Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Bankovní kartou v Mostě
zaplatíme za rok a půl

 Budějovice od ledna zdraží
jízdné o polovinu

 Start nové dopravy
proběhl téměř bez problémů

 Ostravská vánoční tramvaj
znovu jezdí ulicemi města

Tramvaje na Pankrác od ledna nahradí metro

PRAHA - Pražský dopravní podnik před víkendem zprovoznil novou tramvajovou trať. Fakticky jde jen o 260 metrů, od poloviny ledna to ale bude strategicky důležitá trať při náhradě uzavřené stanice metra. 

Během roční výluky, která začne již 6. ledna, bude stanice metra Pankrác uzavřena z důvodu stavby přestupních chodeb na novou stanici metra D...


Zahájení tramvajového provozu na Pankrác (14. prosince 2024, DPP/Petr Hejna)

Tramvajová trať doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Dopravní podnik ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hlavního města Prahy a osazeny informačním elektronickým panelem. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které dopravní podnik předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C.

Dopravní podnik upravil okolí zastávky Pankrác

Největší část stavby prodloužení tramvajové tratě zabraly přeložky řady inženýrských sítí: slaboproudu, vysokého napětí, kanalizace, vodovodu a především horkovodu. Během stavby bylo nutné vybudovat dočasný provizorní horkovod, aby nedošlo k přerušení dodávek tepla odběratelům v oblasti a vybudovat jeho zcela nové rozvody. Druhou největší částí stavby bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky.

Po vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu tramvajové tratě. Dopravní podnik v tomto místě obnovil také povrch vozovky a kolem tratě vysázel stromy. Hrubá stavba podchodu je nyní hotova ze zhruba 60 procent, a to část z vestibulu stanice Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena v průběhu příštího roku a zprovozněna současně s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026.


Zahájení tramvajového provozu na Pankrác (14. prosince 2024, DPP/Petr Hejna)

"I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh. Investice do tramvajové sítě jsou pro nás zkrátka klíčové. Většina cestujících se totiž v Praze přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu," řekl Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora.

S přestupní stanicí Pankrác se v minulosti nepočítalo

Od pondělí 6. ledna 2025 od zahájení provozu metra bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu. Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištěm. Stavaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb.

Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů. V současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourány tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště. Kromě toho Dopravní podnik hlavního města Prahy nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně zrekonstruovat vytápění a kanalizaci stanice, ve vestibulu pak toalety, které budou nově bezbariérové.


Zahájení tramvajového provozu na Pankrác (14. prosince 2024, DPP/Petr Hejna)

Další stavební úpravy stávající stanice Pankrác C, které budou probíhat během její roční uzávěry, se týkají budovaní přestupů s trasou D. Zajímavostí je, že tato stanice nebyla nikdy v minulosti plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, je nutné například provést zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie. Ve stávajícím vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády vznikne přímý výstup ze stanice Pankrác D.

O úroveň níže, na jižním konci nástupiště u výtahu stavaři odstraní stávající stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice. Technické místnosti, které jsou za touto zdí se promění v první část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní deska vestibulu, dočasně přeložit nefekální jímku, která společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu podzemní vody v okolí stanice a v neposlední řadě vybudovat zdi po obou stranách kolejiště. Navazující druhá část přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C za stanicí Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestující dovede ke stanici Pankrác D.

Tramvaj bude tvořit páteřní náhradní dopravu

Během uzávěry stanice Pankrác budou jako náhradní doprava sloužit spoje pravidelné tramvajové linky číslo 19. "Dopravní podnik hlavního města Prahy ji od 6. ledna 2025 posílí vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně pouze v trase Pankrác - Pražského povstání - Náměstí Bratří Synků," nastínila budoucí dopravní opatření tisková mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Místo uzavřené stanice metra Pankrác proto dopravní podnik doporučuje cestujícím využívat sousední stanici Pražského povstání a na nebo z Pankráce následně jet tramvajovou linkou číslo 19.


Zahájení tramvajového provozu na Pankrác (14. prosince 2024, DPP/Petr Hejna)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!