Na pražské letiště vyjely tříčlánkové trolejbusy
PRAHA - Středeční prezentací všech tříčlánkových trolejbusů a přestřižením pásky začaly v Praze na letiště jezdit trolejbusy. Pomyslnou štafetu si trolejbusová linka 59 převzala od té rušené 119 během 24 minut.
Autobusová linka číslo 119 provozována od šedesátých let, typická pro spojení metra s letištěm, krátce po 15.00 hodině úplně zmizela ze schémat MHD...
Výjezd z terminálu Nádraží Veleslavín (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik hlavního města Prahy ve středu 6. března odpoledne zahájil provoz na druhé, nově vybudované trolejbusové trati ve městě mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhují ji velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m na lince číslo 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku číslo 119. Výměnu vozidel dopravní podnik provedl v průběhu 24 minut v čase od 14.41 do 15.05 hodin. Ještě nikdy tak pompézně dopravní podnik neukončoval provoz autobusové linky tak, jako nyní.
"Nasazením nejdelších trolejbusů v ČR na už druhou trolejbusovou linku ve městě skokově zvýšíme na lince 59 přepravní kapacitu na každém vypraveném spoji o zhruba třetinu, a to při zachování stejného jízdního řádu jako na dosavadní autobusové lince 119. Cestující dostanou moderní, pohodlná, tichá, 100% nízkopodlažní a lokálně bezemisní vozidla, která na rozdíl od dosavadních kloubových autobusů mají více míst primárně určených pro odkládání zavazadel navíc lépe rozložených po celé délce trolejbusu. Pro lepší informovanost cestujících jsou vybavena informačním systémem se čtyřmi obrazovkami rovnoměrně rozloženými v každém segmentu vozidla," řekl náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.
Tříčlánkový trolejbus u zastávky Terminál 3 (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
„Obě investiční akce k trolejbusové lince číslo 59 se podařilo kompletně připravit a zrealizovat za pouhých a necelých 4,5 roku od rozhodnutí Rady hlavního města Prahy o elektrifikaci autobusové linky číslo 119 ze 16. září 2019. A to s ohledem na to, že samotná výstavba infrastruktury zabrala rok a tři měsíce a výroba 20 nadrozměrných velkokapacitních trolejbusů přesně dva roky," zdůraznil generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski s tím, že pro obě investiční akce dopravní podnik žádá Evropskou unii o dotace prostřednictvím Národního plánu obnovy. "Dotace na oba projekty máme již přislíbeny, a to ve výši 510 milionů korun na nákup 20 trolejbusů a téměř 352 milionů korun na výstavbu infrastruktury na trolejbusové trati," dodal.
Kromě toho, že na lince číslo 59 jezdí vůbec poprvé vozidla Škoda - Solaris 24m, která jsou nejen nejdelšími trolejbusy v ČR, ale vůbec nejdelšími vozidly provozovanými ve veřejné dopravě na silnicích v ČR a pražský dopravní podnik je jejich prvním provozovatelem, má samotná trať ještě jeden unikát. "Zatím pouze na této trati celkem na deseti místech dochází ke křížení 600 V trakčního vedení pro tramvaje a 750 V trolejového vedení pro trolejbusy. Ve městech v ČR, kde mají smíšený provoz tramvají a trolejbusů jsou obě trakční vedení pod napětím 600 V, a tam kde mají trolejové vedení pro trolejbusy 750 V, zase neexistuje tramvajový provoz," zmínil například technický ředitel Jan Šurovský.
Linka 59 nahradila autobusovou 119, který je zrušena (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Nejdelší trolejbusy jsou podle ředitele společnosti Škoda Electric ze Škody Group Radka Svobody skvělým řešením pro zajištění ekologické dopravy na pražské letiště. "Vozidla jsou navržena s důrazem na maximální kapacitu, energetickou efektivnost a snížení emisí. Trolejbusy Škoda–Solaris 24m, jsou také vybaveny nejnovějšími technologiemi, včetně systémů pro rekuperaci energie a baterií, které slouží pro jízdu mimo trakční vedení. Věříme, že nasazení trolejbusů přinese cestujícím spoustu výhod, především pohodlí a jednoduchost," řekl Svoboda.
V rámci investiční akce elektrifikace autobusové linky číslo 119 pražský dopravní podnik vybudoval celkem 11,5 km trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín - Terminál 3, které pokrývá zhruba polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii. V odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky nabíjet. Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny.
Tématu trolejbusové dopravy v Praze se bude Informační portál Vlčoun.cz věnovat v rámci březnového Tématu měsíce. Podrobnější informace tak čtenáři najdou na webu již v pondělí 11. března.
Pomyslné střídání a ukončení linky 119 u Terminálu 3 (6. března 2024, Vlčoun/Filip Vlček)