Vzpomínáte? Povodně v Praze: 16. srpna 2002
PRAHA - Hladina Vltavy se raketově snižuje. Díky tomu je možné i nadále postupně obnovovat provoz městské dopravy v centru i okolí Prahy. Po několikadenní výluce se ke slovu zase znovu dostává krátký úsek metra.
Seriál o povodních v srpnu 2002 v Praze se blíží do své poloviny. Podívejme se, co přinesl pátek 16. srpna 2002.
Pohled do zaplaveného eskalátorového tunelu stanice Florenc. Foceno 16. srpna 2002.
S klesající hladinou Vltavy připravuje Dopravní podnik hlavního města Prahy mnoho opatření, jak dopad zaplavených úseků metra na cestující co nejvíce zmírnit.
Od ranního výjezdu je tak pro zlepšení spojení centra Prahy s Dejvicemi prodloužena linka 176 do trasy Karlovo náměstí - Stadion Strahov - Dejvická. Na náhradní autobusovou dopravu X-B (Zličín- Anděl) je nasazeno 23 většinou kloubových autobusů.
V pozadí snímku je vidět stojatá voda v Karlíně. Foceno 16. srpna 2002.
S opadávající vodou se ale do centra začali vracet řidiči, a tak bylo nutné kvůli sílící individuální dopravě zrušit prodloužení autobusů z Dejvické na Hradčanskou. Cestující byli řidiči autobusů proto na Dejvické odkazováni pro pokračování cesty na tramvaje.
Během dopoledne pak došlo k obnovení spojení Velké Chuchle se Smíchovem. Z důvodu poškození a množství naplavenin na Strakonické ulici ovšem linka 172 jezdila odklonem přes Slivenec. Večer se autobusy vrátily také do Braníku.
Proud byl během kulminace tak silný, že vytrhával i přístřešky. Foceno 16. srpna 2002.
Metro se rozjíždí. Úderem 16.00 hodiny dochází k obnovení provozu metra na trase B v krátém úseku Černý Most - Rajská zahrada - Hloubětín. V provozu jsou dvě soupravy, které pendlují po obou kolejích.
Metro začíná vozit cestující také na opačné straně Prahy. Jedna souprava začíná po obou kolejích znovu jezdit mezi Zličínem a Novými Butovicemi. Souběžně s tím pak i nadále jezdí také náhradní autobusová doprava X-B. Od 20.00 hodin je její trasa zkrácena.
Křižovatka Vltavská s páchnoucím blátem po opadnutí vody. Foceno 16. srpna 2002.
Už od odpoledních hodin začaly přípravy na zprovoznění první důležité křižovatky. K tomu skutečně po půl deváté večer dochází a tramvaje se tak konečně vrací na Malou Stranu. Zprovozněn byl úsek Újezd - Malostranská - Chotkovy sady. Do své trasy se tak vrátily linky číslo 22 a 23.
O dvě hodiny později se podařilo od bláta a nečistot vyčistit také nábřeží u Úřadu vlády ČR a linka číslo 12 se mezi Malostranskou a Strossmayerovým náměstí vrátila do své trasy přes Čechův most.
Zaplavený podchod Vltavská. Jak to asi vypadá ve stanici...? Foceno 16. srpna 2002.
Povodeň se v těchto dnech dovalila do Ústeckého kraje, kde pustoší možná ještě větší silou, než v Praze. Okolí Litoměřic se proměnilo v jedno velké jezero. V Praze voda i nadále klesá, což se nedá říct o metru. Odčerpávání vody ze stanic se teprve připravuje.
Stojatá voda u Vltaské bude dopravu brzdit ještě dva dny. Foceno 16. srpna 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu a dále panu Tomáši Rejdalovi. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.
Vzpomínáte? Povodně v Praze: 15. srpna 2002
PRAHA - Ačkoli Vltava má již po kulminaci a hladina začíná klesat, pod zemí se dokonává dílo zkázy. Postupně jsou zaplavovány stanice metra, kde byla voda jen v kolejišti. Autobusy se naopak pomalu vrací do svých tras.
Pojďme se ve čtvrtém díle seriálu Informačního portálu Vlčoun.cz podívat na novinky, jaké přinesl čtvrtek 15. srpna 2002.
Letecký pohled na oblast Florence (dole) a Vltavské (nahoře). Foceno 15. srpna 2002.
Pro zaplavení komunikací v oblasti Florence musely trasu změnit noční linky číslo 509 a 511, které místo Florence končily v zastávce Masarykovo nádraží. Ostatní noční tramvajové a autobusové linky se nemění.
Dopravní podnik již podruhé přes noc nechává tisknout letáky se schematem provozu a distribuuje je do jednotlivých vozoven. Velkou část dostávají také informátoři, kteří hned ráno vyráží do ulic (především k uzavřeným stanicím metra) a rozdávají je cestujícím.
Již druhé schema metra, tramvají a důležitých autobusů (reprofoto).
Voda v metru už jen dokonává dílo zkázy. Postupně tak zaplavuje stanice Anděl, Karlovo náměstí, Národní třída a Vysočanská na trati B a Malostranská, Staroměstská, Můstek a k večeru také Muzeum na trase A.
Na trase B se snaží dostat skrz tlakový uzávěr do stanice Smíchovské nádraží. Silný nápor vody ale udrží. Od zahájení denního provozu vyjíždí opět do úseků Skalka - Náměstí Míru (A), Zličín - Nové Butovice (B) a Háje - Pražského povstání - Muzeum (C) vlaky metra.
Zaplavený Karlín lákal nejen Pražany, ale také televizní štáby. Foceno 15. srpna 2002.
Náhradní dopravu zajišťují pouze autobusy na lince X-B z Nových Butovic k Andělu, prodloužené autobusové linky z Černého Mostu na Lehovec a odkloněné tramvajové linky v oblasti Pražského povstání.
Česká i zahraniční média se soustředí na informování o povodňové situaci v České republice a Praze. I díky tomu se stal Karlín symbolem pražských povodní v srpnu 2002. Zraky diváků sledují zaplavený Karlín i do výše prvního patra s otevřenými ústy.
Zaplavené Ústřední autobusové nádraží Florenc. Foceno 15. srpna 2002.
Výpadek proudu je další ránou pro tramvaje. V 10.40 hodin se tak zastavují tramvaje v dlouhém úseku ze Špejcharu přes Strossmayerovo náměstí až k Masarykovu nádraží. Tramvajová síť je v tuto chvíli paralyzována a rozdělena do tří samostatných úseků. Dispečink operativně stahuje autobusy na náhradní dopravu X-26, která jezdí ve vyloučeném úseku.
Po hodině a půl je částečně obnoven tramvajový provoz mezi Špejcharem a Výstavištěm, kam se prodlužují všehny linky z Dejvic, Petřin i Bílé Hory. Náhradní autobusová linka X-26 je zkrácena jen do trasy Výstaviště - Senovážné náměstí. Provoz se podařilo obnovit až v 18.40 hodin.
Sokolovská ulice protínající Karlín pod vodou. Foceno 15. srpna 2002.
Během dne dochází k návratu některých autobusových linek. Jde především o oblasti Braníku, Zbraslavi a centra Prahy. Tady se vrací autobusová linka 176 přes Jiráskův most zpět na Karlovo náměstí. Ruší se tak operativní zajíždění Na Knížecí, ke kterému došlo 13. srpna od 14.00 hodin.
Voda v Braníku začala pozvolna ustupovat. Foceno 15. srpna 2002.
Večer dochází z technických důvodů k opětovnému zastavení provozu metra na trase B mezi Novými Butovicemi a Zličínem. Autobusová linka X-B je tak prodloužena do trasy Anděl - Zličín.
Další den se připravuje výrazná úleva tramvajové dopravě. Tramvaje se totiž znovu rozjedou přes Malostranskou...
Tak trochu zoufalý humor. Prodejna nakonec zůstala v suchu. Foceno 15. srpna 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu a dále panu Tomáši Rejdalovi. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.