Končící 15Tr: Mají na svém účtu řadu prvenství
ČESKÁ REPUBLIKA - Trolejbusy Škoda 15Tr patřily ve své době k výdobytku moderní dopravy. Díky těmto kapacitním kloubovým trolejbusům mohla řada měst přejít od méně ekologické autobusové dopravy.
/TÉMA/ Jejich provoz ale končí, jízda s nimi totiž patří spíše do sekce retrojízd. Některá města si 'patnáctky' ponechala, jiná už je mají jen na fotkách...
Ústecké patnáctky jezdí městem od roku 1989 (21. ledna 2011, Vlčoun/Filip Vlček)
Trolejbusy typu 15Tr byly nedílnou součástí a symbolem moderního města a dopravního systému. Doba ale pokročila, a proto i v těch posledních městech, kde ještě tyto trolejbusy běžně potkáváme, budou v brzy minulostí. České Budějovice a Ústí nad Labem má ve svém stavu přibližně dvě desítky posledních trolejbusů tohoto typu. V jihočeské metropoli jsou ty nejstarší dva z roku 1990 a 1991, další pochází z let 2002 až 2003 a stále jsou hojně vypravovány do provozu. Největší šance je potkat je na nočních linkách, v průměru tři až čtyři ale jezdit i přes den. Více vozidel tohoto typu vypracuje na linky ústecký dopravní podnik, na nočních linkách je ale již nenajdeme.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Dá se říci, že trolejbusy 15Tr mají v řadě českých měst prvenství. Například byly to první trolejbusy, které zahajovaly trolejbusový provoz v Českých Budějovicích v roce 1991 na tehdejších dvou linkách spojujících sídliště Máj a Vltava s centrum města. Stejné prvenství jim také nikdo nevezme o čtyři roky později v Chomutově, kde se přitom ještě o deset let dříve aktivně prosazovalo propojení sídlišť s centrem města tramvajovým systémem. Současně zmiňme také to, že šlo o první kloubové trolejbusy dodávané do Ústí nad Labem. A podobných prvenství bychom nalezli mnohem více.
Trolejbusy 15Tr v Ostravě již dojezdily (18. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)
Lednové Téma měsíce Informačního portálu Vlčoun.cz se zabývá blížícím se koncem provozu těchto trolejbusů, ale také tím, ve kterých městech si takový vůz zachovali jako historický vůz. S legendární 'patnáctkou' se příležitostně lze svézt například v Brně, Chomutově či Plzni, naopak Zlín si žádný takový vůz jako historický neponechal. A v Hradci Králové, Ostravě nebo Teplicích jeden exemplár mají ve vozovnách uschovaný, ale zatím nejsou provozní. Ve všech třech městech ale jejich repasi plánují, což je skvělá zpráva pro dopravní nadšence.
A milovníci kloubových trolejbusů 15Tr si přijdou na své již příští pondělí, kdy místo rozhovoru na Téma měsíce vydá Informační portál Vlčoun.cz náhradní článek. V redakci se totiž prošli svůj vcelku bohatý archiv fotografií, ze kterých jich pár vybrali. O zajímavé fotografie kloubových trolejbusů především z Ústí nad Labem a Českých Budějovic se tak se čtenáři redakce Vlčoun.cz podělí ve speciální fotogalerii, kterou poté ještě bude průběžně připomínat dalšími fotografiemi zveřejňovanými v následujících dnech na facebookové stránce Vlčoun.cz.
Čtěte také...
- TÉMA: Trolejbusům Škoda 15Tr už zvoní hrana (vydáno 8. ledna 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Brzy vydáme starší fotky trolejbusů 15Tr napříč ČR (3. srpna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)