Za CityElefanty mají zaskočit klasické soupravy
STŘEDOČESKÝ KRAJ - S nedostatkem provozních souprav City Elefant se potýká železnice v okolí Prahy. Aktuálně je z celkového počtu 71 souprav v provozu o dvacítku méně, což způsobuje kapacitní problémy.
Po dohodě s Českými drahami budou namísto chybějících City Elefantů jako čistě provizorní řešení nasazeny klasické soupravy vagonů s lokomotivou...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
"Z celkového počtu 71 jednotek bylo k 16. prosinci 2024 dopravcem České dráhy a.s. vypraveno pouze 51 jednotek, přičemž plánovaný minimální počet jednotek pro zajištění provozu je 60," uvedl tiskový mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje Oldřich Buchetka. Nedostatek jednotek je způsoben hned z několika důvodů. Tři jsou odstaveny pro instalaci ETCS, čtyři nejezdí z důvodu reklamací na ETCS, pětice jednotek stojí pro periodické opravy a údržbu a šest jednotek stojí pro provozní závady. Po jedné pak stojí kvůli instalaci antigraffiti polepů a po opravě po nehodě.
Situaci s dlouhodobým nedostatkem záložních jednotek řady 471 v posledních týdnech částečně saturovaly nové jednotky Regiopanter, které byly postupně uváděny do provozu, nicméně ke změně jízdního řádu 15. prosince byly přiřazeny na nové rozšířené výkony, a to především na trati z Prahy přes Lysou nad Labem do Kolína. "Zde došlo k výraznému navýšení počtu spojů, a to ze tří spojů za hodinu ve špičce pracovních dní na pět spojů," vysvětlil pak tiskový mluvčí Oldřich Buchetka.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Organizátor Integrovaná doprava Středočeského kraje ve spolupráci s dopravcem připravuje řešení, které by mělo situaci stabilizovat a to primárně nasazením klasických souprav vedených lokomotivou a osobními vozy. Přestože nejde o ideální řešení, z hlediska krátkodobého uspokojení přepravní poptávky se jeví jako jedině možné, neboť výroba dalších souprav řady 471 již není z technických důvodů možná. V krátkém období je také po opravách předpokládán návrat do provozu jednotek s méně závažnými provozními závadami.
Zprovoznění dalších jednotek je odvislé od termínů plánovaných oprav a instalací ETCS. Nelze však predikovat výskyt dalších provozních závad. "Ze strany IDSK bude na dopravce nadále vyvíjen tlak ohledně hledání alternativního řešení v podobě nasazení náhradních souprav, které by zajišťovaly provoz v případě nedostatku elektrických jednotek řady 471," doplnil závěrem Buchetka. Cestujícím by tak za cenu částečného snížení standardu kvality byla alespoň k dispozici dostatečná kapacita na všech spojích.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)