Den železnice v Bohumíně navštívily tisíce lidí
BOHUMÍN - Sobota patřila Národnímu dni železnice. Do bohumínského depa, kde se odehrávala hlavní část programu, přišlo během dne skoro pět tisíc návštěvníků, další zhruba tisícovka pak přišla na noční show.
Několik tisíc lidí dorazilo i na bohumínské náměstí T. G. Masaryka, kde probíhal bohatý doprovodný program, který vyvrcholil koncertem Janka Ledeckého...
Pohled na točnu bohumínského depa (23. září 2023, České dráhy)
"Hojná účast na regionálních i na Národním dnu železnice dokazuje, že ekologická železniční doprava má u nás velkou popularitu a nesčetné množství příznivců. Všem děkuji za účast, našim zaměstnancům a partnerům za přípravu, a slibuji, že do příštího Národního dne železnice rozšíříme počty našich nových souprav i nabídku moderních služeb," řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Návštěvnici si mohli prohlédnout jak historickou, tak nejmodernější techniku, vyzkoušet si ruční drezínu a program byl připravený i pro nejmenší návštěvníky.
K vidění byly skoro dvě desítky historických parních, motorových i elektrických lokomotiv, vozů a jednotek a nechyběly ani komentované prohlídky exponátů na točně. Ty se uskutečnily hned třikrát, a to v 10.00, 12.00 a 14.00 hodin. Představili se také hasiči Správy železnic, kteří si kromě prezentace techniky připravili ukázky hydraulického vyprošťovacího nářadí nebo osvětlovací techniky, a nechyběli ani ukázky slaňování a záchrany zraněných. Zapojit se mohli i návštěvníci akce a na vlastní kůži si mohli vyzkoušet třeba nepřímou masáž srdce.
Zájemci si mohli prohlédnout také haly s novými vlaky (23. září 2023, České dráhy)
Oslavy vyvrcholily od 20.00 hodin noční světelnou show. Na točně v depu se představila v na míru připraveném scénickém osvětlení a tentokrát se živým hudebním doprovodem, o který se postaral soubor Banda di feste, více než desítka historických lokomotiv a vozů a zazněla i řada zajímavých faktů. Vstupenky na akci byly v předprodeji již od 23. července a většina z nich byla vyprodána hned v prvních dnech. Na akci dorazili jak železniční nadšenci z kraje, tak i z celé republiky. Kromě parních lokomotiv byl velký zájem i o novodobější historické vozy, například o známý Žabotlam.
Kdo ale nestihl sobotní akci, mohl si užít ještě jednu hned v neděli 24. září. České dráhy tento den vypravily dva parní vlaky do Ostravice a Valašského Meziříčí. Řazení vlaku do Ostravice připomnělo staré časy, kdy těmito soupravami směřovaly pod Lysou horu stovky až tisíce návštěvníků denně. Vlak byl totiž sestaven z patrové soupravy a v jejím čele jela parní lokomotiva Papoušek. Druhý vlak jel po malebné Podbeskydské magistrále, železniční trati vinoucí se pod vrcholky Beskyd, až do Valašského Meziříčí. Tento vlak jel jen jedním směrem vedený parní lokomotivou Skaličák.
Velký zájem byl ale tradičně o noční show (23. září 2023, České dráhy)