ČD vypravují přes 600 klimatizovaných vozů
ÚSTÍ NAD LABEM - Cestující na českých železničních tratích vozí přes 600 klimatizovaných vozů Českých drah. Řada z nich jezdí také v Ústeckém kraji. Cestující se s nimi mohou setkat například na trati 090.
V současnosti ale už nejde jen o mezinárodní vlaky. Plně klimatizované jsou například jednotky CityElefant na osobních vlacích.
Interiér první třídy jednotky CityElefant. Foceno 29. června 2006.
Sice jde o údaje ze závěru roku 2012, ale i přesto je patrný rozdíl: během jediného roku se totiž jejich počet zvedl o 110 kusů. Přibližně polovina klimatizovaných vozů je nasazena v regionální dopravě a polovina v dálkové.
Také letos budou pokračovat dodávky moderních vozidel s klimatizací a jejich počet na konci roku překročí další stovku.
Jednotka RegiShark. Foceno 25. září 2012.
V dálkové dopravě jsou klimatizované vozy zařazeny do souprav EuroCity a Expres, které spojují Českou republiku nejen se zahraničními metropolemi, ale navzájem propojují také významná města v České republice.
Graf znázorňující nárůst počtu klimatizovaných vozů (printscreen).
V Ústeckém kraji je podíl klimatizovaných spojů poměrně velký. Kromě vlaků EuroCity se jedná o soupravy CityElefant na lince z Ústí nad Labem do Lovosic a Prahy a nově také o soupravy RegioPanter a RegioShark.
"Ty již letos začnou měnit podstatným způsobem kvalitu cestování od Karlových Varů a Chomutova přes Most, Teplice po Ústí nad Labem a Děčín," slibuje Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.
Interiér druhé třídy jednotky CityElefant. Foceno 20. září 2008.
S posledními modernizacemi se klimatizované vozy v současnosti začínají objevovat stále častěji také v rychlíkových spojích.
"S klimatizovanými vozy se tak setkají cestující na rychlících Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov, klimatizované řídicí vozy (tzv. „sysel“ podle čela vozu) jsou nově zařazeny v rychlících z Ústí nad Labem do Kolína," informoval Šťáhlavský.
Při modernizacích se radikálně mění a prosvětluje interér vagonů. Foceno 2. října 2012.
Klimatizované vozy 1. třídy jsou v provozu na některých vnitrostátních rychlíkových linkách. S větším nasazením klimatizovaných vozů do vnitrostátní rychlíkové dopravy se počítá v souvislosti s modernizací vlaků do konce roku 2014.
Prezentační foto vlaku RegioPanter. Foceno 3. listopadu 2011.
Více než 300 klimatizovaných vozů je v provozu také v regionální a příměstské dopravě. Nejvíce se na tomto počtu podílejí patrové, bezbariérové jednotky CityElefant, které jezdí např. v Pražské integrované dopravě, ve Středočeském kraji, zajíždějí do Ústí nad Labem nebo Lichkova ve východních Čechách a zajišťují dopravu také na několika linkách v Moravskoslezském kraji.
Klimatizované motorové vozy jsou v současnosti rozšířeny také v Libereckém kraji nebo na Vysočině. Postupně jsou ale nové regionální, klimatizované soupravy – RegioPanter a RegioShark – zařazovány na tratě ostatních krajů.
Pohled do interéru jednotky RegioPanter. Foceno 3. listopadu 2011.
České dráhy uvedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. "Šlo o restaurační vagony pro vlaky EuroCity. První moderní klimatizovaná souprava provozovaná na našem území však vyjela na konci 80. let," dodal Šťáhlavský.
Šlo o soupravu komfortních vozů tehdejších východoněmeckých železnic DR na spoji InterExpress Progress Praha – Berlín.
Nejznámnější česká vlaková souprava CityElefant. Foceno 5. června 2010.