Ve Zlíně zrenovovali historický Sanos i Ikarus
ZLÍN - Hned dva veterány opravili pracovníci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice na přelomu roku. Po pěti letech byla dokončena náročná renovace kloubového trolejbusu Škoda Sanos.
Menší opravou v areálu dopravní společnosti pak prošel také kloubový Ikarus, kde šikovní pracovníci provedli opravu za téměř 100 tisíc korun...
Příjezd trolejbusu Škoda Sanos k renovaci (2019, DSZO)
Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem u nás vyrobeného článkového trolejbusu, který byl v naší zemi zařazen do provozu městské hromadné dopravy. Tento vůz byl v roce 1982 zkoušen právě ve Zlíně a Otrokovicích a o rok později zde byl zařazen i do trvalého provozu s cestujícími. Konkrétně tento první prototyp jezdil ve Zlíně a Otrokovicích s evidenčním číslem 70, později 301, až do svého vyřazení v roce 1994. Poté byl vůz předán Technickému muzeu v Brně. Do roku 2008 mohl být ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval.
"Restaurování trolejbusu Škoda-Sanos v rozsahu generální opravy umožní jeho opětovné uvedení do provozuschopného stavu, aby mohl být znovu příležitostně využíván jako historické drážní vozidlo s možností prezentace široké veřejnosti při předváděcích jízdách. Podařilo se jej zároveň v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení. Při zajišťování originálních součástek byla využita dlouholetá spolupráce a kontakty s partnery v Chorvatsku a Srbsku, zejména s dopravními podniky ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzeem vědy a techniky v Bělehradu," informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.
Průběh renovace kloubového historického trolejbusu (2022, DSZO)
O zakázku pro Technické muzeum v Brně projevili zájem ve vyhlášeném výběrovém řízení právě pracovníci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. "Byla to pro nás prestižní práce i otázka určitého citového vztahu. Vždyť tento nyní historický exponát odjezdil v osmdesátých a devadesátých letech většinu svých kilometrů právě ve Zlíně a Otrokovicích. Počítáme s tím, že nám jej Technické muzeum občas zapůjčí, abychom jej mohli při některé slavnostní příležitosti ukázat v plné kráse i našim cestujícím," uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.
"Na této zakázce bylo náročné mimo jiné její rozdělení do několika etap a rozložení do poměrně dlouhého časového období. Přivezli k nám na podzim 2019 celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek. Opotřebení vozidla bylo značné a jeho poškození korozí rozsáhlé. Mnoho prvků muselo být nahrazeno nově vyrobenými komponenty," upřesnil mistr údržby Ladislav Matušinec. Obnova vozu přišla na 7,6 milionu korun a byla podpořena z rozpočtu programu ISO Ministerstva kultury ČR. Technické muzeum v Brně plánuje slavnostní představení rekonstruovaného kloubového trolejbusu Škoda-Sanos v moravské metropoli v roce 2025.
Finální podoba před návratem zpět do Brna (2024, DSZO)
A další zakázku při obnově historických vozidel MHD pak ukončili úspěšně v minulých dnech pracovníci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice, tentokrát v podobě historického kloubového autobusu Ikarus 280 z roku 1989. "Kloubový Ikarus jsme převzali do opravy v říjnu a práce na něm jsme ukončili krátce před Vánocemi. Tato zakázka měla hodnotu 95 tisíc korun," informoval vedoucí údržby Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Polách s tím, že zpátky do Technického muzea v Brně se vůz vrátil v pátek 3. ledna 2025. Šikovností automechaniků, karosářů a elektromontérů se ve Zlíně za posledních dvacet let podařilo rekonstruovat již šest historických vozidel MHD, která má dopravní společnost ve svém majetku.
"Záchrana historických vozidel je určitou nadstavbou naší běžné práce při provozování městské dopravy ve Zlíně a Otrokovicích. Schopnosti našich pracovníků a vybavení dílen umožňují realizovat i tento typ zakázek. Vážíme si toho, že jsme mohli přispět k obnově historických unikátů pro Technické muzeum v Brně. I když se už opravený ikarus vrací zpátky do Brna, věříme, že nám jej muzeum zapůjčí a že si jej bude moci veřejnost prohlédnout během dne otevřených dveří, který plánujeme na přelomu května a června," doplnil ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.
Rekonstruován byl také kloubový Ikarus ve sbírce brněnského muzea (2024, DSZO)