TÉMA: Trolejbusům Škoda 15Tr už zvoní hrana
ČESKÁ REPUBLIKA - Legendární kloubové trolejbusy Škoda 15Tr v brzké době dojezdí i ve dvou zbývajících městech. Ve své době šlo o jediné kapacitní trolejbusy, které lehce zvládaly každodenní nápor cestujících.
/TÉMA/ Ve většině měst, kde už tyto trolejbusy definitivně dosloužily, si jeden vůz ponechali jako historické vozidlo pro budoucí generace...
Renovovaný historický trolejbus v Plzni (4. srpna 2018, PMDP/archiv)
Kloubové trolejbusy Škoda 15Tr jsou mezi dopravními nadšenci považovány za legendy podobně, jako sedmistovkové autobusy Karosa. Jejich provoz ve většině českých měst ale již skončil, v běžném provozu se s nimi mohou cestující setkat jen ve dvou městech. V Českých Budějovicích i Ústí nad Labem jich dohromady jezdí jen lehce přes dvacet. A i tento počet bude v letošním roce snížen na minimum. Do dvou let by pak mohly vozy na pravidelných linkách dojezdit úplně.
Kloubový trolejbus 15Tr konstrukčně vychází ze standardního typu 14Tr. Vůz typu 15Tr byl vyvinut v první polovině 80. let 20. století jako vůbec první československý článkový trolejbus. První dva prototypy vozu 15Tr byly vyrobeny v roce 1983. Od ostatních vyrobených vozů se lišily částečně odlišnou elektrickou výzbrojí. Po zkouškách u výrobce jezdil první prototyp v letech 1984 a 1985 ve zkušebním provozu v Plzni. Část předního článku byla posléze prodány na náhradní díly do Brna. Druhý prototyp byl rovněž zkoušen u výrobce a ve druhé polovině 80. let byl sešrotován. V letech 1987 a 1988 byly vyrobeny další tři prototypy, které už zasáhly do běžného provozu s cestujícími.
Kloubový trolejbus u zastávky Malátova v Ústí (27. dubna 2012, Vlčoun/Filip Vlček)
Nejvíce provozními trolejbusy typu 15Tr disponuje Ústí nad Labem, které bylo zároveň jejich největším českým provozovatelem. Dohromady se jich v krajské metropoli od roku 1989 vystřídalo téměř osmdesát, v současnosti jich Dopravní podnik města Ústí nad Labem má podle posledních údajů k dispozici 13. Přesné údaje dopravní podnik neposkytl, protože na dotaz zaslaný 27. listopadu Informační portál Vlčoun.cz ještě stále neobdržel konkrétní informace s odkazem na vytíženost tiskové mluvčí Jany Dvořákové. Není tedy ani jasné, zda si ústecký dopravní podnik nějaký z trolejbusů 15Tr ponechá jako historické vozidlo.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Dodávky celkem 33 nových parciálních trolejbusů, jejichž první zástupce byl médiím představen v polovině prosince, již byly zahájeny a do Ústí teď začnou postupně přijíždět nové trolejbusy, které umožní vyřadit právě dosluhující trolejbusy 15Tr. Dá se tedy předpokládat, že by jejich provoz mohl být definitivně ukončen přibližně v polovině letošního roku.
Historický trolejbus 15Tr v Českých Budějovicích (2. května 2021, DPMČB/archiv)
Druhým městem, kde je možné se s posledními mohykány v podobě trolejbusů Škoda 15Tr svézt, jsou České Budějovice. "Pro provoz MHD máme k dispozici devět trolejbusů Škoda 15Tr a 15TrM, které jsou pravidelně nasazovány do provozu," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Fišer s tím, že jsou vypravovány na trolejbusových linkách číslo 2, 3, 5 a 9 a dále na nočních linkách číslo 53 a 59. Dva trolejbusy 15Tr jsou z let 1990 a 1991, vozy 15TrM pak byly dodány v letech 2002 a 2003.
I tady si vozy najíždí poslední stovky kilometrů. Aktuálně totiž probíhá výběrové řízení na pořízení 35 nových trolejbusů pro obnovení vozového parku s dodáním v průběhu následujících let, kdy zároveň budou starší vozy vyřazovány. "Zatím můžeme potvrdit, že je pravděpodobné, že rozloučení vozy Škoda 15Tr proběhne," dodala Fišer s tím, že nic bližšího jasné zatím není. Jako historický trolejbus si dopravní podnik ponechal vůz evidenční číslo 01 z roku 1991 bez modernizačních prací. Vůz tak nemá informační panely, ale cedulové linkové orientace a je opatřen původním nátěrem.
Také Ostrava měla několik kloubových 'patnáctek' (18. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)
S trolejbusy 15Tr se ale cestující v minulosti setkávali také v dalších městech. Například ostravský dopravní podnik provozoval celkem 11 trolejbusů. "První vůz evidenčního čísla 3503 byl převzat v roce 1989 ze Zlína, jednalo se o čtvrtý prototyp," uvedla tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová s tím, že poslední vozy byly vyřazeny v roce 2018. Dopravní podnik tehdy uspořádal rozlučkovou akci, kdy byl jejich provoz ukončen společně s posledními zástupci typu 14Tr. Trolejbus ev.č. 3510 pak byl zařazen do bohaté sbírky historických vozidel ostravského dopravního podniku, v současné době je ale tento trolejbus neprovozní.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Zmíněný Zlín pak, s výjimkou zmíněného čtvrtého prototypu, který byl ve Zlíně pouze testován, v letech 1990 až 2003 pořídil celkem 40 kloubových trolejbusů typu 15Tr. Po jejich zařazení mohla Dopravní společnost Zlín - Otrokovice postupně vyřadit dosluhující kapacitní trolejbusy Škoda-Sanos. Poslední zástupce trolejbusů 15Tr ve Zlíně dojezdil v roce 2019. Historický trolejbus tohoto typu bychom dnes ve Zlíně hledali marně. Většina vozidel byla odprodána vesměs na Ukrajinu, pár vozidel pak skončilo ve šrotu.
Poslední 15Tr ve Zlíně dojezdily v roce 2019 (21. července 2015, Vlčoun/Filip Vlček)
Celkem 16 kloubových trolejbusů typu 15Tr provozoval také Dopravní podnik města Hradce Králové. První z nich byl do provozu zařazen v roce 1988, jejich éra pak skončila relativně brzo již v roce 2012. V Hradci si naopak historický trolejbus ponechali. "Jako historický trolejbus jsme vybrali vůz Škoda 15Tr02 evidenčního čísla 77/III vyrobený v roce 1990. Jako historický jsme jej zařadili v roce 2012," informoval tiskový mluvčí dopravního podniku František Meduna s tím, že vůz dosud není zprovozněn. V budoucnu se ale počítá s jeho renovací a zprovozněním.
Neprovozním trolejbusem typu 15Tr dodnes disponují také v Teplicích, kde jich jezdilo celkem deset. "Trolejbus 15Tr máme jeden z roku 1990. V současnosti není v provozním stavu, ale je velmi zachovalý. V budoucnu bychom ho chtěli jako historický vůz příležitostně provozovat, ale není o tom ještě rozhodnuto," potvrdila tisková mluvčí teplické radnice Adina Sedláková a dodala, že v současné době se čeká na repasi historického trolejbusu 9TrHT28 z roku 1980. "Ten bychom měli mít hotový v letošním roce," ubezpečila Sedláková.
Jeden z trolejbusů 15TrM v Hradci Králové (1997, DPMHK/Jiří Hladký)
V Ústeckém kraji kromě Ústí nad Labem a Teplic jezdily kloubové trolejbusy 15Tr ještě v Chomutově a Jirkově. Tady s nimi byl v roce 1995 zahájen trolejbusový provoz a celkem jich ve vozovně bylo deponováno na 25 vozidel. V pravidelném provozu byly naposledy nasazeny na linku číslo 53 začátkem června 2018, následně se pak 30. června uskutečnila oficiální rozlučková jízda, symbolické ukončení a předání provozu novým trolejbusům. Rozlučkové akce se tehdy zúčastnil také dlouholetý řidič Jindřich Petráček, který byl mimo jiné jeden z iniciátorů celé rozlučky.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
"Máme dva historické trolejbusy 15Tr. Jeden prošel generální opravou v roce 2019 a bylo na něm vyměněno vše, co bylo během provozu modernizováno, takže trolejbus byl vrácen do původního stavu, včetně zbarvení. První historická jízda byla v rámci Mikuláše v roce 2019," uvedl předseda představenstva Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova Jaroslav Komínek. Ten dodal, že druhý trolejbus byl opraven zvenku a byl také uveden do původního nátěru. Dopravní podnik jej má k dispozici jako servisní vozidlo v zimě především pro odmrazování trolejového vedení.
Trolejbus 15Tr jezdily v CHomutově od roku 1995 (18. července 2012, Vlčoun/Filip Vlček)
Relativně velkým počtem trolejbusů disponovala také Plzeň, pod hlavičkou Plzeňských městských dopravních podniků tady jezdily celkem tři desítky kloubových trolejbusů 15Tr. "V Plzni jsme provozovali trolejbusy typu 15Tr a 15TrM evidenčních čísel 414 a 461 až 478. Dále v Plzni jezdil v roce 1985 na zkouškách druhý prototyp ev.č. 500," zmínil tiskový mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro. Slavnostní ukončení provozu trolejbusů 15TrM v Plzni se uskutečnilo dne 20. prosince 2012 s vozem evidenčního čísla 473.
René Vávro zmínil také, že v letech 1987 až 1988 v Plzni jezdil také třetí prototyp trolejbusu 15Tr ev.č. 501. Tento vůz po repasi v Plzni zůstal a byl zařazen pod evidenčním číslem 414."Jde o nejstarší dochovaný vůz svého typu, provozujeme jej v rámci vybraných jízd historických vozidel pro veřejnost. Je možné si jej objednat i na soukromou jízdu," doplnil René Vávro s tím, že podrobnější informace o možnosti pronájmu zájemci najdou na webových stránkách dopravních podniků.
Dopravní podnik v Brně měl celkem 8 'patnáctek' (4. března 2015, Vlčoun/Filip Vlček)
Co do výčtu měst, kde byly provozovány trolejbusy Škoda 15Tr, už zbývá pouze jihomoravská metropole Brno. Zdejší dopravní podnik provozoval celkem 8 trolejbusů tohoto typu, první z nich byl do provozu zařazen v roce 1990. I tady díky obnově vozového parku a nákupu nových trolejbusů došlo k vyřazení posledních kusů, a to v červnu loňského roku. "Ve sbírce našich retro vozů máme historický trolejbus Škoda 15Tr s evidenčním číslem 3502. Kompletně jsme jej ve vlastních dílnách renovovali do původního stavu v letech 2017 až 2018. Jeden trolejbus 15Tr ev.č. 3501 rovněž odkoupilo i Technické muzeum v Brně," podotkla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Lednovým Tématem měsíce Informačního portálu Vlčoun.cz jsou trolejbusy 15Tr, které v nejbližší době dojezdí ve zbývajících městech. Tento typ trolejbusů tvořil mnohde nosným prvkem vozového parku a například v Chomutově či Českých Budějovicích se s nimi zahajoval trolejbusových provoz. V Ústí nad Labem zase díky dvěma hnaným nápravám byl tento typ trolejbusů jediný, který vyjel zdejší kopcovitý terén. Na úvodní stránce vpravo nahoře je pak možné hlasovat v anketě, ve kterém městě byly či jsou podle čtenářů trolejbusy 15Tr nejlépe opečovávané a spolehlivé.
Jeden z teplických vozů 15Tr při soukromé jízdě (13. října 2006, Vlčoun/Filip Vlček)