Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Konec tramvají T6A5 v Brně
přijde do dvou let

 Budějovické 15Tr a 25Tr
dojezdí do příští rok

 Jihlavu trápí problémy
s parciálními trolejbusy

 RegioPanteři PID jezdí
na všech spojích do Kralup

Trolejbusy vyjely. Zatím jen v Prosecké ulici

PRAHA - Po 45 letech se v Praze opět rozezněl zvuk trolejbusů. Proseckou ulicí projely nejen moderní trolejbusy a elektrobusy, ale také historický vůz, který v roce 1972 uzavíral historii této trakce v Praze.

Úkolem opětovného obnovení trolejbusové dopravy v Praze je zjistit, zda by se takové vozy v kopcovitém terénu osvědčily...


Moderní parciální trolejbus v Prosecké ulici v Praze (15. října 2017, Michal Fořt).

Slavnostní zehájení provozu se uskutečnilo uplynulou neděli. První ze zapůjčených vozidel, elektrobus, respektive trolejbus s dynamickým nabíjením SOR TNB12, začne cestující vozit mezi Palmovkou a Letňany díky kilometr dlouhému trolejového vedení v Prosecké ulici. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách číslo 109 a 239. 

Dopravní podnik hlavního města Prahy v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů. Testování provozu elektrobusů s dynamickým dobíjením však bude pro dopravní podnik novinkou. Vozidlo pro dynamické nabíjení bude konstrukčně vycházet z principů parciálního bateriového trolejbusu, který je již standardně provozován v různých evropských, ale i v některých českých městech.


Nasazování sběračů probíhá plně automaticky (15. října 2017, Michal Fořt).

"Podpora elektromobility je pro město velmi důležitá a obzvlášť to platí v městské hromadné dopravě. Věřím, že se tento projekt osvědčí a postupně budou přibývat další elektrobusy, ale i infrastruktura pro jejich dobíjení," uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. Její náměstek Petr Dolínek dodal, že pražskou dopravu by měla obsloužit ekologická doprava. "Stávající elektrobusy zatím ještě nezvládají dlouhé pražské linky, dynamické dobíjení je zajímavou možností, jak tento problém vyřešit," vysvětlil důvod testování.

Trolejbusy po 45 letech jsou důležitým milníkem

Testování provozu elektrobusu s dynamickým dobíjením je důležitým milníkem pro rozvoj pražské MHD. "Zásadní novinkou je pro nás minimalizace délky trolejového vedení pro dynamické nabíjení, a to pouze 10% místo obvyklým 70% až 90%, a doplnění pravidelného statického nabíjení při provozních přestávkách na konečné," podotkl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva pražského dopravního podniku.


Parciální trolejbus ev.č. 9505 před nasazením sběračů (15. října 2017, Michal Fořt).

Nabíjecí infrastruktura pro projekt dynamického elektrobusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení za jízdy v Prosecké ulici o délce 1 kilometru ve směru do kopce a 600 metrů ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení v obratišti Palmovka o délce zhruba 20 metrů s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati, který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka - Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek dosavadního statického elektrobusu, které se přesunou na linky 109 a 239 jezdících do Dolních Počernic, respektive na Sídliště Rohožník.


Pamětníci přivítali také jízdy historického trolejbusu T400 (15. října 2017, Michal Fořt).

Samotná sláva se uskutečnila v neděli 15. října dopoledne v oblasti Proseku. Fanoušci pražské hromadné dopravy se dočkali nejen na prohlídku, ale po 45 letech také premiérových jízd historického trolejbusu Tatra T400 evidenční číslo 431, typického představitele téměř 36letého provozu trolejbusů na území hlavního města Prahy, který je ve sbírce Muzea MHD v pražských Střešovicích.

Vyjel i vůz, který před 45 lety éru trolejbusů zakončil

"Přesně tento vůz s nápisy 'Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy' a 'Dnes jezdíme naposledy' 16. října 1972 krátce po půlnoci zatahoval do vozovny Smíchov, čímž byl na dlouhou dobu ukončen provoz trolejbusů v Praze," dodala tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. 


Na voze nechyběl ani nápis napodobující konec trolejbusů (15. října 2017, Michal Fořt).

Slavnostnímu zahájení provozu předcházelo několik týdnů administrativních příprav, a nezbytná kolaudace všech zařízení a vozidel. Kromě trolejového vedení v Prosecké ulici a v obratišti Palmovka musel Drážní úřad posoudit také technickou dokumentaci k trolejbusu.

"Konkrétně jde o trolejbus SOR TNB 12, přičemž povolen je provoz i s cestujícími. Po zkušebním provozu bude možné zažádat o řádné schválení typu vozidla. Než k tomu však dojde, musí být s tímto typem najeto minimálně 5000 kilometrů a musí být veden takzvaný deník zkoušek, ve kterém budou zaznamenány veškeré prováděné zkoušky a manipulační jízdy," upřesnil tiskový mluvčí Drážního úřadu Martin Novák s tím, že kolaudace se uskutečnila minulý týden. Zkušební provoz je povolen maximálně do 31. října příštího roku.

K zahájení trolejbusové dopravy se na facebookových stránkách Vlčoun.cz vrátíme ve fotogalerii.


Další zkušební elektrobus při prezentační jízdě (15. října 2017, Michal Fořt).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!