Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Turecká Bozankaya vyjíždí
zkušebně na linku 58

 Až dvacet nových trolejbusů
dorazí do Jihlavy

 Pro trať na Strahov
už DP hledá zhotovitele

 Hradec Králové se dočká
31 nových trolejbusů

Povodně před 23 lety zaplavila Prahu a metro

PRAHA - Srpen roku 2002 se nesmazatelně zapíše nejen do historie republiky. Hlavní město Praha v polovině srpna čelilo katastrofální povodni, která zaplavila ulice města, tramvajové tratě i tunely metra. 

Připomeňte si ve Speciálu Informačního portálu Vlčoun.cz průběh povodní v roce 2002 včetně rozhovorů s řidičem autobusu a informátorem...


Zaplavená stanice metra Křižíkova (srpen 2002, foto: Tomáš Rejdal)

Největším zásahem do fungování města bylo zaplavení metra. Postupně byly z bezpečnostních důvodů během 13. srpna uzavřeny stanice Inalidovna na trase B a Malostranská a Staroměstská na trase A. Vlaky stanicemi projížděly. Protipovodňový štáb pak pro bezpečnost cestujících večer rozhodl o dřívějším ukončení provozu metra. Pár minut po 22.00 hodině je ukončen provoz na trase A mezi Dejvickou a Náměstím Míru a na trase B mezi Smíchovským nádražím a Florencí.

Zatímco vedení města a potažmo i Dopravního podniku hlavního města Prahy se snažilo zabránit průsakům a u stanic v záplavové zóně instalovaly protipovodňové stěny, voda večer proniká do metra! Zaplavuje obratové koleje a posléze také stanici Nádraží Holešovice a prodírá si cestu k Vltavské. Do trasy C se dostala překonáním ochranné hráze při stavbě nového úseku metra na Ládví. Po chvíli zaplavuje také stanici Florenc a zastavuje se až před Hlavním nádražím. V tuto chvíli metro končí na Pražského povstání.


Zaplavená tramvajová trať do Modřan (srpen 2002, Tomáš Rejdal)

Jen několik minut po půlnoci na 14. srpna dochází k zastavení provozu metra na trase B mezi Novými Butovicemi a Smíchovským nádražím a mezi Florencí a Českomoravskou. Ve stanici Florenc zůstávají odstavené dvě vlakové soupravy, se kterými se počítá po brzkém obnovení provozu. Voda si ve stejnou chvíli prodírá cestu do stanice Invalidovna a skrz ní pak do Křižíkovy ke stanici Florenc. Ušetřen není ani druhý směr k Palmovce, kde však narazí na uzavřený tlakový uzávěr. V průběhu noci voda proráží kabelové průchodky na Palmovce a zaplavuje stanice Palmovka, Česmokoravská a Vysočanská, kde se dostává do úrovně poloviny eskalátorového tunelu. Následně jsou přes vestibul zaplaveny i soupravy ve stanici Florenc. 

V průběhu odpoledne kulminovala řeka Vltava v Chuchli přibližně na 5300 metrech krychlových za sekundu - obvyklý stav je 112 metrů krychlových - ve výšce přibližně 790 cm - obvyklý stav je 59 cm. Od této chvíle začala Vltava poměrně rychle klesat, což se bohužel v centrální části Prahy podepsalo na statice budov. Několik z nich, především v oblasti Karlína, se zřítilo, jiné bylo nutné strhnout. V následující dnech voda dokonává dílo zkázy. Mezi posledními zaplavenými stanicemi je Anděl, Karlovo náměstí na trase B a k večeru také Muzeum na trase A.


Opadávající voda ve vestibulu stanice (srpen 2002, DPP/archiv)

V následující dnech došlo k opadávání vody, která jen odkrývala zbývající zkázu. Praha pak začala s obnovou tramvajových tratí, ale především s obnovou provozu metra na všech trasách. V pražském metru, páteřním dopravním systému městské dopravy, se podařilo po 223 dnech od katastrofálních povodní plně obnovit provoz. Píše se 22. března 2003. Provoz metra je obnoven v plném rozsahu, protože byly předány poslední dvě opravené stanice: Křižíkova a Invalidovna. Díky metru se zároveň vrací život do oblasti Karlína.

Informační portál Vlčoun.cz se v rámci desetiletého výročí věnoval připomínce těchto povodní. Součástí denního přehledu, který zahrnuje průběh povodní den za dnem a později po měsících, jsou i dva rozhovory. Jeden se zabývá povodněmi pohledem řidiče autobusů, druhý rozhovor pak popisuje fungování oddělení přepravní kontroly, kdy se z revizorů stali nepostradatelní informátoři. 

Čtěte také...
Povodně 2002 v Praze. Zavzpomínejte s námi... (vydáno v srpnu 2012)
  (zdroj: www.vlcoun.cz)


Opadnutá voda na Vltavské (srpen 2002, Tomáš Rejdal)

Praha teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Redakce Praha:

201 praha
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- František Živnůstka
- Martin Röslein

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!