V nové lakovně již pražský DP lakuje první vozy
PRAHA - Pražský dopravní podnik v Hostivaři uvedl do provozu svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje. Umožní opravovat lak naráz na všech třech typech tramvajích bez nutnosti rozčlánkování.
Výstavba lakovacího boxu trvala přibližně 12 měsíců, jejím zhotovitelem je Metrostav. Celkové stavební náklady činí 388 milionů korun...
Nová lakovna pražského dopravního podniku (23. dubna 2024, DPP/Petr Hejna)
Nový lakovací box je dvoupodlažní budova umístěna mezi stávající zkušební kolejí a budovou Opravny tramvají, naproti velkokapacitnímu odstavenému kolejišti. Jeho délka je 131,2 metru, šířka 8,14 metrů a výška 12,8 metrů. V přízemí se nachází tři lakovací kabiny, každá o délce 40 metrů, které jsou navzájem odděleny technologickými místnostmi sloužícími pro ovládání režimů jednotlivých kabin, pro odstavení posunovacích zařízení nebo mytí stříkacích pistolí. Vzhledem k tomu, že se jedná o průjezdný třístupňový lakovací box, každá jeho kabina je určena pro konkrétní typ činností a podle toho i vybavena odpovídajícími technologiemi.
V první kabině (první stupeň) bude probíhat hrubá příprava vozidel na lakování a stříkání jejich spodních částí, proto je vybavena pneumatickými zvedáky tramvají. Ve druhé kabině (druhý stupeň) bude následovat příprava na lakování, tj. broušení, tmelení a sušení. Poté se tramvaj přesune do poslední kabiny (třetí stupeň), kde technici DPP provedou na vozidle vlastní lakování a sušení, které probíhá při teplotě až 60 °C. Druhá a třetí kabina jsou vybaveny montážními plošinami.
Je nutné investovat i do technologického zázemí
"Do rozvoje tramvajové dopravy v posledních letech mohutně investujeme. Díky tomu jsme v loňském roce mohli zprovoznit hned tři nové tramvajové tratě a v tom letošním zahájíme realizaci dalších dvou. Připravujeme také tramvajový okruh, jehož část již realizujeme na vznikajícím Dvoreckém mostě. Po téměř 20 letech jsme také vysoutěžili nové vozy pro Prahu. Nicméně je potřebné investovat i do modernizace technologického zázemí. Proto stavíme novou vozovnu Hloubětín a dnes zahajujeme provoz nového průjezdného lakovacího boxu, který je šetrný k životnímu prostředí a který nám výrazně zjednoduší a urychlí práci," uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Nová lakovna pražského dopravního podniku (23. dubna 2024, DPP/Petr Hejna)
Dopravní podnik měl v Hostivaři dosud celkem 10 lakovacích boxů, které slouží pro lakování jednotlivých dílů nebo maximálně jednoho článku tramvaje nebo vozidla o maximální délce 18 metrů, tj. ekvivalentu T3. "Tyto byly v minulosti naprojektovány pro lakování vozidel T3 nebo T6A5. Bohužel tato technologie nám neumožňovala lakovat vícečlánkové tramvaje délky 30 metrů v nerozčlánkovaném stavu. V současné době tramvaje typu 14T a 15T najíždějí na nejvyšší stupeň povinné prohlídky, která je jedenkrát za životnost těchto vozidel a otevření nového průjezdného lakovacího boxu je pro tyto práce ideálně načasováno," doplnil technický ředitel Jan Šurovský.
Každá ze tří kabin je vybavena čtyřmi vzduchotechnickými jednotkami s rekuperací a zvlhčovačem vzduchu pro optimální lakovací prostředí, přičemž každá vzduchotechnická jednotka má svůj plynový ohřev. Pro každou kabinu bude sloužit jeden demineralizátor vody, která se bude používat pro míchání barev a jeden centrální vysavač hrubých nečistot po tmelení a broušení. Lakovací box je vybaven záchytným systémem a dalšími bezpečnostními prvky pro odpojení lakovacího procesu či pojezdu pneumatických plošin.
Vybudována byla také zbrusu nová objízdná kolej
Výstavba nového průjezdného lakovacího boxu sníží celkové náklady na údržbu vozidel, zvýší kvalitu a životnost laku ve srovnání s celopolepem vozidla, který dopravní podnik využíval například na tramvajích 14T při jejich tzv. malé modernizaci. "Ostatně prvním vozem, na který budeme v lakovacím boxu aplikovat celolak, bude tramvaj 14T ev. č. 9136," doplnil Šurovský. Kromě průjezdného lakovacího boxu nechal dopravní podnik vybudovat v Opravnách tramvají také objízdnou kolej, která nově propojuje velkokapacitní odstavné kolejiště postavené v roce 2019 a má nové geometrické napojení na stávající zkušební trať.
Nová lakovna pražského dopravního podniku (23. dubna 2024, DPP/Petr Hejna)