Muzeum v Dolní Lipce se inspiruje v Javořině
PARDUBICKÝ KRAJ - Pardubický kraj spojuje s polským Dolnoslezským vojvodstvím nejen část státní hranice, ale i projekt propojení budovaného železničního muzea v Dolní Lipce s tím již provozovaným ve Slezské Javořině.
Pardubický kraj má projekt na vstupní objekt muzea v Dolní Lipce a kolejiště s funkční točnou. Další exponáty a zázemí chce doplnit i muzeum na polské straně...
Muzeum ve Slezské Javořině v Polsku (1. dubna 2025, Pardubický kraj)
"Řadu let se Pardubický kraj spolu s Muzeem starých strojů v Žamberku snaží ukázat mnoha nadšencům od nás i ze zahraničí železniční historii v nostalgických jízdách parních vlaků a brzy také v Železničním muzeu v Dolní Lipce. Díky programu Interreg bychom se mohli dostat zase o krok dál, a to nejen v Dolní Lipce, ale společně i ve Slezské Javořině, kde je největší polské železniční muzeum. Už v loňském roce jsme si vyzkoušeli jízdu parního vlaku z Ústí nad Orlicí před Dolní Lipku do Slezské Javořiny a 300 míst bylo okamžitě vyprodáno. Toho chceme využít i v letošním roce a zároveň začít budovat i zázemí muzea," uvedl hejtman Martin Netolický.
Do česko-polského programu je zapojen Pardubický kraj s muzeem v Dolní Lipce, Muzeum starých strojů v Žamberku jako dodavatel replik strojů, Nadace pro zachování průmyslového dědictví Slezska a obec Dzierzonióv. "Celkové náklady projektu jsou pro všechny partnery 232 milionů korun a letos v lednu jsme obdrželi zprávu o dotaci ve výši 179 milionů korun, z toho je pro Pardubický kraj určeno 122 milionů. Díky tomu můžeme na obou stranách hranice začít vyhlašovat výběrová řízení, aby se ještě letos mohlo začít s realizací," sdělil radní pro evropské fondy a kulturu Roman Línek. Poslední schůzka pracovních týmů z české a polské strany se konala v Železničním muzeu ve Slezské Javořině.
Muzeum ve Slezské Javořině v Polsku (1. dubna 2025, Pardubický kraj)
Pardubický kraj má v této etapě projekt na vstupní objekt muzea v Dolní Lipce, jeho kolejiště s funkční točnou, hradlem, ale také se všemi potřebnými sítěmi. K tomu bude patřit i replika Stevensonovy parní lokomotivy. Další exponáty a zázemí pro návštěvníky chce doplnit i muzeum na polské straně. K provozu parních lokomotiv tak, jak je známe, je ale zapotřebí také zázemí v podobě provozních budov, jako je třeba vodárna a výtopna, a také nezanedbatelné množství uhlí. Vzhledem ke snahám o omezení spalování černého uhlí, promýšlejí přední výzkumníci nyní i možnost vyrobit páru pomocí solárních panelů a do lokomotiv ji natlakovat. Zatím to ale vypadá, že pro nadšence do parních vlaků k tomuto druhu nostalgie patří i ten kouř a saze.
"Rádi bychom v následujících letech projekt dokončili jak přímo v Dolní Lipce včetně provozních budov, tak i v jejím okolí. Chtěli bychom návštěvníkům nabídnout také další zajímavosti Králicka, jako jsou vojenské pevnosti a muzea nebo poutní Hora Matky Boží na Hedči. Počítáme s vybudováním zázemí pro turisty v areálu našeho opravárenského učiliště v Králíkách a půlkilometrovou naučnou stezkou mezi učilištěm a muzeem," dodal hejtman.
Muzeum ve Slezské Javořině v Polsku (1. dubna 2025, Pardubický kraj)