Pražský DP plánuje další dvě trolejbusové linky
PRAHA - Další dvě trolejbusové linky v Praze jsou blíže k realizaci. Dopravní podnik v současné době hledá firmu, která postaví infrastrukturu pro budoucí trolejbusové linky číslo 51 a 53.
Zmíněné trolejbusové linky nahradí ty stávající autobusové linky 131 z Hradčanské na Bořislavku a 176 z Karlova náměstí ke Stadionu Strahov...
Trolejbus SOR na lince číslo 58 v Letňanech (15. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Předpokládaná hodnota první uvedené veřejné zakázky je 230 milionů korun, druhé pak 320 milionů korun. Dopravní podnik hlavního města Prahy předpokládá zahájení výstavby obou trolejbusových tratí v průběhu letošního roku s cílem jejich dokončení a zprovoznění do konce června 2026. Autobusová linka číslo 131 se poté změní na trolejbusovou číslo 51. Obdobně autobusová linka číslo 176 na trolejbusovou číslo 53. Cílem dopravního podniku je na oba projekty získat spolufinancování z dotací Evropské unie z Národního plánu obnovy.
Trasa autobusové linky číslo 131 z Bořislavky na Hradčanskou je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6. Část trasy je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936, takže i lokalita Bořislavky a Hanspaulky je úzce spjatá s trolejbusy a historicky zde utvářely veřejný prostor. Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce zhruba osm kilometrů, přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka - Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.
Výjezd tříčlánkového trolejbusu z Nádraží Veleslavín (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
"Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD ve Střešovicích," doplnila tisková mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, která se nachází v podstatě v polovině délky trasy, ve které dopravní podnik předpokládá vznik trolejového vedení. Měnírna bude zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět.
Trasa autobusové linky číslo 176 z Karlova náměstí na Stadion Strahov je obdobně jako u linky číslo 131 terénně náročná. Ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku, na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou číslo 54 sloučena do linky číslo 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily. Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince číslo 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů, přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Nabíjecí trolejbu vznikne i na Karlově náměstí.
Linka číslo 58 spojuje Palmovku s Čakovicemi (15. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)