať z Novolíšeňské na Jírovu, plánuje se velká rekonstrukce komínské vozovny i nákup nových trolejbusů, které by měly nahradit staré typy. A trolejbusy mají i své zastoupení i mezi retrovozy Dopravního podniku města Brna. K nedávno opravenému trolejbusu 15Tr přibude i 9Tr z Ukrajiny, který v Brně jezdil do roku 1996 a nyní se připravuje do provozu.
Čtěte také...
- Prodali ho na Ukrajinu. teď je 9Tr zase v Brně (vydáno 28. června 2019).
(zdroj: www.vlvoun.cz).
Většina vozového parku je dnes už nízkopodlažní (18. května 2019, Filip Vlček).