Do Lednice vyjede přímý vlak již z Olomouce
LEDNICE - Možnost speciální projížďky přes Moravu mají v sobotu zájemci, kteří se chtějí podívat do Lednice. Speciální vlak tažený Bardotkou a následně Skaličákem vyjede zcela mimořádně již z Olomouce.
Zvláštní souprava se třemi Rybáky a jedním restauračním vozem se pak protočí také mezi Lednicí a Břeclaví, aby se pak v podvečer vrátila zpět do Olomouce...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Milovníci železnice se mohou v sobotu 7. září svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc - Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav - Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy Rybáky, a historický restaurační vůz. Jízdy historických vlaků mezi Břeclaví a Lednicí na jižní Moravě pokračují tuto sobotu jízdnou parního vlaku. Tentokrát ale souprava nebude vyjíždět z Břeclavi, ale zájemci se mohou na nostalgickou jízdu vypravit zcela mimořádně z Olomouce a užít si nevšední zážitek z dlouhé projížďky napříč Moravou.
Z olomouckého hlavního nádraží historický expres vyjede v 6.51 hodin. V jeho čele pojede dieselová lokomotiva Bardotka. Přes zastávky v Přerově, Hulíně, Otrokovicích, Starém Městě u Uherského Hradiště a Hodoníně dojede historický vlak do Břeclavi. Po příjezdu dojde k výměně lokomotivy a do Lednice už vlak potáhne parní lokomotiva Skaličák. Ta pak podnikne na trase Břeclav - Lednice celkem čtyři jízdy tam i zpět. Závěrečná jízda z Břeclavi do Olomouce proběhne v odpoledních hodinách opět s Bardotkou.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Skaličáky byly univerzální lokomotivy určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. "Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák, a to podle deponie ve Skalici nad Svitavou," uvedla tisková mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová s tím, že poslední byly zrušeny v roce 1980.
Výrazně tvarované čelo z laminátu dalo lokomotivám řady T 478.2 jméno Bardotka. Část lokomotiv byla vyrobena pouze pro nákladní dopravu a parní generátor byl nahrazen betonovým balastem. V rámci změny systému označování hnacích vozidel k 1. ledna 1988 byly lokomotivy T 478.1 přeznačeny na řadu 751 a lokomotivy T 478.2 na řadu 752. Některé stroje byly v 90. letech rekonstruovány pro elektrické vytápění vlaků a přeznačeny na řadu 749. Charakteristický zvuk motoru k nám jezdí obdivovat nadšenci z celého světa.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)