Plnících stanic na CNG letos bude už 100
ČESKÁ REPUBLIKA - Koncem února budou mít řidiči možnost natankovat již v České republice u 80 veřejných CNG stanic. Bezpochyby v letošním roce dosáhne Česká republika počtu 100 plnících stanic.
Rozvoj vozidel na CNG se ale nezastaví ani na kolejích. Už měsíc jezdí na Opavsku lokomotiva na zemní plyn - první v Evropě...
Plnící stanice v Ostravě (22. dubna 2014, Český plynárenský svaz).
Kromě pravidelných přírůstků CNG stanic plynárenských společností Vemex, E.ON Energie, RWE Energo aj. otevřou jen v letošním roce více než desítku dalších stanic společnosti Bonett Gas Investment a Vítkovice Doprava. Přibývají i CNG stanice dalších soukromých investorů. Téměř 50 procent všech veřejných CNG stanic postavily v ČR plynárenské společnosti.
"Počtu jedné stovky veřejných CNG stanic dosáhne Česká republika možná už kolem poloviny letošního roku," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady České plynárenské společnosti a místopředseda představenstva E.ON Energie, která plánuje do roku 2018-19 postavit celkem 40 CNG stanic. Největším prodejcem CNG na tuzemském trhu je RWE Energo, která má více než sedmnácti procentní podíl prodeje CNG na trhu. V roce 2014 společnost prodala celkem 5,146 milionů m3 CNG z celkové spotřeby CNG v ČR (29,912 m3).
Stojan s CNG bývá i u běžných čerpacích stanic (29. května 2013, Český plynárenský svaz).
"Abychom si pozici lídra udrželi i nadále, musíme posílit síť našich plnicích stanic. Proto spolupracujeme s několika partnery a máme smluvně zamluven takový počet lokalit, abychom reálně mohli postavit a provozovat 50 veřejných CNG plnicích stanic," řekl jednatel RWE Energo Zdeněk Kaplan.
"V letošním roce otevřeme dalších 9 nebo 10 veřejných CNG stanic a v roce 2016 už i první LNG stanici," dodal Hugo Kysilka, marketingový ředitel Vemex. Zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než jeho stlačením, a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG. To je výhodné zejména pro dálkovou nákladní dopravu a tak vznikají v Evropě tzv. modré koridory.
Mnohdy jsou stanice zajímavé i tvarem (14. června 2006, Český plynárenský svaz).
Ani přechodně nižší cena nafty a benzinu neodrazuje firmy i soukromníky od nákupu CNG vozidel. Cena klasických paliv by musela být nižší než 20 korun, aby se cena s CNG srovnala. Čerpací stanice totiž udávají cenu CNG za kilogram, což není ekvivalent ceny litru benzinu. Ekvivalent je zhruba 18 Kč (cenu 26 Kč/kg je nutné ještě vydělit číslem 1,4 – 1 litr benzinu odpovídá 1,4 kg zemního plynu).
"Kromě ceny paliva i provoz vozidel na CNG vychází levněji, vozy mají navíc nulovou silniční daň a firmy si také pořizují vozidla i kvůli tzv. neviditelným ztrátám, které činí někdy 10 až 15 procent na celkových výdajích firem za paliva," informoval Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. "Zemní plyn zkrátka nelze zcizit," dodal Jan Ruml.
Jedna z plniček je také ve vozovně DP Brno (24. července 2014, Český plynárenský svaz).
V České republice jezdí dnes už téměř 9 tisíc CNG vozidel a rychle přibývají i ve světě. V Itálii již jezdí 880 tisíc CNG vozidel, 400 tisíc na Ukrajině, 100 tisíc v Německu, 50 tisíc ve Švédsku. V Argentině přibylo jen za loňský rok téměř 180 tisíc vozidel.
Autobusem roku 2015 se stal MAN Lion’s City GL na CNG. Česká republika má také jedno prvenství v CNG. Na trati mezi Opavou a Hlučínem zahájil provoz osobní vlak tažený CNG lokomotivou. Ta patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě a vyvinula ji společnost Vítkovice Doprava. Jde o první nasazení lokomotivy s pohonem na CNG v celé střední Evropě.
Čtěte také...
- Revoluce na trati. Vyjela lokomotiva na CNG (vydáno 20. ledna 2015)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Plničku CNG najdeme také v Táboře (27. prosince 2010, Český plynárenský svaz).