PŘEHLED: Od neděle se mění jízdní řády vlaků
ČESKÁ REPUBLIKA - V neděli 15. prosince vstupuje v platnost nový jízdní řád. V řadě krajů přináší posílení, zrychlení a zkvalitnění spojení, výraznou modernizaci vozového parku a zkvalitnění dopravy.
Větší změny pak přinesou změny ve Středočeském, Královéhradeckém kraji, na dalších místech pak vlaky ustoupí kvůli rekonstrukcím tratí...
Ilustrační foto (29. září 2024, České dráhy)
Hlavní novinkou v dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravě v novém jízdním řádu 2025 bude zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy přes Pardubice, Lichkov a Wrocław do Gdyně a postupné zavádění jednotek ComfortJet. K významnějším změnám v trasách, v časech odjezdů a příjezdů nebo v počtu dálkových vlaků však nedojde. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut. Další změny v dálkové dopravě představují jen minutové posuny odjezdů.
"V regionální dopravě dochází k větším změnám na základě požadavku jednotlivých krajských úřadů, respektive krajských koordinátorů dopravy, v souvislosti s dodávkami nových vozidel a s modernizací železničních tratí," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský. Cestující se tak například nově svezou novými elektricko-bateriovými RegioPantery na nové přímé lince z Ostravy přes Studénku a Kopřivnici do Veřovic, elektrickými vlaky z Brna až do Zastávky u Brna nebo novými RegioFoxy mezi Táborem, Milevskem, Pískem a Strakonicemi. Rozšíří se také provoz spěšných vlaků zajišťovaných zcela novými jednotkami RegioPanter na trati z Prahy přes Kolín do Kutné Hory v rámci Pražské integrované dopravy.
Rozsáhlější změny ve Středočeském kraji
Největší změny za poslední roky čekají cestující v Praze a Středočeském kraji. Hlavní změnou bude zavedení nových konceptů regionální dopravy na elektrifikovaných tratích v okolí Prahy. Ve špičkách pracovních dní dojde v okolí Prahy k zásadní proměně provozu na tratích 011, 230, 231 a 232 a k drobnějším změnám na tratích 220, 221 a přípojných tratích 012 a 060. "Spěšné vlaky linky R41 mezi Prahou, Pečkami a Kolínem pojedou ve špičce pracovních dní každou půlhodinu a budou na nich nasazené zcela nové jednotky RegioPanter. Mezi Prahou, Nymburkem a Kolínem a mezi Prahou a Benešovem pojedou spěšné vlaky špičce pracovních dní každou hodinu," uvedl tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Ilustrační foto (říjen 2024, Pražská integrovaná doprava)
S tím souvisí i úpravy u osobních vlaků. Dojde k propojení osobních vlaků do nové linky Strančice - Praha - Milovice, naopak z důvodu zavedení výhradního provozu pod zabezpečovacím zařízením ETCS na trati Praha - Kolín a současně také kvůli rozsáhlým stavebním pracím na trati Praha - Beroun s vlivem na jízdní doby bude linka S7 jezdit již jen mezi Berounem a Prahou a nebude tak pokračovat dále do Českého Brodu. Vzhledem k pokračující přestavbě Masarykova nádraží dojde k záměně cílových stanic v Praze. V sedlech pracovních dní a o víkendech zůstane stávající stav.
Jihočeský kraj naplno zapojí nové vlaky
Rozsah regionální dopravy zajišťované v Jihočeském kraji Českými drahami vzroste. Na trati 195 a 196 dojde ve spojitosti s nasazením dalších moderních jednotek RegioPanter k nárůstu počtu spojů. Dalším bonusem bude možnost vedení většího počtu přímých vlaků České Budějovice - Lipno nad Vltavou a opačně bez nutnosti přestupu cestujících ve stanici Rybník. V průběhu dne bude docházet u tří párů přímých vlaků ve směru České Budějovice - Lipno nad Vltavou a Lipno nad Vltavou - České Budějovice k pravidelnému křižování v Rybníku. Proto bude do doby rekonstrukce kolejiště stanice Rybník nutno s některými vlaky přejet k nástupišti, kde zastavují například vlaky linky Ex7. Teprve po přestavení bude umožněn výstup a nástup cestujících.
V průběhu roku 2024 proběhla ze strany Správy železnic mírná optimalizace tratě Protivín – Březnice – Beroun, přesto stále nedošlo k odstranění všech propadů rychlosti, především v problémovém úseku Protivín – Březnice. Z tohoto důvodu budou u některých spojů stále rozvázány přípoje, ať už v Protivíně, nebo v Březnici. V průběhu jara 2025 proběhnou na trati další úpravy a je záměrem objednatele a dopravce ve spolupráci se Správa železnic následně v co nejkratším termínu optimalizovat jízdní řád 2025 s navázáním přípojů, jak tomu bylo v minulých letech.
Ilustrační foto (červenec 2024, České dráhy)
V Plzeňském kraji budou České dráhy zajišťovat podobný rozsah regionální dopravy, jako v současném grafikonu. K drobným úpravám dojde na tratích z krajského města do Radnic a Žihle a také z Rokycan do Mirošova. Dva nové páry vlaků rozšíří o víkendech a svátcích v letní sezóně nabídku mezi Blatnou a Nepomukem. Cestující směřující do Železné Rudy se od nového jízdního řádu svezou zcela novými jednotkami RegioFox, které budou nasazené na osobních vlacích z Klatov i na sezónních spěšných vlacích z Plzně.
Minimální změny v Karlovarském kraji
Rozsah regionální dopravy, které zajišťují České dráhy v Karlovarském kraji, zůstane na podobné úrovni jako v současném grafikonu, navíc bude nasazeno několik sezónních vlaků. Po roce dojde k obnovení přímého spojení spěšnými vlaky mezi Chebem a Norimberkem a jejich navázání v Chebu na rychlíky od Karlových Varů. Na trati 140 budou v souvislosti s dostatečným počtem cestujících využívajících zastávku Karlovy Vary-Dvory v této zastávce stavět vlaky bez nutnosti dávat znamení. Karlovarský kraj od 15. prosince 2024 neobjednává osobní dopravu v úseku Loket - Loket předměstí.
Železniční doprava v Ústeckém kraji také zůstane téměř stejná, jako dosud. V souvislosti s rekonstrukcí silničního mostu Dr. E. Beneše v Ústí nad Labem České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu v úseku Ústí nad Labem západ - Ústí nad Labem-Střekov. Přesný termín zahájení provozu těchto vlaků bude záviset na termínu dokončení náhradní lávky pro pěší a cyklisty. Vlakové spoje, které obyvatelům a návštěvníkům Ústí nad Labem během uzavírky silničního mostu zjednoduší pohyb po krajském městě, budou jezdit mezi stanicemi Ústí nad Labem západ a Ústí nad Labem-Střekov v přibližně hodinovém taktu, a to v pracovní dny cca od 6.30 do 22.30 hodin.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Mírně vzroste rozsah železniční dopravy v Libereckém kraji. České dráhy také posílí některé hojně využívané vlaky mezi Libercem, Raspenavou a Bílým Potokem pod Smrkem a mezi Libercem, Harrachovem a Szklarskou Porębou. Na trati Smržovka - Josefův Důl je zaveden nový dopravní model, kdy vlaky celodenně pojedou v pravidelném hodinovém taktu, doplněném o posilové vlaky ráno a odpoledne pro přepravu cestujících do, respektive ze zaměstnání a škol.
V Královéhradeckém kraji budou změny přelomové
V oblasti vozového parku bude jízdní řád 2025 v Královéhradeckém kraji přelomový. Moderní elektrické jednotky RegioPanter zcela nahradí soupravy složené z lokomotiv a starších vozů. V motorové trakci se výrazně uplatní jednotky RegioFox. Celkem bude nasazeno 7 elektrických a po dokončení dodávky pro tento jízdní řád 16 motorových jednotek. Cestující se dočkají nasazení nových moderních vozdel RegoPanter a RegioFox na tratě 020, 021, 027, 028, 031, 032 a 040, zlepšení večerní dopravy okolo Hradce Králové, zlepšení školní dopravy z Broumova do Náchoda a posílení rychlé dopravy z Chocně do Náchoda o jeden pár spěšných vlaků.
Ve stejné rozsahu budou jezdit vlaky Českých drah také v Pardubickém kraji. V průběhu ledna 2025 bude zahájen výhradní provoz pod Evropským vlakovým zabezpečovačem, což znamená, že řada stávajících lokomotiv a elektrických či motorových vozů a jednotek již nebude smět na tuto trať vjet. S tím souvisí některé změny v jízdním řádu na této trati a tratích k nim navazujícím. V souvislosti s tím bude na období do červnové změny jízdního řádu 2025 nutné asi ve dvou třetinách případů přestupovat v Třebovici v Čechách při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou na vlaky/z vlaků jedoucí z/do Lanškrouna.
Ilustrační foto (červenec 2024, České dráhy)
Na tratích 015, 016, 018, 260 a 270 bude zaveden nový způsob samoobslužného odbavování cestujících. Vozidla na těchto tratích budou vybavena prodejními automaty na jízdenky a takzvané validátory. Cestující bez předem zakoupené jízdenky budou mít povinnost si ji zakoupit ve vozidle v prodejním automatu nebo ve validátoru, a to hotově i bezhotovostně. Pokud cestující pojede na předem zakoupenou papírovou nebo elektronickou jízdenku IREDO, bude povinen ji načíst. V nejvíce vytížených vlacích bude ale zachován vlakový doprovod, který však bude plnit pouze kontrolní a servisní úlohu.
Zásadní obnova vozového parku proběhla v létě 2024 na trati 238, kde od té doby jezdí motorové jednotky řady 847 RegioFox. Na Českotřebovsku se postupně rozšiřuje provoz modernizovaných motorových vozů řady 841 RegioSpider, které převezmou veškerou vozbu za motorové jednotky řady 814 na tratích a úsecích, kde je od ledna 2025 zaveden výhradní provoz pod ETCS. Další obměna vozového parku nastane v závěru příštího roku, kdy se na osobních vlacích mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou objeví elektrické jednotky RegioPanter, které sem budou přesunuty z Ústeckého kraje.
Vlaky neodbaví cestující ve stanici Jihlava město
Na některých tratích v kraji Vysočina dojde ke změně dopravního konceptu. Vlaky ze Žďáru nad Sázavou do Křižanova tak nově pojedou přímo až do Velkého Meziříčí zast. a Studence. V souvislosti s dokončením elektrizace tratě ze Střelic do Zastávky u Brna se na trati Brno - Jihlava bude mezi regionálními vlaky přestupovat v Zastávce u Brna. Ke změně dopravního modelu dojde i na trati ze Světlé nad Sázavou do Čerčan, kde se nově bude přestupovat ve Zruči nad Sázavou a nikoliv v Ledči nad Sázavou jako doposud.
Vizualizace stanice Jihlava město (vizualizace, Správa železnic)
Po celou dobu platnosti jízdního řádu 2025 bude probíhat modernizace železniční stanice Jihlava město na trati 225 Havlíčkův Brod - Jihlava - Veselí nad Lužnicí. Osobní vlaky mezi krajským městem a Havlíčkovým Brodem budou proto začínat, respektive končit v železniční stanici Jihlava. Ostatní osobní a spěšné vlaky budou náhradou zastavovat na zastávce Jihlava-Staré Hory. Dálkové vlaky linky R11B budou zastavovat pouze ve stanici Jihlava. Ve stanici Jihlava město nebude umožněn nástup a výstup cestujících a ve stanici bude možné pouze křižování vlaků z dopravních důvodů.
Vlaky opět odbaví cestující v Holubicích
Hlavní novinkou v Jihomoravském kraji bude zahájení provozu elektrických vlaků v nově zmodernizovaném úseku ze Střelic do Zastávky u Brna. Na vlacích linky S4 z Brna do Zastávky budou nasazené jednotky RegioPanter a současně bude provoz této linky výrazně posílen. V souvislosti s ukončením rekonstrukce traťového úseku Střelice - Zastávka u Brna, při které byla trať doplněna o druhou kolej a elektrifikována, dojde k významnému rozšíření nabídky spojů v období přepravní špičky pracovních dnů, motorové vozy nahradí moderní elektrické jednotky.
Se zahájením nového jízdního řádu začne po mnoha letech opětovně pro cestující sloužit železniční stanice Holubice. V období přepravní špičky s přesahem do večerních hodin sem budou prodlouženy osobní vlaky z Křenovic horního nádraží, z / do kterých bude možno přestoupit z autobusových linek, v současné době postižených neutěšenou situací na silničních komunikacích před Brnem. Zásadní změnou pro cestující bupde zrušení vlakového personálu ČD na většině tratí, respektive většině spojů a uzavření velkého počtu pokladen v kraji. Vlakové čety ČD nahradí částečně zaměstnanci krajského koordinátora dopravy KORDIS JMK. Vlaková četa ČD zůstane prakticky pouze na trati 340.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Na základě vzájemné dohody mezi Olomouckým a Zlínským krajem budou nově od začátku platnosti GVD 2024/2025 vedeny pod objednávkou Olomouckého kraje 3 páry spěšných vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Otrokovice / Staré Město u Uherského Hradiště. Zavedením těchto vlaků dojde v rámci závazku veřejné služby k propojení dvou regionů a zefektivnění mezikrajské přepravy cestujících moderními elektrickými jednotkami. Spojení mezi Olomouckým a Zlínským krajem má po zkušenostech z roku 2024 vysoký potenciál, je tedy optimální jednotky RegioShark, které spoje obsluhují nyní, nahradit právě rychlejšími a kapacitnějšími jednotkami RegioPanter.
Od začátku platnosti nového jízdního řádu zavádí Olomoucký kraj u vlaků regionální dopravy nové označení linek, a to ve tvaru M a příslušných číslic. Všechny zastávkové linky obsluhující Olomouc budou mít jednociferná čísla. Dvouciferné označení budou mít linky vyššího segmentu. Například linka M2 bude značit osobní vlak, jako linka M20 budou označené spěšné vlaky na téže trase a výjimku budou tvořit spěšné vlaky Zábřeh na Moravě - Jeseník, kde platí stávající linka R12, a spěšné vlaky Olomouc – Otrokovice / Staré Město u Uh. Hradiště.
Na Zlínsku vyjíždí v plném počtu RegioPanteři
Hlavní novinkou ve Zlínském kraji bude nasazení pěti zcela nových elektrických jednotek RegioPanter na osobních vlacích spojujících Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště a Břeclav. Ke změně dojde také u spěšných vlaků mezi Olomoucí a Starým Městem, které nově zajistí elektrické vlaky místo aktuálně využívaných dieselových jednotek řady 844 RegioShark. Provoz všech těchto spojů tak bude efektivnější a zároveň ekologičtější. Na základě objednávky Zlínského kraje navíc České dráhy v této relaci zajistí nový pár spěšných vlaků a ke změnám dojde také na dalších tratích v regionu, kde budou časy osobních vlaků upravené do taktových poloh.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Velké změny od neděle začnou platit v Moravskoslezském kraji. Před čtvrtstoletím byla systémově integrována do již dva roky existujícího systému ODIS železniční doprava, a to prvním úsekem mezi Ostravou a Bohumínem. V některých případech došlo k systémové reorganizaci provozu železniční dopravy. Jedna z nich, a to velmi významná, nastane právě od 15. prosince letošního roku. To se týká linky S8, která je nově celodenně, kromě vybraných spojů, vedena bez přestupů až do Ostravy. Cestující z Veřovic, Štramberku, Kopřivnice a Příbora tak získávají nová přímá spojení s krajským městem novými moderními nízkopodlažními elektrickými jednotkami doplněnými bateriemi. Jedná se o první nasazení takových jednotek v České republice.
V jízdním řádu 2024/2025 i nadále pokračuje modernizace železniční stanice Havířov. Vlivem přechodu do dalších stavebních etap je po celou dobu platnosti jízdního řádu zaveden jednokolejný provoz Havířov - Albrechtice u Českého Těšína. Křižování vlaků je možné pouze ve stanicích Havířov a Albrechtice u Českého Těšína. Za tímto účelem jsou upraveny časové polohy linek R61 a S9, které mezi sebou v úseku Ostrava-Kunčice - Český Těšín a opačně nemají půlhodinový proklad jako dosud.
Povodňové změny a trvání náhradní dopravy
Zároveň dochází po povodních k obnovení provozu na úsecích železničních tratí Opava - Krnov a Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Vlivem silného poškození trati v průběhu zářijových povodní je na linkách S11 a S12 do odvolání zavedena náhradní autobusová doprava formou výlukového jízdního řádu. Náhradní autobusová doprava za linku S12 je po většinu dne vedena do, respektive z Opavy jako přímá bez nutnosti přestupu v Kravařích ve Slezsku. Ze stejného důvodu je do odvolání zavedena náhradní autobusová doprava na lince S17.
Ilustrační foto (11. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)