ČD rekonstruují servisní halu v Maloměřicích
BRNO - Ve Středisku údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích začala rekonstrukce jedné z hal. Investice za více než 170 milionů přinese zvýšení kvality údržby i zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance.
Součástí stavby je i výměna technologie podúrovňového soustruhu za zcela nové zařízení, které umožní bez demontáže obnovit tvar kol i brzdových kotoučů...
Stávající serviskí hala v brněnských Maloměřicích (červenec 2025, České dráhy)
Stávající hala ze začátku 70. let minulého století bude kompletně zrekonstruována a bude v ní umístěn podúrovňový soustruh. "Nový podúrovňový soustruh posune kvalitu prováděných prací na opravách vozidel našeho Oblastního centra údržby Východ, které má sídlo právě v Brně, zase o něco výše. Půjde v pořadí o druhé zařízení tohoto typu u Českých drah, první slouží od roku 2018 v oblastním centru údržby Praha Jih. Co je důležité, tak kompletně zrekonstruovaná bude také samotná hala, která se změní v moderní servisní pracoviště s kvalitním zázemím pro zaměstnance," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
V Maloměřicích zajišťují zkušené servisní týmy údržbu elektrických jednotek RegioPanter, elektrických a motorových lokomotiv i samostatných vozů a podílejí se také na údržbě krajských jednotek Moravia. Podúrovňový soustruh bude zajišťovat primárně soustružení kolejových vozidel z brněnských středisek údržby v Maloměřicích a Horních Heršpicích, a dále také z Havlíčkova Brodu, Olomouce, Znojma a Veselí nad Moravou. V plánu je ročně zajistit soustružení cca 480 vozidel.
Soustruh prodlouží životnost dvojkolí a sníží se náklady
"Podúrovňový soustruh slouží k údržbě jízdních ploch kol a brzdových kotoučů železničních vozidel, a to bez nutnosti demontáže dvojkolí z podvozku vozidla. Díky novému zařízení ušetříme náklady při přepravě vozidel na jiná pracoviště, prodlouží se životnost dvojkolí a sníží náklady na jejich opravy. To vše bude mít vliv také na zvýšení dostupnosti vozidel pro provoz," uvedl pak místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. Nové zařízení nahradí stávající, zhruba 50 let starý podúrovňový soustruh, který neumožňuje úpravu dvojkolí u současných moderních vlaků.
Stávající serviskí hala v brněnských Maloměřicích (červenec 2025, České dráhy)
Součástí kompletní rekonstrukce haly bude také její prodloužení ze současných 63 na 81 metrů. Ve druhé části haly zůstane stávající kolejová váha, dílna pro opravy sběračů a nově sem bude přesunuta také defektoskopická dílna. Zhotovitelem stavby je společnost TSS GRADE. "Velmi nás těší, že máme příležitost být součástí této významné stavby, která přispěje k rozvoji a modernizaci opravárenského centra v Brně. Díky této investici dojde ke zvýšení kapacit a zkvalitnění poskytovaných služeb, což umožní posunout Oblastní centrum údržby Východ na ještě vyšší úroveň," uzavřel Petr Heiland, vedoucí obchodního oddělení TSS GRADE.
Investiční akce pořízení podúrovňového soustruhu s úpravou haly bude dokončena na začátku roku 2027. Další významná investice byla v Maloměřicích realizována před několika lety. V roce 2021 byla dokončena stavba nové opravárenské haly za čtvrt miliardy korun. Hala disponuje 2 kolejemi o délce 150 metrů a slouží především pro údržbu elektrických jednotek.
České dráhy budou investovat do stavby dalších hal
České dráhy investují do obnovy a rozšiřování servisního zázemí v depech po celé republice. Rozsáhlá modernizace vozidlového parku si žádá nové prostory i technologie, které přinášejí zrychlení a zefektivnění údržby, a zároveň kvalitnější zázemí pro zaměstnance. Mezi aktuální projekty patří například stavby nových hal v Havlíčkově Brodě a Chebu nebo rekonstrukce hal v Olomouci a České Třebové. Další investice České dráhy připravují například v Českých Budějovicích nebo Hradci Králové.
Stávající serviskí hala v brněnských Maloměřicích (červenec 2025, České dráhy)