Ve Zlíně se zkouší první bateriový trolejbus
ZLÍN - Významnou událostí letošního roku je pro Dopravní společnost Zlín - Otrokovice pořízení dvou nových nízkopodlažních klimatizovaných trolejbusů s unikátní možností pojezdu na baterie.
První z těchto vozidel je již od začátku září ve Zlíně, kde nyní prochází posledním testováním a slouží též k zaučování řidičů...
Přestavení nových vozů obyvatelům Zlína (22. září 2016, MM Zlín).
"Bateriové trolejbusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Jsou cestou, kterou se MHD bude ubírat. Jsem proto velmi rád, že v jejich zavádění jsme v rámci České republiky první," konstatoval primátor Miroslav Adámek. Trolejbus, který má místo pomocného dieselagregátu kapacitní nabíjecí baterie, je horkou novinkou nejen v DSZO, ale je to první trolejbus tohoto typu nasazovaný do běžného provozu v celé České republice.
S plně nabitými bateriemi by měly tyto nové trolejbusy ujet bez připojení k trakčnímu vedení minimálně 12 kilometrů. "To je dostatečná vzdálenost jak pro objíždění nenadálých překážek na silnici nebo pro další jízdu při mimořádném výpadku elektrického napájení, tak i pro obsluhování koncových částí sítě bez trakčního vedení, tedy Želechovic nad Dřevnicí, Lužkovic, Gymnázia Lesní čtvrť a Louk," uvedl radní Josef Novák, do jehož kompetencí patří doprava.
Vozy nepotřebují žádnou zvláštní nabíječku
Bateriový trolejbus přitom nepotřebuje žádnou zvláštní nabíjecí stanici. Když se vrátí pod elektricky napájené trolejové vedení a nasadí sběrače, baterie se začnou okamžitě dobíjet. Navíc jsou tyto vozy vybaveny také takzvanou rekuperací, kdy se baterie dobíjejí i brzděním při jízdě z kopce.
Nové bateriové trolejbusy vyrazí do provozu s cestujícími na podzim (22. září 2016, MM Zlín).
"Vyzkoušeli jsme si, že jízdní vlastnosti trolejbusu při pohonu na baterie jsou velmi dobré, lepší než u trolejbusů s dieselagregátem. Cestující vůbec nepozná, jestli vůz jede na baterie, nebo je napájen ze sítě přes sběrače. Trolejbus při jízdě mimo trakční vedení nevypouští do okolí žádné emise a jeho chod je velmi tichý," řekl vedoucí úseku údržby vozidel Antonín Červenka. To vše jsou ekologicky příznivé vlastnosti.
Bateriový trolejbus využívá karoserii Solaris a elektrovýzbroj Škody Plzeň. Ponechává si označení Škoda 26 Tr Solaris jako v případě již dříve dodaných trolejbusů Solaris bez baterií. Kontejner s bateriemi je umístěn v zadní části vozu místo pětice zadních sedadel. Vůz má 23 míst k sezení, 2 místa pro invalidní vozíky a jeho celková obsaditelnost činí 80 osob. Maximální rychlost je stanovena jako u ostatních trolejbusů na65 kilometrův hodině. Vůz je vybaven klimatizací i zařízením pro bezdrátové připojení k internetu.
Bateriové trolejbusy svezou první cestující na podzim
Cena sólo trolejbusu s bateriovým pohonem činí asi 12,7 milionu korun bez DPH. Stejný trolejbus, který by měl místo baterií dieselagregát, by stál asi 11,8 milionu korun. Předpokládá se, že oba objednané bateriové trolejbusy se stanou součástí vozového parku Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice a začnou být nasazovány do běžného linkového provozu během podzimních měsíců tohoto roku.
Zájemci si mohli prohlédnout také zadní část trolejbusů (22. září 2016, MM Zlín).