U Muzea se začíná stavět nová tramvajová trať
PRAHA - V plném proudu je výstavba tramvajové tratě u Národního muzea v Praze. Jde o část, která naváže na obnovovanou tramvajovou trať v horní části Václaváku. Hotovo bude za dva roky.
Tramvajovou trať Muzeum postaví sdružení Společnost pro TT Muzeum, jejímiž společníky jsou firmy PORR, PORR Bau a Hans Wendel CZ...
Zahájení výstavby nové tratě u Muzea (14. června 2025, DPP/Dominika Brabcová)
Dopravní podnik hlavního města Prahy výstavbu tratě zahájil ve čtvrtek 12. června. Její realizace navazuje na výstavbu tratě na Václavském náměstí, se kterou tramvajová trať Muzeum tvoří jeden provozní celek. Kromě toho je trať Muzeum úzce koordinována s demolicí mostu X675 pod Legerovou ulicí a zrušením podchodu P524 pod magistrálou nedaleko křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice. Práce začaly odstraňováním stávající tratě podél Legerovy ulice a potrvají 20 měsíců zhruba do března 2027. Z důvodu stavby je navíc přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova - Muzeum.
V první etapě Dopravní podnik hlavního města Prahy odstraní stávající tramvajovou trať v úseku mezi Škrétovou a Vinohradskou ulicí vedenou podél Legerovy ulice. Na jejím místě budou vybudovány dočasné dva pruhy magistrály, po kterých bude vedena objízdná trasa. V další etapě, trvající zhruba do konce března 2026, bude Technická správa komunikací provádět práce na obou mostních objektech. Dopravní podnik přitom využije záboru této části magistrály, naváže na zhruba 80 metrů dlouhý úsek kusých kolejí, které zde byly položeny jako základ budoucí tratě na Václavské náměstí už v roce 2018 během generální opravy historické budovy Národního muzea a jeho nejbližšího okolí a vybuduje kolejové rozvětvení v křižovatce Legerovy a Vinohradské ulice.
Zahájení výstavby nové tratě u Muzea (14. června 2025, DPP/Dominika Brabcová)
Ve třetí etapě, kdy se magistrála vrátí do původní stopy s novými povrchy, začne výstavba nové tramvajové tratě v úseku mezi Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Trať zde bude v nové poloze s větší osovou vzdáleností vzhledem na vložený kolejový trojúhelník. Prostor současných tramvajových zastávek Muzeum vedle Legerovy ulice a celé oblasti křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice bude přestavěn. Nové zastávky s pracovním názvem Škrétova budou zcela bezbariérové, na rozdíl od současnosti umístěny proti sobě.
"Nová tramvajová trať Muzeum přinese nejen rychlejší a pohodlnější spojení mezi Vinohrady a centrem, hlavně ale výrazně zlepší orientaci a komfort pro cestující. Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně – to se teď zásadně změní. Dáváme lidem kvalitní městský prostor, kde se lépe pohybuje pěšky, veřejnou dopravou i na kole. Jde o další krok k tomu, aby se Praha stala moderním, udržitelným a přívětivým městem pro každodenní život," řekl první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.
Zahájení výstavby nové tratě u Muzea (14. června 2025, DPP/Dominika Brabcová)
Obě nové tramvajové tratě Václavské náměstí a Muzeum tvoří jeden provozní celek. "Od počátku jsme je tak připravovali, a také je zprovozníme najednou na konci června 2027. Tramvajová trať Muzeum má ve srovnání s Václavským náměstím o více než třetinu kratší dobu výstavby, proto s ní začínáme o rok později. Doba výstavby tramvajové trati Muzeum je 20 měsíců. Důvodem není to, že by samostatně postavit 400 metrů dvoukolejné tratě a kolejový trojúhelník trvalo 20 měsíců, ale podmínkou je realizace dvou paralelních investičních akcí TSK, se kterými se úzce koordinujeme," doplnil pak technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.
"Během prací vybudujeme provizorní komunikaci pro automobilovou dopravu mimo magistrálu, v místě dočasně přerušené tramvajové tratě, kterou odstraní dopravní podnik. Důvodem je, aby během bouracích prací mostní konstrukce stavby nové tramvajové trati nedošlo k přerušení automobilového provozu na Severojižní magistrále, ale naopak byl na ní vždy zachován provoz ve dvou pruzích v každém směru," upřesnil průběh prací Josef Richtr, náměstek generálního ředitele a místopředseda představenstva Technické správy komunikací.
Zahájení výstavby nové tratě u Muzea (14. června 2025, DPP/Dominika Brabcová)
Most X675 byl postavený v letech 1977 až 1978 společně s magistrálou nad nikdy nedokončeným a nevyužívaným podzemním prostorem pod Legerovou ulicí, který měl sloužit pro vybudování podzemních garáží v tomto místě uvažovaných pro Federální shromáždění. Garáže nicméně nikdy postaveny nebyly a tento prostor v současnosti už nelze smysluplně využít. Po desetiletích nevyužívání bude proto most odstraněn. V koordinaci s demolicí mostního objektu a zrušením podchodu P524 pod Legerovou ulicí k Vinohradské dojde k částečnému využití prostor pro vybudování nového, trvalého zázemí pro zahradnickou firmu. Toto zázemí bude sloužit pracovníkům pečujícím o zeleň v Čelakovského sadech. Bude zde sklad materiálu a nářadí, kuchyňka a hygienické prostory.
K výstavbě nové tramvajové tratě se pak váže dlouhodobá výluka tramvajové dopravy. Až do března 2027 je tak přerušen tramvajový provoz v úseku Muzeum - I. P. Pavlova. Tramvajová linka číslo 11 je mezi Florou a I. P. Pavlova odkloněna přes Orionku, Vinohradskou vodárnu, Šumavskou a Náměstí Míru. Tramvajová linka číslo 13 je pak zkrácena a ve směru od Olšanských hřbitovů je zkrácena na kolejovém přejezdu do provizorní zastávky Muzeum. Náhradní autobusová doprava není zavedena.
Zahájení výstavby nové tratě u Muzea (14. června 2025, DPP/Dominika Brabcová)