Prodali ho na Ukrajinu. Teď je 9Tr zase v Brně
BRNO - Trolejbus 9Tr, který v minulosti vozil cestující ulicemi Brna, se po pomyslné stáži na Ukrajině vrátil do jihomoravské metropole. Dlouhá léta sloužil veřejnosti na Ukrajině, u dopravního podniku v Rovně.
Dopravnímu podniku města Brna se jej nyní podařilo získat zpět. Po kompletních opravách se zařadí do sbírky retrovozů...
Vystavený trolejbus 9Tr ve vozovně Husovice (15. června 2019, Filip Vlček).
Psal se rok 1980, když Dopravní podnik města Brna koupil a zařadil do provozu trolejbus 9Tr s evidenčním číslem 3136. Začlenil se tak mezi 120 dalších vozů této typové řady, které dopravní podnik v Brně provozoval. Po dosloužení byl vůz nabídnut k odprodeji a nabídku využilo západoukrajinské město Rovno, kam byl vůz v roce 1996 společně s dalšími šesti vozy odeslán. V Rovně trolejbus sloužil pod ev.č. 128 v každodenním provozu až do letošního roku, kdy byl odstaven. Dopravnímu podniku města Brna se jej podařilo zachránit před sešrotováním a získat zpět. A to navíc v roce, kdy podnik slaví výročí 150 let MHD v Brně a 70 let trolejbusové dopravy.
"Takové věci se nedějí každý den a já jsem pyšný, že se nám podařilo trolejbus 9Tr vrátit zpět do Brna, kde začínal. Moji předchůdci jej kdysi vítali jako nové vozidlo a nyní jej vítáme jako historický unikát, který rozšíří naši sbírku retrovozů," uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. "Vůz bude navždy připomínkou oslav výročí 70 let trolejbusové dopravy v Brně," dodal.
Pohled na zadní čelo trolejbusu 9Tr z ukrajinského Rovna (15. června 2019, Filip Vlček).
Po dlouhých 23 letech se tak vůz vrátil do Brna a dopravního podniku. Dopravní podnik jej plánuje zrenovovat, aby jej mohl vypravovat na příležitostné jízdy. Než byla generální oprava zahájena, byl trolejbus navíc prezentován na Dni otevřených dveří v trolejbusové vozovně Husovice. "Předpokládáme, že bude nutná generální oprava, při které na vozidle vyměníme téměř všechny komponenty tak, aby splňoval všechny bezpečnostní normy. Tyto opravy budou trvat minimálně rok. Náklady budeme schopni odhadnout až po důkladné technické prohlídce vozu," vysvětlil Havránek. Vozu se také vrátí jeho původní barva.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958 až 1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc kusů. Brněnský dopravní podnik v letech 1963 až 1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev.č. 3136, dorazil do Brna po náročné cestě na tahači letos 7. května.
Čtěte také...
- Tisíce lidí si prohlédly husovickou vozovnu (vydáno 17. června 2019).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Exponát byl často v hledáčku fotoaparátů návštěvníků akce (15. června 2019, Filip Vlček).