Ostravsko se rozloučí s lokomotivami banán
ČESKÁ REPUBLIKA - Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151 na železničním koridoru Praha Ostrava - Žilina. Železničáři se s provozem legendárních lokomotiv rozloučí na konci roku.
Tyto silné a rychlé lokomotivy byly původně určeny pro dopravu rychlíků a expresů na prvním československém tahu z Prahy přes Moravu do Košic a Čierné nad Tisou...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Řada 151 (E 499.2) je považována za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V roce 1978 ji v počtu 27 kusů vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda. Určené byly pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu socialistického Československa z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou. "Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy. Díky modernizaci zajistila řada 151 také zavedení rychlosti 160 km/h na koridoru z Prahy do Ostravy," řekl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů. "Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích," doplnil Ješeta a přidal výčet spojů, na kterých budou lokomotivy banán nasazeny. Ve dnech 21., 22 a dále od 27. do 30. prosince budou nasazeny na své historické trase, pro kterou byly v roce 1978 určeny, a to na vlacích EC 241 / 240 Košičan z Prahy do Košic.
Naposledy na Ostravsko vyjedou na Silvestra
Ve dnech 27. a 28. prosince se uskuteční v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend z původního prvního československého železničního tahu Praha - Košice - Čierná nad Tisou, vedle řady 151 se předpokládá účast například lokomotivních řad 121, 122, 140, 141, 182 a dalších. "V plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a do Prahy, v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny s možností fotografování. Naposledy vyjedou dne 31. prosince na vlacích EC 141 / 140 Praha - Žilina, IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov - Praha - Žilina - Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov - Žilina - Praha - Bohumín.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN.
Vedle provozu na své kmenové trati z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou jezdily v uplynulých letech také v čele vlaků z Prahy do Děčína nebo do Hradce Králové. Pomalejší řada 150.2 dojezdila na regionální lince R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Rychlejší řada 151 byla deponována v Bohumíně a dopravovala především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha - Žilina. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.
Poslední lokomotivy dojezdí mezi Prahou a Děčínem
Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou turnusových dnech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. V čele těchto vlaků se budou střídat různé provozní lokomotivy řady 150.2 a 151, kterých mají České dráhy aktuálně celkem 14 provozních. Lokomotivy se mohou ještě jako záloha objevit i na některých dalších výkonech na tratích, kde nebude výhradní provoz pod dohledem ETCS.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)