Kvůli ETCS na Ostravsku letos dojezdí Banány
ČESKÁ REPUBLIKA - Zavedení ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy vymístí od 1. ledna příštího roku lokomotivy typu Banán, Plecháč nebo Bastard.
V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží i přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou Banán na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny, má na to zhruba posledních pět měsíců. "Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu," upozornil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha - Košice - Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků.
České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem. Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze Banánů s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních 6 lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371. Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také například při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech. Poslední Plecháče řady 242 v počtu zhruba 12 kusů budou ještě příští rok dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech.
Také pro Bastardy řady 371 v Děčíně se významně omezí provozní revír a v roce 2025 budou jezdit spolu s pražskými 151 na spojích R20 Labe mezi Děčínem a Prahou. Řady 151 a 371 si rozdělí výkony na této lince přibližně na polovinu. Bastardy pak zajistí i provoz sezónních vlaků Letní a Vánoční kometa do Drážďan. To by měly být jejich poslední výkony ještě v roce 2026. Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)