Do zlínské MHD se hrnou noví řidiči i řidičky
ZLÍN, OTROKOVICE - Dvanáct řidičů trolejbusů a autobusů odchází v letošním roce z Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice do důchodu. Na jejich místa firma přijímá nové kolegy, a jsou mezi nimi také řidičky.
Ukazuje se, že v posledních letech mají o tuto práci stále větší zájem ženy. Ze 188 řidičů městské dopravy je již nyní 41 žen...
Ilustrační foto (21. července 2015, Filip Vlček).
"Při přijímání nových pracovníků neděláme rozdíl mezi muži a ženami. Práci řidiče MHD dobře zvládají zájemci obou pohlaví. Nebráníme se tomu, aby se podíl žen mezi řidiči postupně zvyšoval," informoval ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň. Za dobu jeho působení v čele dopravní společnosti od roku 2003 bylo přijato na pozici řidičky už 33 žen.
Řidiči trolejbusů a autobusů pracují v turnusovém pracovním režimu. "Ženám, které pečují o malé děti, se však snažíme vycházet vstříc a jejich pracovní dobu někdy upravujeme, aby mohly skloubit funkci řidičky s funkcí matky," dodal Kocháň s tím, že po zapracování dosahují průměrné platy řidičů MHD u zlínského dopravce asi 22 tisíc korun měsíčně. Všichni mají nárok na 25 dnů dovolené, jízdní výhody v MHD pro sebe i rodinné příslušníky, dostávají příspěvek na stravování, na penzijní připojištění a také na rehabilitační pobyty a sportovní aktivity.
Ilustrační foto (21. července 2015, Filip Vlček).
Podmínkou pro přijetí do pracovního poměru na pozici řidiče MHD je mimo jiné věk nad 21 let a zdravotní způsobilost. Řidič MHD musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny D na autobus a profesního průkazu pro skupinu D. Získání řidičského průkazu skupiny C na nákladní automobil stojí v autoškole asi 16 tisíc korun, stejně drahé je i rozšíření ze skupiny C na skupinu D. Profesní průkaz skupiny D přijde na 22 tisíc korun.
"Získání řidičského průkazu nebo jeho potřebné rozšíření i získání profesního průkazu může za uchazeče uhradit v rámci programu rekvalifikace i úřad práce a my této spolupráce využíváme," doplnila vedoucí personálního oddělení Helena Hanusová. Rekvalifikační kurz zpravidla trvá dva až čtyři měsíce. Překážkou pro získání pozice řidiče MHD není ani dosažené vzdělání. Za volantem trolejbusů a autobusů sedí ve Zlíně a Otrokovicích lidé se základním, středním i vysokoškolským vzděláním. Řidiči MHD nepotřebují ani odborné technické znalosti. Nemusí na vozidlech nic opravovat, o všechno se postarají zaměstnanci z údržby.
Ilustrační foto (21. července 2015, Filip Vlček).
V tomto roce odchází v Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice do důchodu 12 řidičů, pro příští rok je plánován odchod 5 řidičů. Mezi nově přijatými už bylo v tomto roce 5 žen. Z celkového počtu 41 řidiček MHD jsou 4 řidičky ve věku do 30 let, 14 řidiček do 40 let, 13 řidiček do 50 let a 10 řidiček ve skupině do 60 let. Průměrný věk řidiček ve firmě dosahuje 42 let; nejmladší má 21 let, nejstarší je šedesátiletá.
Jednou ze služebně nejmladších řidiček zlínské městské hromadné dopravy je i Zdeňka Váňová. Řídí trolejbus asi jeden a půl roku a dříve pracovala jako prodavačka. "Je to práce náročná, ale zajímavá. Sama sebe jsem překvapila, že jsem se do ní byla schopna zapracovat," řekla.
Ilustrační foto (21. července 2015, Filip Vlček).