Hlasem herce Vondráčka mluví už i autobusy
PRAHA - Na autobusových linkách definitivně utichl hlas Dagmar Hazdrové. Pražský dopravní podnik jej od pondělí 9. října změnil v rámci druhé etapy, v rámci té první došlo ke změně pouze na tramvajových linkách.
Dagmar Hazdrovou, která v hlavním městě zastávky hlásila zhruba třicet let, je tak nyní možné slyšet už pouze v autobusech příměstské dopravy...
Dagmar Hazdrová a Jan Vondráček při oficiálním vyhlášení ankety (červen 2022, DPP)
Prakticky bez předchozího upozornění došlo v hlavním městě ke změně, která rozdělila Prahu. Od pondělního ranního výjezdu 9. října začal hlas Jiřího Vondráčka provázet také cestující v autobusech. Naposledy z reproduktoru pro cestující Dagmar Hazdrová, dosavadní hlas pražské dopravy, promluvila v 5.35 hodin, kdy na Vítězné náměstí dojela končící noční autobusová linka 909. Podle informací na sociálních sítích se ale ještě během dne v některých autobusech její hlas stále vyskytoval. Pravděpodobně šlo o chybu při nahrávání dat. Ostatně šlo by o pochopitelnou situaci, protože během jedné noci bylo nutné přehrát databázi hlášení ve více jak dvanácti stovkách autobusů.
Samotné nahrávání bezmála 11 tisíc hlášení – všech autobusových, tramvajových a trolejbusových zastávek a provozních hlášení používaných na městských a příměstských linkách v rámci Pražské integrované dopravy je rozděleno do tří fází. Tu první zahrnovalo namlouvání všech hlášení pro provoz tramvají, celkem bezmála dvě tisícovky nahrávek, které pražský dopravní podnik nasadil do vozidel letos na začátku ledna. "Další balík tvoří necelé dva tisíce nahrávek potřebných pro provoz autobusů na městských linkách v Praze. Od pondělí 9. října se tak nový hlas objevil na všech autobusových linkách provozovaných dopravním podnikem," uvedl tiskový mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Daniel Šabík.
Olšanské náměstí s Dagmar Hazdrovou (19. května 2015, Vlčoun/Filip Vlček)
Jana Vondráčka nyní čeká postupné namlouvání a nahrávání největšího balíku více než 7 tisíc nahrávek autobusových zastávek ležících mimo území hlavního města a využívaných v rámci systému Pražské integrované dopravy. Na regionálních autobusových linkách tak původní hlášení včetně zastávek na území Prahy budou nahrazována postupně, jak budou nahrávány jednotlivé skupiny mimopražských autobusových zastávek. A to podle konkrétních linek a dopravců tak, aby pokud možno na jednom spoji nedocházelo k míchání původních hlášení s novými.
"Také veškerá hlášení pro městské autobusové linky obdobně, jako tomu bylo u tramvají, nechal nechal dopravní podnik nejdříve jazykově zrevidovat lingvistkou a fonetičkou Veronikou Štěpánovou, pracující v oddělení jazykové kultury Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, která byla také členkou odborné komise v anketě na nový hlas autobusů a tramvají PID. Následně všechny nové nahrávky namluvené Janem Vondráčkem opět paní Štěpánová postupně pečlivě vyslechla a zkontrolovala jejich správnou výslovnost podle pravidel spisovné češtiny," doplnil Šabík s tím, že vzhledem k různým typům vozidel nasazovaných na městské autobusové linky se bude hlasitost provozních hlášení v následujících týdnech ještě postupně dolaďovat.
Jan Vondráček nyní promlouvá v tramvajích i autobusech DPP (červen 2022, DPP)
Herec a dabér Jan Vondráček se stal novým hlasem autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy na základě výsledků hlasování veřejnosti v anketě, kterou v květnu a červnu loňského roku zrealizoval Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s hlavním městem Prahou, ROPIDem a Integrovanou dopravou Středočeského kraje. Hlasovalo pro něj 62,15% z celkem dvou set tisíc hlasů respondentů, což v praxi znamenalo více než 124 tisíc cestujících. Vondráček pak nahradil Dagmar Hazdrovou po téměř třiceti letech.
Dagmar Hazdrová v rozhovoru pro Informační portál Vlčoun.cz před osmi lety vysvětlila, že k namlouvání zastávek se dostala díky své bohaté práci v rozhlase. "Oni taky nejspíš poslouchali rádio a tak mi nabídli spolupráci. Natočili pracovní snímek s třemi kandidáty a natočené hodnotili venku za zavřenými dveřmi autobusu. Jelikož shledali, že mne je z těch tří nejlíp slyšet, už dál nehledali a nechali si mne," uvedla Hazdrová pro Vlčoun.cz. Vzpomněla také, že museli například přemlouvat zastávku Kloboučnická, neboť technik usekl při přetáčení z matrice dlouhé 'a' a lidé si opět stěžovali. "Však já se na sebe v duchu taky často zlobím, proto se snažím neposlouchat," dodala.
Čtěte také...
- Dagmar Hazdrová: Bývala jsem uťápnutá šprtka (vydáno 18. prosince 2015)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
V rozhovoru pro Vlčoun přiznala, že bývala šprtkou (19. května 2015, Vlčoun/Filip Vlček)