Nová historická Škoda 706 RTO vyjede v neděli
PRAHA - Pražský dopravní podnik doplnil vozový park retro autobusů o vozidlo Škoda 706 RTO MTZ, které bylo vyrobeno na sklonku roku 1970. Původně jezdilo pod ev.č. 141 na pravidelných linkách MHD v Jihlavě.
Poprvé si jej budou moci prohlédnout cestující v neděli 20. října, kdy bude poprvé vypraven na retrolinku K. Kromě toho bude jezdit i v rámci zážitkové turistiky...
Zbrusu nový historický autobus v Praze (18. října 2024, DPP/Petr Vítů)
Nejnovější přírůstek vozového parku retro autobusů DPP je totožný s vozidly, které v 60. letech 20. století jezdily v pravidelném provozu veřejné dopravy v Praze. V jihlavském dopravním podniku sloužil do roku 1977, kdy byl odstaven. Následně v roce 1978 jej jihlavský dopravní podnik prodal do nedalekého JZD Dolní Cerekev, kde autobus sloužil jako šatna pro zemědělce na poli. V 90. letech autobus zakoupil soukromý majitel, který s ním v Jihlavě výhledově plánoval retro a zážitkové jízdy. V roce 2021 na vozidle nechal provést kompletní generální opravu.
"Záměr na retro jízdy v Jihlavě nevyšel, kompletně zrenovovaný autobus byl nakonec určen na prodej. Toho jsme využili, protože těchto autobusů po generální opravě v téměř bezvadném technickém stavu už mnoho není. Hodil se do našeho záměru doplnit vozový park retro autobusů DPP právě o tento typ. Díky tomu můžeme zatraktivnit provoz na lince K, kromě toho jej plánujeme využívat pro zážitkovou turistiku, kterou chceme po úspěšném vzoru u tramvají rozvíjet také s autobusy, například po stopách některých tehdejších autobusových linek," řekl technický ředitel DP Jan Šurovský.
Již v neděli vyjede na historické lince K (18. října 2024, DPP/Zdeněk Bek)
V dílnách v garáži Hostivař Dopravní podnik hlavního města Prahy na vozidle vyměnil jedno rozměrově nepřesné zadní okno a opatřil jej samolepkami tak, aby vypadalo stejně z přelomu 60. a 70. let 20. století. Nově nese symbolické evidenční číslo 4781, které odpovídá poslední sérii tohoto typu autobusů dodané do pražského dopravního podniku v roce 1968. Jednalo se tehdy o 39 vozidel, která nesla evidenční čísla 4760 - 4799. V rámci vnitropodnikové evidence nese evidenční číslo 9008, nejedná se o evidenční číslo v rámci PID.
"Náš, nový‘ erťák poprvé nasadíme do provozu tuto neděli 20. října na retro lince K. Nahradí na ní kloubovou Karosu ev.č. 6380, kterou naopak plánujeme prodat. Na lince K se bude autobus objevovat pravidelně do konce letošní sezóny, v příštím roce pak opět od března. Zcela určitě bude také součástí slavnostních jízd autobusů u příležitosti 100 let od zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze, které si připomeneme o víkendu 21. a 22. června 2025," uzavřel vedoucí jednotky Historická vozidla Petr Malík.
Interiér je zrestaurovaný a dobový (18. října 2024, DPP/Petr Vítů)
Tento typ autobusů vývojově navazoval na vozidla Škoda 706 RO. Takzvané erťáky tvořily základ vozového parku dopravních podniků v 60. letech 20. století. Autobusy 706 RTO jsou symbolem zásadního rozvoje autobusové dopravy v Praze v 60. letech 20. století. Základ autobusů tvořil podvozek Škoda 706 RTO vyráběný v tehdejším národním podniku LIAZ v závodě v Mnichově Hradišti. Motor, který měl uložen nad přední nápravou, byl vznětový řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, vybaven dynamem a spouštěčem PAL Magneton. Objem válců byl 11 781 cm3, výkon 117,6 kW (160 koní), vozidlo dosahovalo maximální rychlosti 66 km/h.
První autobusy Škoda 706 RTO MTZ dopravní podnik zařadil do svého vozového parku a na pravidelné linky v roce 1959, a to celkem 23 vozů ve dvou sériích, původní ev..č. 127 až 151). Poslední sérii 39 vozidel dopravní podnik odebral v roce 1968. Celkem pražský dopravní podnik odebral a provozoval 489 autobusů tohoto typu. Na dodávky tuzemských autobusů 706 RTO navázaly v letech 1973 až 1975 ještě dodávky licenčně vyráběných autobusů Jelcz MEX 272 shodné, a ve své době již velmi zastaralé koncepce. Provoz typové řady vycházející z typu 706 RTO byl ukončen v roce 1979.
Kromě linky K bude jezdit i v rámci zážitkové turistiky (18. října 2024, DPP/Zdeněk Bek)